Partnerzy serwisu:

Zamówienie rządowe uratuje fabrykę Alstomu w Belfort

Jakub Madrjas 05.10.2016 251

Zamówienie rządowe uratuje fabrykę Alstomu w Belfort
Fot. Alstom
Ponad pięć tysięcy osób protestowało niedawno przeciwko zamknięciu zakładu Alstomu w Belfort. W obliczu przyszłorocznych wybór prezydent Francji zapowiedział uratowanie fabryki. Zostanie złożone rządowe zamówienie m.in. na nowe pociągi TGV.
Na początku września tego roku Alstom zapowiedział zakończenie produkcji lokomotyw w istniejącej od 1879 roku fabryce w Belfort do 2018 roku. Plan koncernu zakładał przeniesienie produkcji do oddalonego o 200 km Reichshoffen, pozostawienie w Belfort zakładu utrzymania oraz 80-procentową redukcję zatrudnienia (z możliwością przeniesienia pracowników do innych zakładów).

Po ogłoszeniu planu w fabryce rozpoczęły się protesty, w których wzięło udział nawet pięć tysięcy osób. W obliczu przyszłorocznych wyborów parlamentarnych i prezydenckich prezydent Francois Hollande zapowiedział utrzymanie produkcji i miejsc pracy. Rząd wszczął w tej sprawie negocjacje z narodowymi kolejami SNCF.

Kupują niepotrzebne pociągi

Przygotowany w tej sprawie plan ogłosili wczoraj (4 października) sekretarz stanu Christophe Sirugue i prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge. Jak donosi „Railway Gazette”, opiera są on na zamówieniu sześciu pociągów TGV do obsługi linii Paryż – Mediolan i 20 lokomotyw spalinowych do prac infrastrukturalnych przez zarządcę infrastruktury SNCF Réseau (dawniej RFF). Dodatkowo sam rząd ma zamówić 15 pociągów dużych prędkości Euroduplex do obsługi połączeń pomiędzy Marsylią a Bordeaux.

Komentatorzy podkreślają, że ostatnie wymienione zamówienie nie należy do racjonalnych, ponieważ miast tych nie łączy infrastruktura KDP. Rząd odpowiada, że w przyszłości przewidywana jest budowa linii z Bordeaux do Tuluzy i z Perpignan do Montpellier. Zostaną one jednak otwarte najwcześniej za siedem lat. Przez ten czas trzeba będzie ponosić wysokie koszty eksploatacji pociągów klasy KDP.

Zamówienie bez przetargu

Warto zaznaczyć, że według francuskich ekspertów zamówienie może zostać przyznane z tzw. wolnej ręki, dzięki umowie ramowej Alstomu z rządem z 2000 roku. Rząd zapowiedział również, że do końca listopada potwierdzi zakup kolejnych trzydziestu pociągów do obsługi linii konwencjonalnych dla fabryki w Reichshoffen.

Alstom zobowiązał się do zainwestowania 60 milionów euro w Belfort w ciągu najbliższych dwóch lat na przygotowanie produkcji nowego typu pociągów TGV oraz nowoczesnej lokomotywy spalinowej, a także kolejnych 10 milionów na rozwój usług świadczonych przez zakład. – Z zadowoleniem przyjmuję wszystkie deklaracje, a także mobilizację wszystkich zainteresowanych stron, mającą na celu zapewnienie przyszłości przemysłowej zakładów w Belfort oraz obciążenie pracą w innych zakładach we Francji – skomentował prezes Alstomu.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony