W związku ze zbliżającym się majowym przetargiem na przewozy pasażerskie w woj. śląskim, pojawia się dyskusja na temat planów transportowych. Ich wprowadzenie doraźnie zmieniłoby zasady ogłaszania przetargów co w obecnych realiach polskiego rynku kolejowego wpłynęłoby m.in. na znaczącą poprawę dostępności rynku przewozowego dla większej ilości przewoźników.
W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Damian Grabowski, prezes Arrivy RP podkreśla, że plany transportowe są niezbędne i prace nad nimi powinny być traktowane priorytetowo. Dlaczego? - Plany transportowe wprowadzają podstawową zmianę: można ogłaszać przetargi na okres dłuższy niż 3 lata, to jest podstawą. Chętnie będziemy inwestować na polskim rynku, mamy na to środki, jednak muszą to być inwestycje, które mają szanse przynajmniej częściowo się zwrócić np. przy przetargach 10-letnich – podkreśla Damian Grabowski.
Spółka Arriva wyraźnie podkreśla, że przetarg 3-letni nie daje pewności, że inwestycja w nowy obszar działania zwróci się choćby w połowie. Jest również ryzyko, że tak krótki czas trwania umowy nie pozwoli na pełne zobrazowanie odrębnej jakości w przypadku nowego przewoźnika. – Pokazaliśmy w województwie kujawsko-pomorskim, że jesteśmy gotowi zainwestować w tabor i zaoferować nową jakość dla podróżnych – zaznacza Damian Grabowski. W kujawsko-pomorskim podpisaliśmy umowę z firmą Pesa na cztery dwuczłonowe szynobusy, które będą dostarczane pod koniec lata, na początku jesieni – dodaje.
Plany transportowe na trwałe zostały wprowadzone do polskiego systemu prawnego. Do końca sierpnia tego roku Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej musi opracować pierwszy plan transportowy dla całego kraju, któremu pozostałe plany – tworzone przez samorządy – będą podporządkowane.
Specyfika i charakter planów transportowych pozwalają na porównanie do planów zagospodarowania przestrzennego, których nie sposób pominąć przy przygotowaniu jakiejkolwiek inwestycji. Dzięki temu zanika ryzyko nieprzemyślanych decyzji związanych z organizacją m.in. kolejowych przewozów pasażerskich. Plany transportowe mogą w wyraźny sposób ustabilizować przede wszystkim regionalny rynek kolejowych przewozów pasażerskich. - Jeżeli będą przetargi na długi okres czasu jesteśmy jak najbardziej zainteresowani. Plany transportowe są warunkiem koniecznym, żeby takie przetargi mogły być ogłaszane – kończy Grabowski.