Poprawa częstotliwości, budowa zintegrowanych węzłów i znacząca zmiana układu tras – to główne założenia projektu Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Łodzi na lata 2014-2025. Z dokumentem zapoznali się na razie radni Doraźnej Komisji łódzkiej Rady Miejskiej ds. Transportu. W marcu rozpoczną się jego konsultacje społeczne.
Zgodnie z zapowiedziami władz miasta plan w wyraźny sposób przyznaje preferencje transportowi szynowemu, głównie miejskim tramwajom. W wybranym ostatecznie spośród trzech opcji wariancie zmiany tras, dobowa praca przewozowa tramwajów wzrasta w porównaniu ze stanem z 2013 r. (sprzed rozpoczęcia przebudowy Trasy W-Z) do 119,8%. Ten sam parametr w odniesieniu do linii autobusowych maleje do 87,9%.
– Tramwaj jest bardziej wydajnym i ekologicznym środkiem transportu, a jednocześnie wymaga większych nakładów inwestycyjnych. Miasto powinno więc maksymalnie wykorzystać istniejącą i powstającą infrastrukturę – mówi jeden z autorów dokumentu, Łukasz Franek z firmy Via Vistula. Dokument zawiera zalecenie tworzenia ,,korytarzy wysokiej jakości obsługi" (arterii komunikacyjnych z częstymi kursami w równych odstępach i z wysoką prędkością komunikacyjną) w oparciu właśnie o linie tramwajowe. W rekomendowanym wariancie przewidziano jednak dwie ,,magistralne" linie autobusowe, pokonujące co ok. 6 min. w szczycie komunikacyjnym trasy łączące północ i południe miasta wzdłuż dróg krajowych nr 1 i 14. Co do zasady, trasy linii autobusowych nie powinny – według twórców planu – pokrywać się z tramwajowymi.
Priorytetem ma być także połączenie Łodzi z innymi ośrodkami w aglomeracji. Dojazd do stolicy regionu ze Zgierza, Ozorkowa, Pabianic, Konstantynowa i Lutomierska mają zapewniać podmiejskie linie tramwajowe. Planiści nie przewidują jednak kierowania ich do centrum miasta (z wyjątkiem linii zgierskiej, której tramwaje mają kończyć bieg na Kurczakach). Tramwaje do Ozorkowa, Konstantynowa i Lutomierska miałyby powrócić po kilkunastu latach na położoną na skraju Śródmieścia pętlę Północną. Niezrozumiałe są też zmiany w numeracji niektórych linii: linię do Zgierza oznaczono jako 44, a do Konstantynowa – 42.
Projekt planu transportowego został przygotowany na zlecenie Zarządu Dróg i Transportu przez konsorcjum krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Miejskiej, International Management Services oraz Via Vistula Franek i Sapoń Spółka Jawna. Cena zapłacona przez zamawiającego za opracowanie dokumentu to 448 690 zł.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl