45 napraw na czwartym i 27 na piątym poziomie utrzymania z modernizacjami - taki jest przedmiot zamówienia w przetargu ogłoszonym przez spółkę Koleje Mazowieckie. Przetarg podzielony został na dwa zadania. Ostatni zmodernizowany skład ma wyjechać na mazowieckie tory do końca grudnia 2015 roku.
Zadanie nr 1 w przetargu obejmuje wykonanie 45 napraw w poziomie utrzymania P4 z modernizacją ezt EN57, a zadanie nr 2 - 27 składów EN57 w poziomie utrzymania P5 z modernizacją.
W zadaniu nr 1, poza pracami na poziomie P4, modernizacja pociągów obejmie m. in. wymianę układu oświetlenia przestrzeni pasażerskiej, montaż systemu indywidualnego otwierania drzwi, zainstalowane zostaną biletomaty i kasowniki biletowe, a także system informacji pasażerskiej z elektronicznymi tablicami bocznymi oraz kamery czołowe.
W przypadku zadania nr 2 prace modernizacyjne obejmą montaż przetwornicy statycznej, agregatu sprężarkowego, układu rozruchu i hamowania dynamicznego z rekuperacją energii. Składy zostaną wyposażone w silniki asynchroniczne, zmodernizowane zostaną wózki oraz system hamulca. Składy będą wyposażone również w drzwi odskokowo-przesuwne, system indywidualnego otwierania, nowe śmietniczki i stoliki oraz wandaloodporne fotele, informację wizualno-akustyczną i interkom, a także system emisji reklam. W zmodernizowanych EN57 pojawi się system do zliczania pasażerów, monitoring, zmodernizowany system oświetlenia, klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i toaleta w układzie zamkniętym. Zmodernizowane zostanie też czoło (zgodnie z rozwiązaniem zastosowanym w EN57 AKM). W pociągach, a tuż za kabiną maszynisty znajdzie się przedział kierownika pociągu, z drzwiami wejściowymi zewnętrznymi. W pociągach ma także znaleźć się system do sieci WiFi dla pasażerów.
Podmioty zainteresowane udziałem w postępowaniu zobowiązane są do wniesienia wadium 600 tys. zł - w przypadku zadania nr 1 oraz 3 mln zł - w przypadku zadania nr 2. Termin związania ofertą wynosi 90 dni.
Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty to - w przypadku zadania nr 1 cena (100 proc.), a w przypadku zadania nr 2 - cena (90 proc.) oraz termin realizacji zamówienia (10 proc.). Termin składania ofert upływa 28 stycznia 2014 roku.
Pieniądze na modernizację będą pochodziły z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków własnych przewoźnika.