Rewitalizacja linii kolejowej ze Zgierza do Ozorkowa, budowa węzłów przesiadkowych oraz integracja pociągów z autobusami wzdłuż wszystkich linii wychodzących z węzła łódzkiego – takie są plany władz województwa łódzkiego na rozpoczętą kadencję samorządową.
Jacek Grabarski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, przypomniał w rozmowie z portalem Transport-Publiczny.pl, że w nowej kadencji Zarząd Województwa Łódzkiego zaplanował 3 priorytetowe inwestycje w transporcie kolejowym, które będą realizowane w ramach RPO na lata 2014-2020, a ich beneficjentem będzie PKP PLK. – Te inwestycje to budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego [przystanki Przybyszewskiego, Retkinia, Radogoszcz Wschód, Warszawska, Żabieniec – red.], dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska, a także rewitalizacja linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno na odcinku od Zgierza do Ozorkowa. W sprawie realizacji tych inwestycji z perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020, planujemy zawarcie z zarządcą infrastruktury stosownego porozumienia. Poza tym, w grudniu 2014 r. został opracowany dokument pn. „Koncepcja obsługi taborowej połączeń kolejowych Województwa Łódzkiego do 2020 z perspektywą do 2030 r.”, w oparciu o którą w ramach RPO WŁ planowany jest również zakup taboru kolejowego do obsługi przewozów pasażerskich na terenie województwa łódzkiego – mówi Jacek Grabarski.
Rzecznik UMWŁ podkreśla, że intencją władz tego regionu jest stopniowa zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców poprzez wzrost roli transportu kolejowego. W tym celu samorząd wojewódzki podpisał porozumienia w sprawie współpracy miast, gmin i powiatów województwa łódzkiego w zakresie organizowania i funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na linii Łódź – Łowicz, Łódź – Sieradz, Łódź – Koluszki i Łódź – Kutno.
– Celem tych porozumień jest doprowadzenie do sytuacji, aby transport autobusowy pełnił rolę komunikacji dowozowej mieszkańców do dworców i przystanków kolejowych. W 2014 r. odbyło się szereg spotkań z przedstawicielami miast, gmin i powiatów zlokalizowanych na trasach ŁKA, gdzie uzgadniano możliwość dowozu mieszkańców do dworców i przystanków kolejowych, organizację specjalnych linii autobusowych lub wydłużenie już istniejących oraz lokalizację przystanków autobusowych, jak również korelację rozkładów jazdy kolejowych i autobusowych – zauważa Jacek Grabarski.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl