Partnerzy serwisu:

ZUE zabiera się za modernizację ostatniego odcinka Wiedenki

inf. prasowa 20.07.2017 3,2k

ZUE zabiera się za modernizację ostatniego odcinka Wiedenki
Fot. PKP PLK
Za 371 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują trasę Częstochowa – Zawiercie na tzw. Wiedence, czyli linii z Warszawy do Katowic. Zwiększy się standard podróży i możliwość przewozu towarów na terenie województwa śląskiego i w relacjach międzyregionalnych. Podróżni zyskają komfortową obsługę na 10 stacjach i przystankach. ZUE właśnie otrzymało kontrakt.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś (20 lipca) w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim umowę o wartości ponad 370 mln zł netto (457 mln zł brutto) na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Częstochowa – Zawiercie. To ostatni odcinek linii kolejowej z Warszawy do Katowic (nr 1), tzw. „Wiedenki”, przeznaczony do modernizacji.

– Podpisana dzisiaj umowa na modernizację linii kolejowej Częstochowa –Zawiercie ma bardzo duże znaczenie dla Śląska. Kolej zwiększa komfort i bezpieczeństwo na trasie ważnej dla regionu i Polski. Dzięki temu mieszkańcy skorzystają z lepszych podróży i wygodnych stacji m.in. w Myszkowie i Poraju. Sprawniejszy będzie, tak ważny dla regionu, przewóz ładunków – mówi Mariusz Trepka, wicewojewoda śląski.

Wygodniej na 10 stacjach i przystankach

PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że z każdą umową zapewniają coraz lepsze połączenia kolejowe. – Podpisaliśmy już w tym roku umowy na ponad 11 miliardów złotych. Każda z nich, podobnie jak dzisiejsza umowa za ponad 370 mln zł, oznacza lepsze podróże w Polsce i sprawny przewóz ładunków. Polskie Linie Kolejowe zwiększają komfort obsługi pasażerów i tworzą – szczególnie na Śląsku – lepsze warunki do przewozu towarów – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Na modernizowanej 44 km trasie, pasażerowie zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Przebudowane zostaną perony na stacjach Myszków oraz Poraj. Zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie monitoring i system informacji pasażerskiej. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony. Termin realizacji zadania to 36 miesięcy od rozpoczęcia prac.


Mat. PKP PLK

Częstochowa – nowy wiadukt dla kolei i miasta

Dla mieszkańców Częstochowy bardzo ważny będzie efekt budowy wiaduktu na drodze krajowej nr 46. Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi przejazd na ul. Bugajskiej. Takie rozwiązanie usprawni komunikację i ograniczy korki na drodze krajowej nr 1 łączącej północ (Gdańsk) z południem (Zwardoń). Zwiększy się istotnie bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje także wymianę prawie 90 km torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów.

W ramach zadania zarządca infrastruktury wyremontuje i przebuduje m.in. 18 mostów. Przeprawa nad rzeką Stradomką w Częstochowie zostanie rozebrana i wybudowana na nowo. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo – drogowych. Zyskają dodatkowe urządzenia i sygnalizację.

Szybciej na trasach regionalnych i dalekobieżnych

Efektem inwestycji Czestochowa – Zawiercie będzie skrócenie czasu przejazdu o ok. 10 minut na tym 44 km odcinku. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zwiększy się istotnie możliwość kursowania pociągów z cięższymi ładunkami. Trasa i mosty będą przystosowane do nacisku 225 kN/oś.

Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” realizowany będzie w formule „projektuj i buduj” i finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zaplanowana do realizacji w latach 2018- 2020 r. Wartość całkowita przedsięwzięcia wg Krajowego Programu Kolejowego wynosi 503,1 mln zł w tym dofinansowanie unijne – 384,9 mln zł.

Inwestycja kolejowa w unijnym pakcie uczciwości

Modernizacja linii kolejowej między Częstochową a Zawierciem została objęta Paktem Uczciwości - pilotażowym programem organizowanym przez Komisję Europejską. Obserwatorem społecznym jest Fundacja Batorego, która nadzoruje proces realizacji inwestycji. Celem programu jest zapewnienie wszelkich prawidłowości i sprawnej realizacji zamówienia publicznego. Dzięki paktowi uczciwości udało się osiągnąć jak najwyższe standardy w przypadku tego przetargu.

Remont trasy Częstochowa – Zawiercie to ostatni przeznaczony do modernizacji odcinek linii kolejowej nr 1 z Warszawy do Katowic, tzw. „Wiedenki”. Wykonane dotychczas prace za ponad 3 mld zł brutto już zapewniają szybkie połączenia pasażerskie oraz sprawny przewóz towarów. Pasażerowie zyskali krótsze i bezpieczniejsze podróże, a także lepszą obsługę na stacjach i przystankach.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony