Cele kompleksowego programu inwestycyjnego w okresie 2014-2020 koncentrują się na poprawie stanu sieci kolejowej poprzez kompleksową rehabilitację 20 linii kolejowych uwzględniającą przywrócenie parametrów konstrukcyjnych infrastruktury torowej oraz obiektów inżynieryjnych, modernizację linii kolejowych i budowę nowych linii kolejowych. Przewiduje się, że zasadniczym celem w zakresie inwestycji kolejowych planowanych do realizacji w okresie 2014-2020 będzie dokończenie prac na głównych ciągach tworzących sieć bazową i kompleksową TEN-T.
Prace nad wyborem poszczególnych projektów do realizacji rozpoczęto od wyboru kryteriów, według których nastąpiła hierarchizacja zadań kolejowych realizowanych w kolejnych latach. Na podstawie analiz dokonanych przez zarządcę infrastruktury kolejowej wytypowano najważniejsze przedsięwzięcia charakteryzujące się m.in. najgorszym stanem technicznym obecnie użytkowanej infrastruktury kolejowej, brakiem przepustowości na niej czy zaawansowanym stopniem przygotowania realizacji zadań oraz będące kontynuacją już skończonych lub obecnie prowadzonych prac.
W nowej perspektywie finansowej Polska będzie korzystać ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Funduszu Spójności (FS) oraz części środków Funduszu Spójności, która zostanie przeniesiona do instrumentu Connecting Europe Facility (CEF). Z uwagi na trwający proces uzgadniania treści rozporządzeń regulujących zasady funkcjonowania ww. funduszy, nie jest znana ostateczna wielkość środków, która zostanie przeznaczona na inwestycje w infrastrukturę transportu. Niemniej jednak trwają już prace nad ustaleniem proporcji podziału środków UE, które zostaną przeznaczone na realizację inwestycji w infrastrukturę transportu w latach 2014-2020.
To tylko fragment artykułu. Więcej w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 11/2013. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.