Wszystkie z 51 zamówionych przez Koleje Austriackie (ÖBB) pociągów Railjet są już w służbie. W poniedziałek na wiedeńskim dworcu głównym został ochrzczony ostatni skład Siemensa. Z tej okazji nadano mu nazwę „railjet fifty-one”. Punktualnie o godz. 10:29 wyruszył w swoją dziewiczą trasę z pasażerami do Villach.
- Wraz z „railjet fifty-one” z sukcesem zamykamy największy program odnowy taboru w historii ÖBB. Największymi jego wygranymi są nasi pasażerowie; zyskują oni więcej komfortu i usług – powiedziała podczas poniedziałkowej uroczystości Birgit Wagner, szefofa działu transportu pasażerskiego ÖBB.
Railjety uchodzą za jedną z największych innowacji w sektorze kolejowych przewozów pasażerskich. Składy wagonowe wyposażone są w kabinę sterowniczą do prowadzenia pociągu w systemie push-pull. Są przystosowane do maksymalnej prędkości 230 km/godz. Ich projekt techniczny został oparty na konstrukcji pociągów Viaggio Comfort.
Spełniają one wymagania kolei dużych prędkości, a jednocześnie oferują wysoki komfort podróży. Siedmiowagonowe składy o długości 206 metrów oferują 408 miejsc siedzących – 16 w klasie biznes, 76 w krasie pierwszej i 316 w klasie ekonomicznej.
Wszystkie pociągi posiadają część restauracyjną, a od końca tego roku będą wyposażone w internet bezprzewodowy. W 2013 roku ÖBB zamierza wydzielić w każdym Railjecie przestrzeń do przewozu rowerów. We wszystkich wagonach tych pociągów znajdują się także ekrany, na których wyświetlane są m.in. informacje o aktualnej prędkości, przebiegu podróży wraz z mapą oraz następnym postoju.
Pierwotnie Koleje Austriackie rozważały zakup 67 składów Railjet. Ostatecznie jednak zrezygnowały z opcji zakupu dodatkowych 16 składów. We wrześniu 2011 roku opcję tę przejęły Koleje Czeskie (České Dráhy). Railjety przyjadą do Czech w latach 2013-2014.