Partnerzy serwisu:

Z Poznania do Bydgoszczy przez Wągrowiec? Nie pociągiem PKP IC

Jakub Rösler 24.08.2021 5,6k

Z Poznania do Bydgoszczy przez Wągrowiec? Nie pociągiem PKP IC
fot. M. Szymajda
Poseł Krzysztof Gawkowski zapytał Ministerstwo Infrastruktury o rewitalizację linii kolejowych mogących stać się alternatywnym szlakiem pomiędzy Poznaniem, a Bydgoszczą. Dodatkowo poseł pyta także o renowację kilku kujawskich dworców kolejowych o znaczeniu lokalnym. Ministerstwo odpowiada, że projekty rewitalizacji linii kolejowych na styku Wielkopolski i Kujaw są już realizowane, ale przyznaje, że nie będą one konkurencyjne na tyle, by uruchamiać na nich pociągi dalekobieżne.
Parlamentarzysta zapytał ministerstwo o to, jakie dworce znajdują się w projekcie modernizacji dworców kolejowych do roku 2025, a także o modernizację kilku wybranych dworców leżących na szlakach linii 240, 241 i 281. Wśród nich można wymienić budynki znajdujące się w Sępólnie Krajeńskim, Koronowie, Więcborku czy Kcyni. Resort odpowiada, że pośród wszystkich wymienionych w interpelacji nieruchomości, dworce w Kcyni i Wilczej Górze nie znajdują się w ewidencji PKP SA, a spółka planuje zbyć dworzec w Więcborku na rzecz samorządu. W dalszej części odpowiedzi ministerstwo podkreśla, że priorytetem przy modernizacjach dworcowych są plany dotyczące linii kolejowych przy których się znajdują. Mówiąc inaczej, pierwszeństwo mają dworce z czynnym ruchem kolejowym lub takie, gdzie w najbliższym czasie jest planowane wznowienie połączeń. Resort dodaje, że w obecnym programie modernizacyjnym, trwającym do 2023 roku, na terenie województwa kujawsko-pomorskiego jest realizowanych 9 inwestycji dworcowych.

Do Kcyni wrócą pociągi

Gawkowski zapytał też ministerstwo o modernizację odcinka Nakło nad Notecią - Kcynia - Gołańcz, a także o to, czy po rewitalizacjach tego ciągu resort planuje uruchomić na nim pociągi dalekobieżne.

– W ramach prowadzonych działań oraz opracowania dokumentu pn. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - zamierzenia inwestycyjne na lata 2021- 2030 z perspektywą do 2040 roku”, w grupie projektów o znaczeniu regionalnym rozważane są do realizacji poniżej wymienione projekty obejmujące linię kolejową nr 356 na odcinku Wągrowiec - Gołańcz - Kcynia: Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego Bydgoszcz - Kcynia - granica województwa, Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec - Gołańcz - granica województwa. Linia kolejowa nr 281 na odcinku Kcynia - Nakło na obecną chwilę nie jest objęta planami inwestycyjnymi, z wyjątkiem planowanej budowy mijanki w ramach projektu pn. Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego Bydgoszcz - Kcynia - granica województwa. Zaznaczyć jednak należy, że realizacja powyższych projektów uzależniona będzie od dostępności środków finansowych – odpowiada Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Prace projektowe na linii 356

Ministerstwo potwierdza też wcześniejsze informacje, o trwających pracach projektowych i przedprojektowych dla linii kolejowej 356 od Gołańczy do Kcyni wraz z budową mijanki na trasie między Kcynią, a Nakłem nad Notecią na linii 281. Dla odcinka linii leżącej w Wielkopolsce jest już gotowe studium wykonalności i planowane jest stworzenie dokumentacji projektowej dla tej części trasy. Resort podkreśla też, że potencjalna rewitalizacja mogłaby się odbyć w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027, w ramach dostępności środków.

Zrewitalizowany ciąg nie będzie konkurencyjny dla trasy przez Inowrocław


– W odniesieniu do pytania dotyczącego planów Ministerstwa Infrastruktury związanych z aktualizacją planu transportowego i zlecenie na rzecz PKP Intercity S.A. pociągów łączących Wielkopolskę z Pomorzem nowymi szlakami informuję, że biorąc pod uwagę znacząco niższy potencjał przewozowy dla dalekobieżnych przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 356 względem potencjału na trasach podstawowych (linie nr 131 i 353), nie ma uzasadnienia dla dzielenia tras pociągów obsługujących połączenia pomiędzy Bydgoszczą a Poznaniem w ramach nowych tras. Należy też zauważyć, że linia nr 356 po zakończeniu planowanych inwestycji modernizacyjnych, nie zapewni czasu jazdy konkurencyjnego wobec obecnie realizowanych połączeń Bydgoszcz Gł. – Poznań Gł. po liniach nr 131, 353, tj. przez Inowrocław i Gniezno. Linia nr 281 również charakteryzuje się niskim potencjałem dla
dalekobieżnych przewozów pasażerskich – dodaje Bittel

Ministerstwo dodaje też, że linie kolejowe 356 i 281 będą służyć transportowi na poziomie wojewódzkim, dlatego też nie zostały ujęte w planie transportowym. Resort przekazuje, że z perspektywy urzędników kluczową relacją między Wielkopolską, a Pomorzem jest relacja Poznań-Chojnice-Gdynia, którą należy rozpatrywać trasą przez Piłę, będąca zdaniem ministerstwa ważnym generatorem ruchu. Jednak aby spełnić te zamierzenia należy zmodernizować stację Piła Główna i stworzenie możliwości przebiegów pociągowych z Poznania w kierunku Chojnic.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Dworce kolejowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony