Partnerzy serwisu:

Ziemia Wieluńska: Znaczenie kolei nadal marginalne

Kasper Fiszer 10.11.2018 30

Ziemia Wieluńska: Znaczenie kolei nadal marginalne
Przystanek kolejowy w Wieluniufot. Kasper Fiszer
Powiatowe miasta Wieluń i Wieruszów położone w południowo-zachodniej części województwa łódzkiego pozostają wciąż na marginesie układu krajowej sieci komunikacyjnej. PKP Intercity utrzyma tam dotychczasowy poziom oferty – w obu miejscowościach nadal zatrzymywać się będzie jedna para kursów dziennie. Nowością będzie możliwość bezpośredniego dojazdu do Szczecina czy Rzeszowa, ale zabraknie ważnego połączenia z Katowicami i innymi miastami GOP.
Nowy rozkład jazdy przynosi pewne zmiany w obsłudze rejonu, którego potrzeby w kontekście komunikacji kolejowej zauważane są bardzo rzadko. Mowa o południowo-zachodniej części województwa łódzkiego przy granicy z Wielkopolską i województwami opolskim oraz śląskim. Układ linii kolejowych – a w zasadzie przebieg jedynej linii oznaczonej numerem 181 – nie sprzyja budowaniu szerokiej oferty pozwalającej na dogodne przemieszczanie się po kraju. Mimo to warto odnotować, że ruch utrzymywany jest tam na poziomie minimalnym.

„Spodek” zniknie, ale pojawi się „Osterwa”

O ile do Wielunia docierają przynajmniej pociągi regionalne z Tarnowskich Gór, o tyle jedynym połączeniem zatrzymującym się na przystanku Wieruszów Miasto jest obecnie TLK „Spodek” z Poznania do Katowic i z powrotem. Będzie tak jeszcze przez niespełna miesiąc, bo – jak potwierdza PKP Intercity – zniknie on z wieruszowskiego rozkładu jazdy.

Nie oznacza to jednak, że narodowy przewoźnik całkowicie rezygnuje z prowadzenia przewozów na tym odcinku linii nr 181. – Nie planujemy likwidacji postojów w Wieluniu i Wieruszowie-Mieście – potwierdza Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity. – W tych lokalizacjach będzie zatrzymywać się TLK „Osterwa” relacji Szczecin Główny – Przemyśl Główny – dodaje.

Wieruszów na mapie miast niemal wykluczonych transportowo

Pojedzie on jednak znacząco inną trasą niż dzisiejszy „Spodek”. Zamiast przez Tarnowskie Góry i Bytom pojedzie on przez Częstochowę-Stradom, skąd dalej wyruszy przez Koniecpol i Kraków do Przemyśla. Nie umożliwi więc on podróżowania na naturalnym ciągu w kierunku Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, co wydaje się szczególnie istotne w kontekście sytuacji transportowej mieszkańców Wieruszowa. Z Wielunia można się bowiem dostać w tamtym kierunku pociągami Regio Przewozów Regionalnych.

Choć w Wieluniu wciąż działa relatywnie prężne Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej, kursy autobusów są słabym ekwiwalentem w relacjach, które mogłaby obsługiwać kolej dalekobieżna. Do Katowic odjeżdża obecnie jedna para kursów, do Częstochowy – również jedna (nie licząc przelotowych kursów nocnych). Również w komunikacji regionalnej oferta nie jest zbyt rozbudowana – Wieluń z Wieruszowem łączy obecnie pięć par kursów PKS.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rozkład jazdy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony