Alstom otrzymał zamówienie wartości 175 millionów EURO na dostawę 47 lokomotyw o dwóch systemach napędu (bimodalnych) dla SBB Infrastructure w Szwajcarii.
Lokomotywy będą wykorzystywane do prac na liniach kolejowych należących do SBB oraz do prac manewrowych na bocznicach w Lozannie i Limmattal. Lokomotywy zostaną wyprodukowane w zakładach Alstom w Belfort, we Francji. Zarządzanie projektem będzie prowadzone w Szwajcarii. Zostaną oddane do eksploatacji w 2018 roku.
Lokomotywa przeznaczona dla SBB Infra należy do platformy bimodalnej Alstom Prima H4 przeznaczonej do prac manewrowych i torowych. Lokomotywa osiąga prędkość do 120 km/h, co pozwala swobodnie poruszać się w normalnym ruchu na liniach kolejowych. Prima H4 jest napędzana dwoma różnymi systemami zasilania: z elektrycznej sieci trakcyjnej i generatorów diesla. Dwa generatory prądu połączone z automatycznym systemem start-stop, pozwalają na 20% zmniejszenie zużycia paliwa w stosunku do lokomotywy wyposażonej w silnik diesla. Lokomotywa została zaprojektowana by zoptymalizować cykle utrzymaniowe, a dzięki temu zmniejszyć koszty serwisu. Jest wyposażona w system ETCS.
Szczególną uwagę przywiązano do konstrukcji kabiny maszynisty. Przestronna kabina, mieszcząca do 4 osób, została zaprojektowana jako wygodne miejsce służące do pracy i podróży. Kabina została wyposażona system HVAC wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji system a także w schowek, mogący pomieścić rzeczy osobiste załogi. Chroni również przed wibracjami i zmianami ciśnienia atmosferycznego przy wjeżdżaniu do tuneli.
– Alstom najlepiej spełnił kryteria zaproszenia do przetargu publicznego. Nowe i potężniejsze pojazdy pozwolą nam zmierzyć się z rosnącą liczbą prac budowlanych i utrzymaniowych, przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby lokomotyw potrzebnych do ich wykonania. Dzięki poprawie efektywności energetycznej, lokomotywa Alstom Prima H4 pozwoli SBB Infra zmniejszyć emisję CO2 o 6 tysięcy ton rocznie – powiedział Désirée Baer, członek zarządu SBB Infrastrukture.
– Cieszy nas wybór naszych lokomotyw przez SBB Infra. Użytkowanie Alstom Prima H4 przez SBB Infra pozwoli na zmniejszenie kosztów zużycia energii i utrzymania – powiedział Herman Van der Linden, Dyrektor Zarządzający Alstom w Szwajcarii.