Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Aglomeracja poznańska przymierza się do kolei metropolitalnej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
23-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Aglomeracja poznańska przymierza się do kolei metropolitalnej
Stowarzyszenie Metropolia Poznań tworzy master plan dla poznańskiej kolei metropolitalnej, która ma stanowić odpowiedź na zjawisko postępującej suburbanizacji stolicy Wielkopolski. W środę (23 kwietnia) odbędzie się konferencja otwierająca projekt.

Liczba mieszkańców Poznania systematycznie spada na rzecz okolicznych gmin. Jeszcze w 1995 r. miasto liczyło 581 tys., a powiat poznański – 240 tys. W 2011 r. wartości te wynosiły odpowiednio 553 tys. i 337 tys. Według prognoz ten trend utrzyma się – w 2035 r. liczba ludności stolicy Wielkopolski spadnie poniżej 500 tys. osób. Jednocześnie w całej aglomeracji mieszkańców będzie przybywać.

Aglomeracja poznańska ma charakter monocentryczny – wciąż głównym ośrodkiem, skupiającym m.in. miejsca pracy i główne usługi, pozostanie Poznań. Przy dalszej suburbanizacji pojawia się problem konieczności rozbudowy infrastruktury technicznej. Rozwój układu drogowego i transportu publicznego często nie nadąża za wciąż rosnącymi potrzebami komunikacyjnymi, jednocześnie wzrasta liczba samochodów. W 2009 r. w Poznaniu było ok. 514 pojazdów na 1000 mieszkańców, a w 2011 r. wartość ta wzrosła do 538. W przypadku powiatu poznańskiego liczby te wynoszą odpowiednio 501 i 529.

Choć już teraz funkcjonuje wiele porozumień międzygminnych ws. organizacji przewozów bądź poszczególne gminy mają własnych przewoźników (czy też zlecają wykonanie usługi), elementem spajającym komunikacyjnie region powinna być kolej. W tej chwili nie jest ona konkurencyjna wobec innych form transportu. Problemem są brak jednolitej koncepcji zintegrowanego transportu publicznego, niefunkcjonalne węzły przesiadkowe, niewłaściwe planowanie przestrzenne w gminach i niedoinwestowanie przewozów aglomeracyjnych. Aktualnie udział kolei w strukturze dojazdów w aglomeracji wynosi 7,7% - dla porównania z samochodu korzysta aż 70% mieszkańców.

Odpowiedzią na wspomniane problemy ma być kolej aglomeracyjna. O potrzebie jej stworzenia mówiono już w latach 70., a ostatnio koncepcją uruchomienia 5-6 linii PKM wraz z budową nowych przystanków zajmowali się już Centrum Badań Metropolitalnych UAM i Urząd Marszałkowski. Zwieńczeniem fazy koncepcyjnej jest właśnie master plan, który będzie określał kroki do realizacji przedsięwzięcia. Opracowanie to będzie podstawą do decyzji o rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej w przyjętym kształcie oraz pozyskanie dofinansowania UE na ten cel.

Projekt PKM obejmuje, oprócz Poznania, 18 gmin członków Stowarzyszenia Metropolia Poznań, przez teren których przebiegają linie kolejowe (Buk, Dopiewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Oborniki, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Skoki, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Śrem), a także trzy gminy niebędące członkiem stowarzyszenia (Czerwonak, Czempiń, Środa Wielkopolska).

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej metropolitalna w GZM. Oferty na studium wykonalności

Zintegrowany transport

GZM zleca wykonanie wstępnego studium kolei metropolitalnej

Infrastruktura

Zobacz również:

Kolej metropolitalna w GZM. Oferty na studium wykonalności

Zintegrowany transport

GZM zleca wykonanie wstępnego studium kolei metropolitalnej

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5