Stowarzyszenie Metropolia Poznań tworzy master plan dla poznańskiej kolei metropolitalnej, która ma stanowić odpowiedź na zjawisko postępującej suburbanizacji stolicy Wielkopolski. W środę (23 kwietnia) odbędzie się konferencja otwierająca projekt.
Liczba mieszkańców Poznania systematycznie spada na rzecz okolicznych gmin. Jeszcze w 1995 r. miasto liczyło 581 tys., a powiat poznański – 240 tys. W 2011 r. wartości te wynosiły odpowiednio 553 tys. i 337 tys. Według prognoz ten trend utrzyma się – w 2035 r. liczba ludności stolicy Wielkopolski spadnie poniżej 500 tys. osób. Jednocześnie w całej aglomeracji mieszkańców będzie przybywać.
Aglomeracja poznańska ma charakter monocentryczny – wciąż głównym ośrodkiem, skupiającym m.in. miejsca pracy i główne usługi, pozostanie Poznań. Przy dalszej suburbanizacji pojawia się problem konieczności rozbudowy infrastruktury technicznej. Rozwój układu drogowego i transportu publicznego często nie nadąża za wciąż rosnącymi potrzebami komunikacyjnymi, jednocześnie wzrasta liczba samochodów. W 2009 r. w Poznaniu było ok. 514 pojazdów na 1000 mieszkańców, a w 2011 r. wartość ta wzrosła do 538. W przypadku powiatu poznańskiego liczby te wynoszą odpowiednio 501 i 529.
Choć już teraz funkcjonuje wiele porozumień międzygminnych ws. organizacji przewozów bądź poszczególne gminy mają własnych przewoźników (czy też zlecają wykonanie usługi), elementem spajającym komunikacyjnie region powinna być kolej. W tej chwili nie jest ona konkurencyjna wobec innych form transportu. Problemem są brak jednolitej koncepcji zintegrowanego transportu publicznego, niefunkcjonalne węzły przesiadkowe, niewłaściwe planowanie przestrzenne w gminach i niedoinwestowanie przewozów aglomeracyjnych. Aktualnie udział kolei w strukturze dojazdów w aglomeracji wynosi 7,7% - dla porównania z samochodu korzysta aż 70% mieszkańców.
Odpowiedzią na wspomniane problemy ma być kolej aglomeracyjna. O potrzebie jej stworzenia mówiono już w latach 70., a ostatnio koncepcją uruchomienia 5-6 linii PKM wraz z budową nowych przystanków zajmowali się już Centrum Badań Metropolitalnych UAM i Urząd Marszałkowski. Zwieńczeniem fazy koncepcyjnej jest właśnie master plan, który będzie określał kroki do realizacji przedsięwzięcia. Opracowanie to będzie podstawą do decyzji o rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej w przyjętym kształcie oraz pozyskanie dofinansowania UE na ten cel.
Projekt PKM obejmuje, oprócz Poznania, 18 gmin członków Stowarzyszenia Metropolia Poznań, przez teren których przebiegają linie kolejowe (Buk, Dopiewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Oborniki, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Skoki, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Śrem), a także trzy gminy niebędące członkiem stowarzyszenia (Czerwonak, Czempiń, Środa Wielkopolska).
To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl