Partnerzy serwisu:

Zebrzydowa – Żagań: „Wojskowa” odbudowa na razie bez zapewnionego finansowania

Kasper Fiszer 14.04.2021 7

Zebrzydowa – Żagań: „Wojskowa” odbudowa na razie bez zapewnionego finansowania
Stacja Osiecznica-Kliczkówfot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
PKP PLK przygotowują się do remontu linii kolejowej Zebrzydowa – Żagań łączącej województwa dolnośląskie i lubuskie. Prace mają być finansowane z budżetu MON. Nie ma jednak na razie wiążących decyzji o przeznaczeniu na ten cel środków, więc trudno oszacować, kiedy ogłoszony zostanie przetarg na projekt i roboty budowlane.
Ministerstwo Obrony Narodowej zapowiedziało niedawno powrót do planów remontu infrastruktury kolejowej na odcinku Zebrzydowa – Żagań. Przedsięwzięcie ma mieć dość nietypowy charakter, ponieważ na sporym odcinku linia kolejowa nr 283 została formalnie zlikwidowana. Trasa byłaby więc częściowo odbudowywana, a podstawowym celem realizacji robót ma być zapewnienie transportu do baz wojskowych. Podobnie jak w przypadku przeprowadzonych dotąd inwestycji finansowanych przez MON, mógłby się tam odbywać także ruch cywilny.

Nie ma wciąż ostatecznych decyzji dotyczących finansowania prac

Resort poinformował nas, że wkrótce rozpocznie się postępowanie przetargowe w tej sprawie. Teraz potwierdził to także zarządca infrastruktury kolejowej. – Przygotowujemy procedurę przetargową na zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań – mówi Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Na razie nie wiemy natomiast, kiedy zamówienie mogłoby być ogłoszone.

– Termin ten będzie można podać po zapewnieniu finansowania inwestycji – tłumaczy nasz rozmówca. Oznacza to, że póki co nie zapadły ostateczne decyzje dotyczące przekazania spółce środków na niezbędne do przywrócenia przejezdności prace. Dodajmy, że zapowiadane postępowanie nie będzie pierwszym dotyczącym tego odcinka. Wcześniejszy przetarg został unieważniony, a MON rozważał rezygnację ze zlecenia remontu.

Inwestycje MON przywracają przejezdność peryferyjnych odcinków

Realizowane na potrzeby wojska inwestycje kolejowe zakończyły się w ostatnich latach przywróceniem przejezdności na szeregu peryferyjnych odcinków sieci, w tym m.in. Koluszki – Regny, Żagań – Przewóz czy Prudnik – Krapkowice. Nieczynne przez lata linie remontowane są na ogół z myślą o niewielkim ruchu towarowym. Prace nie obejmują więc infrastruktury pasażerskiej, a dopuszczalne prędkości maksymalne są relatywnie niewielkie i mieszczą się w przedziale 40 – 60 km/godz.

Linia kolejowa nr 283 biegnie z Jeleniej Góry do Żagania i dziś nie jest w ogóle wykorzystywana w ruchu pasażerskim. Pociągi towarowe kursują natomiast na odcinku Rakowice Żwirownia – Zebrzydowa – Osiecznica-Kliczków. Na pozostałych odcinkach dawny ciąg pozostaje nieprzejezdny.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony