Partnerzy serwisu:

Zasilanie linii modernizowanych - cz.1

Robert Wyszyński 27.11.2011 228

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
Komentarze:
2011-11-27 11:13:39 Autor: R. W. O.
---.222.99.94
W 2000r \"autorzy\" ustawy o komercjalizacji nie chcieli lub nie mogli zrozumieć, że kolej to JEDEN system (w precyzyjnym rozumieniu teorii systemów). Stąd dzisiaj totalny brak koordynacji działań.
2011-11-27 12:34:01 Autor: Kolejarz z USA.
---.37.26.69.virtela.net
Z tym układem zasilania (picowanie) na sieci PKP, ciągnie się cała historia już od początków jej elektryfikacji. Według przyjętych założeń napięcia prądu stałego 3kV, sieć trakcyjna powinna być zasilana obustronnie, dzięki czemu spadki napięcia w sieci trakcyjnej są najmniejsze. A ile w Polsce jest takich odcinków?, można je policzyć na palcach jednej ręki. W większości zasilanie jest jednostronne. Uczono mnie w TK, ze przy prądzie stałym 3 kV odległości między podstacjami nie powinna wynosić więcej jak do 15km. A ile takich odcinków w Polsce jest?, można je tez policzyć na palcach jednej ręki. Ktoś mądry kiedyś wymyślił, ze podstacje mogą być w promieniu od 15 do 28km, bo są oszczędności w inwestycjach. A w rzeczywistość odcinki nawet przekraczają 30 km. Panujący od wielu lat „SYF” na PKP, nigdy nie wymuszał dokładności i poprawności zasilania. A przecież system zasilania, to nie tylko same podstacje trakcyjne, które mogą być nawet najlepsze. Ważnym elementem są kabale zasilające siec trakcyjna, szyny z siecią powrotna, i w końcu kabel powrotny łączący szyny z podstacja. Te elementy musza ze sobą zawsze grać. A to nigdzie nigdy nie grało na sieci PKP. Mnie w technikum kolejowym uczono, ze spadek na sieci nie może być większy jak od 3% do 5%. I nigdy jeżdżąc po Polsce, nie spotykałem linii, na której te normy byłyby utrzymane. Uczono mnie cos, czego w rzeczywistości nigdy nie istniało. Bo przeważnie ruszając z 12-16 wagonami wówczas, albo przygasało światło w okolicy, albo wybijała podstacja. A utrzymanie 125km/h według II tabelki rozkładu dla maszynistów, dla opóźnionych pociągów, było praktycznie nie możliwe na żadnym szlaku, po za CMK w latach osiemdziesiątych. Na większości szlaków przygasała tak przetwornica, ze jej słychać prawie nie było, od spadku napięcia. I ten „SYF” trwa do dziś na znacznych odcinkach jak wiem.

2011-11-27 12:35:13 Autor: eCavon
---.adsl.inetia.pl
A czy może w 2 części autor pokaże parę zdjęci z profesjonalnych podstacji trakcyjnych?
2011-11-27 12:36:15 Autor: króliczek
---.adsl.inetia.pl
Na CMK profil szlaku kolejowego jest jak dla linii dużych prędkości, natomiast system 3kV jest IV zaborcy ( dla linii towarowej ). Ĺťeby scalić państwo po zaborach do trzeba by taką linię wybudować rówocześnie z 3 zaborów austriackiego ( Kraków ), pruskiego ( Katowice ), rosyjskiego ( Warszawa - lewy brzeg ). Całość powinna być pod 15kV AC, bo leży po lewej stronie Wisły.
PS: W kondominium Kordiana oprócz złodziei i kurew są jeszcze kanalie i oszuści. Takie społeczeństwo wygenerował ktoś w Szwajcarii w miejsce narodu w czasie rozbiorów.
2011-11-27 12:45:33 Autor: R. W. O.
---.222.99.94
Kolejarz z USA.
Za Twoich czasów porządnej kolei uczono przynajmniej w technikach kolejowych. Po 2000 r zamienili technika w dyskoteki bo, zgodnie z liberalna teorią wolnego rynku, ta działalność jest bardziej dochodowa.
2011-11-27 13:00:45 Autor: Kolejarz z USA.
---.37.26.69.virtela.net
R. W. O.

Jesteś w błędzie!, zamienili te technika na seminaria duchowne, tak zwane (Small private business). Z pracą duszpasterską z wieloma źródłami dochodu, i z dofinansowaniem o wiele większym stopniu, jak kolej.

2011-11-27 13:08:37 Autor: E6ACT
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Ciekawe co będzie się działo jak będzie jeździć Pendolino w podwójnej trakcji. Każdy ma moc 5500kW.
Ale podejrzewam ze frekwencja będzie taka że nie będzie potrzebna podwójna trakcja i te 20 sztuk bedzie wozić powietrze.
2011-11-27 13:15:09 Autor: Dyspozytor zasilania
---.adsl.inetia.pl
Bzdury !

W wyjątkowych przypadkach stosuje się tylko zasilanie jednostronne ! Wszelkie szlaki mają zasilanie dwustronne typu podstacja - kabina lub podstacja - podstacja. Jednostronnie zasila się wydzielone grupy torów i odcinki, gdzie odległości między podstacjami są rzędu do 5-8 km co przy poborze znacznych mocy nie powoduje jeszcze dużych spadków napięcia i ogranicza moc zwarcia. Stan sieci powrotnej w ogólnym ujęciu problemu zasilania 3 kV ma marginalne znaczenie. System 3 kV jest po prostu niewydolny i basta ! Możesz sobie co 10 km budować podstacje, a i tak prądy pobierane przez pociągi o dużej mocy będą znaczne i duże będą spadki napięć, straty mocy. Inwestując w ten układ zasilania można poprawić parametry energii elektrycznej, ale to się wiąże z dużymi kosztami (zamiana kabin na podstacje, wprowadzenie transformacji jednostopniowej, zwiększenie przekroju i tak już ciężkiej sieci). Najbardziej rozsądnym rozwiązaniem i przyszłościowym dla CMK jest budowa nowego systemu zasilania na poziomie napięcia 25 kV.
2011-11-27 13:35:18 Autor: M.M.
---.wtvk.pl
Robert, tylko powiedz jaki element infrastruktury modernizuje się na \"full-wypas\" ???
2011-11-27 13:53:53 Autor: fastcracker
---.xdsl.centertel.pl

fastcracker
co do techników kolejowych to piersze słyszę żeby zamieniali na dyskoteki lub seminaria. W Łodzi zrobiono zaoczne technikum samochodowe. z pozostałych \"zespoły szkół ponadgimnazjalnych\" które zawierają w sobie licea ogólnokształcące i technika logistyczne , mechatroniczne. teraz zostały klasy kolejowe w Sosnowcu.

25 kV jest stosowane od lat w czechach i rosji na długo przed KDP
2011-11-27 14:09:54 Autor: Robert Wyszyński
---.238.5.206

Robert Wyszyński
Uch! Jak ja lubię te zajawki (nie tylko moich artów) - bo ukazuje się jakby wstęp/wprowadzenie do reszty tekstu, który się merytorycznie dopiero rozwija.

W każdym razie polecam! W arcie są 3 tabelki zasilania CMK i dwóch odcinków E 30 z wszystkimi danymi, a w kolejnych częściach (bo razem będą 3) będą kolejne tabelki z kolejnych linii modernizowanych lub częściowo zmodernizowanych.

Kolejarz USA

Ty się chwaliłeś tutaj, że podobno kupiłeś ten numer RK (RK nr 12/2011). Jakbyś kupił i przeczytał, to byś wiedział, że w dalszej części jest co nieco wyjaśnione - także w sprawie tego dwustronnego zasilania (które na CMK jak najbardziej jest), ale - jak napisał @dyspozytor zasilania - to nie rozwiązuje całości problemu.

E6ACT

ETR 610 nie będzie jeździć w podwójnej trakcji.

eCavon

Foty mam, ale albo dokładne tabelki (a jest ich trochę), albo fotki - wszystkiego nie wepchamy na łamy, bo papier kredowy ma to do siebie, że jest nierozciągliwy :-) U góry masz fotkę podstacji 110/3 kV Huta Zawadzka CMK - ta sama fota jest w arcie.
2011-11-27 14:18:19 Autor:
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
No właśnie...w Katowicach w IC pewien Pan MI wykonał obliczenia dla podstacji.............sprawa już była poruszona...
2011-11-27 14:40:30 Autor: R. W. O.
---.222.99.94
@ Kolejarz z USA i fastcracker
Z tego co obydwaj zgodnie twierdzicie faktem jest, że Technika Kolejowe, tak czy inaczej, zniszczono, niekiedy zamieniając je rzeczywiście w szkoły dla (samochodowej) konkurencji. A jeśli chodzi o szczegóły to w Skarżysku Kamiennej sam widziałem budynek TK zajęty przez dyskotekę. Bez kadry technicznej odbudowanie kolei w Polsce jest mrzonką. Trzeba zaczynać od samych podstaw a więc właśnie od szkolnictwa. Może w pierwszej kolejności od odtworzenia Technikum Kolejowego w Warszawie - miało doskonały wydział trakcji elektrycznej i laboratoria z tej dziedziny lepsze niż PW.
2011-11-27 17:25:12 Autor: Olgierd_Jedlina
---.internetdsl.tpnet.pl

Olgierd_Jedlina
Tiaaaa. I Pendolina będą się na CMK mijać tak jak rozmnażają się jeże.

Ostrożnie.
2011-11-27 18:21:05 Autor: Przemek G
---.dynamic.gprs.plus.pl
Może się powtarzam ale wciąż uważam że lepiej mieć ze sobą mobilny agregat niż ciągnąć za sobą kabel. Rosyjska lokomotywa spalinowa TEP80 osiągnęła na testach ponad 270 km/h i nie wywaliła podstacji.

http://www.youtube.com/watch?v=wwYXjxXFha0
2011-11-27 19:06:47 Autor: Robert Wyszyński
---.238.5.206

Robert Wyszyński
Jedlina

Ty sobie poczytaj cykl o zasilaniu w RK (trzyczęściowy) to się dowiesz więcej :-) A tak jedynie teoretyzujesz... Pendolina mijające się - oczywiście po modernie zasilania - zasadniczo nie powinny sprawiać problemu (zasilanie dwustronne - ale to nie wszystko), bo trudno będzie trafić na moment, kiedy jeden i drugi ciągnie w tym samym momencie po 5 MW - np. jeden ma z górki drugi pod górkę, a jeśli oba mijające mają poziom, to ciągną po ok. 3 MW i utrzymują prędkość 220 km/h, co wynika z charakterystyki.

Tak czy inaczej OBECNY system zasilania na CMK jest do bezwzględnego upgradu - bez dyskusji - szczegóły będą w 3 części cyklu w drukowanym RK.
2011-11-27 19:10:08 Autor: Robert Wyszyński
---.238.5.206

Robert Wyszyński
Jedlina

A skąd Ty wiesz jak rozmnażają się jeże? :-) Może nie \"ostrożnie\", ale haj spidowo? :-) Coby się nie pokłuć, hi, hiiii...
2011-11-27 20:16:59 Autor: eCavon
---.adsl.inetia.pl
A czy na CMK to każdy tor nie jest zasilany na osobnym obwodzie prądu stałego? Tam gdzie są te 3 zespoły prostowników dodać jedna a gdzie 2 to 2 dodać. Na każdej podstacji zrobić zespół prostowników PD 17. i tak każdy tor na odcinku między PT ma w sumie ok 11MW mocy. Tylko trzeba chcieć takie coś osiągnąć, a przy zasilaniu PT przez linie 15kV to prędzej GPZ pójdzie z wielkim dymem :)
2011-11-27 21:48:17 Autor: Robert Wyszyński
---.238.5.206

Robert Wyszyński
eCavon

Słusznie prawisz, dlatego to nie takie proste, jak się niektórym wydaje. Dołoży lub podmieni się TAM, gdzie jest odpowiedni GPZ (najlepiej 110 kV), bo jak nie ma odpowiedniego, to nawet Salomon...

Ten sam problem jest na innych robionych właśnie liniach. Np. na E 30 Katowice - Kraków - Rzeszów to możecie sobie zobaczyć w tabelce w RK, które PT czy KS pójdą pod modernę i pod jaki GPZ itp.
2011-11-27 22:04:20 Autor: eCavon
---.adsl.inetia.pl
Ale jakby ktoś pomyślał to nawet te 30kV by wystarczyło o odpowiednim przekroju przewodów. Może ktoś jechał linia Dęblin - Radom albo linia nr 8 to można zobaczyć w wielu miejscach dość grube przekroje przewodów. A napięcie pewnie 15kV.

Robert Wyszyński
Miałbyś może jakieś materiały także na inne linie (niemodernizowane)?
2011-11-28 01:10:18 Autor: Adam Zz
---.wapgw.era.pl
Huta Zawadzka to byla specjalnie wzmacniana pod probe i testy predkosciowe Pendolino w 93 roku? Czy po prostu byly tam warunki na podpiecie? A moze jedno i drugie?
Pamietacie te zapowiedzi o probach i testach z v-270-300 z Gory Wlodowskiej ktora to proba miala sie juz odbyc ze dwa lata temu? He,
he. Z taka moca. Pierwsze Pendo przyjedzie zgodnie z terminem, czy wczesniej nieoficjalnie na testy i homologacje?
2011-11-28 09:33:49 Autor: kazio
---.telpol.net.pl
uwazajcie bo już wyjeżdżaja ET-42 a tam na odcinek 15km wystarczy że dwie wyjada i na trzecią juz nie ma miejsca, a przekrój przewodu na wiekszy mozecie wziąśc przykład z Tunelu gdzie hiszpanie załozyli szynę ....żart oczywiscie
2011-11-28 09:44:21 Autor: Miter
---.tktelekom.pl
Problem pierwszy to kapitał na modernizacje układów zasilania. Drugi to zwrot kapitału i jego wpływ na cenę energii i przesyłu. Trzeci czy PKP Energetyka stać na te inwestycje.
2011-11-28 09:50:02 Autor: djp
---.ip.netia.com.pl
Można obwiniać system 3kV DC – ale przecież Europejczycy jeżdżą na takim systemie 220 km/h i nie narzekają (Belgia, Włochy).
Problem jest inny – służby które zarządzają i utrzymują zasilanie – PKP Energetyka. Podstacja trakcyjna na ww. odcinku to Borowe Pole. Aparatura w środku pamięta towarzyszy z PRL. I należy zapomnieć, ze przy obecnym stanie tych urządzeń można utrzymać zasilanie takich lokomotyw jak Husarz.
2011-11-28 13:14:49 Autor: przewoz
---.dynamic.gprs.plus.pl
@djp: otóż to. Ponadto do tej pory ta aparatura pracowała raczej na pół gwizdka. Jak zacznie pracować swoją pełną mocą (a w zasadzie z przeciążeniami), to dość szybko sama się zawinie...
Na CMK trzeba się szykować na duuuży upgrade zasilania.
2011-11-28 14:24:56 Autor: Robert Wyszyński
---.238.5.206

Robert Wyszyński
przewoz

To jest OCZYWISTE i niepodlegające dyskusji (patrz felieton o testach ETCS na CMK)! Gdzie analiza prof. Szeląga i PW? Miała być na listopad. Bo jeszcze - prócz rocznych rozważań - trzeba zaprojektować, znaleźć finansowanie i zrealizować.

No chyba, że chcecie, aby Husarz czy pendo raz po raz wywalały zasilanie na linii CMK, a wtedy - co obiecuję - litości pismacko krytycznej nie będzie ! :-) Będzie obciach, wstyd, dno i pięć metrów mułu... a nie linia KDP.
2011-11-28 17:22:00 Autor: realista kolejowy
---.dynamic.chello.pl
PKP PLK na początku restrukturyzacji była chwilkę właścicielem podstacji ale ktoś w Energetyce Kolejowej zorientował się , że mogłaby dobrać innego dostawcę energii elektrycznej, a wtedy po co Energetyka i tak skończył się eksperyment. Pytanie kto zmusi Energetykę Kolejową do modernizacji zasilania np. na CMK. PLK nie może inwestować w urządzenia zasilania bo nie są jej własnością.
2011-11-29 19:37:30 Autor: Przemek G
---.dynamic.gprs.plus.pl
\"Pytanie kto zmusi Energetykę Kolejową do modernizacji zasilania np. na CMK. PLK nie może inwestować w urządzenia zasilania bo nie są jej własnością.\"

Dlatego jedynym słusznym rozwiązaniem jest trakcja spalinowa czyli niezależność.

Druty to: zerwana sieć, oblodzona sieć, połamane pantografy, brak napięcia, za niskie napięcie, zabieranie mocy innym pociągom, nakazy jazdy bez poboru prądu pod największe góry, ograniczenie zasięgu do miejsc zelektryfikowanych, skomplikowane (falowniki itd.) lub mało sprawne (opory) sterowanie mocą, zakłócanie pracy urządzeń SRK, bardziej skomplikowane urządzenia SRK zamontowane w torach, niebezpieczeństwo porażenia prądem nawet jeśli nie jedzie żaden pociąg, wysokie koszty utrzymania infrastruktury.
2011-11-29 19:53:38 Autor: zeus04
---.ssnet.pl
@Przemek G:
Ale herezje prawicie.
2011-11-29 20:49:09 Autor: Przemek G
---.dynamic.gprs.plus.pl
@zeus04
Milcz bluźnierco.
2011-11-29 21:39:25 Autor: Olgierd_Jedlina
---.internetdsl.tpnet.pl

Olgierd_Jedlina
No nikt nie zmusi. Dlatego w trzeciej części cyklu przeczytamy, że po zbudowaniu przez Szafrańskiego PLK Telekom koniecznie będzie zbudowanie PLK Energetyka.

Jakby od razu przy którejś z okazji rycia CMKi nie można było zakopać kabla 110kV.

Musi komuś decyzyjnemu zostało za dużo lat do emerytury, więc temat wypłynie za czas jakiś dopiero...
2011-11-29 21:45:23 Autor: eCavon
---.adsl.inetia.pl
A może by tak po słupach trakcyjnych ciągnąć przez całą CMK Podwójną linię 110kV? Tak jak to jest gdzieniegdzie na świecie zrobione.
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony