Partnerzy serwisu:

Zelów: Niewykorzystana szansa na kolej czy niepotrzebna od lat infrastruktura towarowa?

Kasper Fiszer 29.02.2020 70

Zelów: Niewykorzystana szansa na kolej czy niepotrzebna od lat infrastruktura towarowa?
Pociąg na bocznicy do lotniska wojskowego w okolicach Łaskufot. Michał Kłosowski, bazakolejowa.pl
Jednym z miast, które nigdy nie miały dostępu do kolei pasażerskiej, choć wiele wskazywało na realną szansę jej doprowadzenia, jest leżący w południowej części województwa łódzkiego Zelów. Do miasta o ciekawej historii biegła bowiem bocznica kolejowa, którą wykorzystywały pociągi towarowe kończące bieg na stacji Herbertów. Pozostałością po tym systemie jest bocznica do wojskowego lotniska w okolicach Łasku.
Sieć kolejowa w województwie łódzkim nie jest zbyt rozbudowana. Poza nielicznymi wyjątkami (Regny, Spała) nie ma tu linii kolejowych kończących się w mniejszych miejscowościach, a jeśli są, stało się tak w dużej mierze w związku z niezrealizowanymi planami budowy o wiele dłuższego ciągu (Bełchatów). Na tym tle bardzo wyróżnia się istniejące niegdyś na mapach sieci kolejowej połączenie z Łasku do Zelowa.

Do miasta o czeskich korzeniach wiodła linia w... czeskim stylu

Zelów to niespełna ośmiotysięczne miasto w powiecie bełchatowskim znane głównie dzięki swojej ciekawej i bardzo nietypowej historii. Na początku XIX w. dawną wieś zakupiła bowiem społeczność kolonistów czeskich należących do wspólnoty religijnej Braci Czeskich (grupa wywodzi się z husytyzmu). Choć część przybyłych tu Czechów z czasem wróciła do ojczyzny, a do Zelowa zjeżdżali Polacy i przedstawiciele innych narodów, wciąż można tam odnaleźć sporo wpływów czeskich. Przez lata swoistą pamiątką przeszłości był także rozwinięty przemysł tkacki.

Zelowskie zakłady włókiennicze przez lata korzystały z usług kolei. Do Zelowa docierała bowiem bocznica kolejowa o długości aż 12,5 km, co czyniło z niej w praktyce osobną linię, od której odgałęziały się kolejne bocznice. Określana była ona jako Łask – Zelów lub Łask – Herbertów (od nazwy dzielnicy, w której mieściła się stacja końcowa). Co ciekawe, praktycznie nigdy nie było poważnych panów wykorzystania odcinka do przewozu pasażerów.

Wciąż czynny jest fragment do lotniska wojskowego

Wydaje się, że dziś utworzenie pasażerskiego połączenia kolejowego do Zelowa jest praktycznie nierealne. – Fragment bocznicy prowadzący do miejscowości Zelów był wykorzystywany wyłącznie przez pociągi towarowe. Został on fizycznie zlikwidowany w latach 90. XX w. – mówi bowiem Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Nadal eksploatowany jest natomiast ok. 6-kilometrowy fragment dawnej bocznicy zelowskiej do wojskowego lotniska w okoolicach Łasku. – Zarządcą bocznicy do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego jest wojsko – wskazuje przy tym przedstawiciel PKP PLK. Wydaje się, że militarny charakter pozostałości dodatkowo obniża szanse na cywilne wykorzystanie dawnej trasy.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony