XI Kongres Kolejowy otwarty!
Jakub Madrjas ⚫ 24.11.2021 ⚫
1,3k

fot. Łukasz Patera/ ZDG TOR
W Warszawie otwarty został XI Kongres Kolejowy. To od lat największe biznesowe spotkanie dedykowane branży kolejowej w Polsce.
Od wielu edycji Kongres jest przestrzenią merytorycznej dyskusji w gronie czołowych polskich, jak również zagranicznych ekspertów. Tegorocznemu wydarzeniu, oprócz spotkania w formule tradycyjnej, towarzyszyć będzie także transmisja na żywo za pośrednictwem portalu rynek-kolejowy.pl.
W 2021 roku tematyka Kongresu skupi się na takich kwestiach jak: sytuacja branży kolejowej w obliczu kolejnej fali pandemii, plany inwestycyjne na kolei, technologie wodorowe w kolejnictwie, problematyka efektywności energetycznej, czy wyzwania dla przewozów towarowych i kolei regionalnych. Nie zapominamy również o kwestiach bezpieczeństwa na kolei.
Z planu przetargowego niewiele wyszło
Podczas otwarcia kongresu prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski przypomniał, że rok temu Kongres zakończył się deklaracją strony rządowej dotyczącej opublikowania listy przetargów do ogłoszenia w 2021 roku. - Lista rzeczywiście pojawiła się i opiewała na 17 mld złotych, co wzbudziło uśmiech branży. Niestety niewiele z tego wyszło; staramy się walczyć w Ministerstwie Finansów wspólnie z Ministrem Infrastruktury o pieniądze tym bardziej, że ciężko dziś powiedzieć, kiedy ta nowa, lepsza perspektywa się otworzy - mówił prezes Furgalski.
- Obiecywaliśmy sobie, że nie wpadniemy w nowym dołek inwestycyjny, ale on jest, i jest on jeszcze gorszy niż poprzedni, bo ma podłoże polityczne. Mamy bardzo złe relacje z Komisją Europejską w związku z czym nawet nadzieja uruchomienia chociaż zaliczki okazała się płonna - dodał przewodniczący RBF.
Jak zauważył Furgalski, w Polsce coraz więcej przewozów ładunków przejmują drogi, a udział pracy przewozowej kolei w transporcie spadł poniżej 10% (wobec średniej europejskiej 16%). - Musimy zdać sobie sprawę, że mamy ograniczenia systemowe które musimy zmienić - podkreślił.
Dwudziestolecie Grupy PKP
Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś przypomniał, że w tym roku obchodzimy 20-lecie spółek kolejowych z grupy PKP. - Zmieniały się zarządy i strategie, ale myślę że dla każdego jest już jasne, że kolej jest podstawą gospodarki - podkreślił dodając, że dbałość resortu o rozwój kolei opiera się na trzech filarach - inwestycji liniowych w infrastrukturę, dworcowych oraz w tabor.
Z kolei reprezentujący Komisję Europejską Filip-Alexandru Negreanu-Arboreanu podkreślał, że europejska kolej wciąż potrzebuje likwidacji barier na granicach państw, pełnego wdrożenia IV pakietu kolejowego i montażu systemu ERTMS. Jak dodał, modernizacji wymaga nawet pół miliona wagonów. Przypomniał również, że opracowywany jest plan wsparcia przewozów międzynarodowych, który Komisja przedstawi w grudniu.
W 2021 roku tematyka Kongresu skupi się na takich kwestiach jak: sytuacja branży kolejowej w obliczu kolejnej fali pandemii, plany inwestycyjne na kolei, technologie wodorowe w kolejnictwie, problematyka efektywności energetycznej, czy wyzwania dla przewozów towarowych i kolei regionalnych. Nie zapominamy również o kwestiach bezpieczeństwa na kolei.
Z planu przetargowego niewiele wyszło
Podczas otwarcia kongresu prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski przypomniał, że rok temu Kongres zakończył się deklaracją strony rządowej dotyczącej opublikowania listy przetargów do ogłoszenia w 2021 roku. - Lista rzeczywiście pojawiła się i opiewała na 17 mld złotych, co wzbudziło uśmiech branży. Niestety niewiele z tego wyszło; staramy się walczyć w Ministerstwie Finansów wspólnie z Ministrem Infrastruktury o pieniądze tym bardziej, że ciężko dziś powiedzieć, kiedy ta nowa, lepsza perspektywa się otworzy - mówił prezes Furgalski.
- Obiecywaliśmy sobie, że nie wpadniemy w nowym dołek inwestycyjny, ale on jest, i jest on jeszcze gorszy niż poprzedni, bo ma podłoże polityczne. Mamy bardzo złe relacje z Komisją Europejską w związku z czym nawet nadzieja uruchomienia chociaż zaliczki okazała się płonna - dodał przewodniczący RBF.
Jak zauważył Furgalski, w Polsce coraz więcej przewozów ładunków przejmują drogi, a udział pracy przewozowej kolei w transporcie spadł poniżej 10% (wobec średniej europejskiej 16%). - Musimy zdać sobie sprawę, że mamy ograniczenia systemowe które musimy zmienić - podkreślił.
Dwudziestolecie Grupy PKP
Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś przypomniał, że w tym roku obchodzimy 20-lecie spółek kolejowych z grupy PKP. - Zmieniały się zarządy i strategie, ale myślę że dla każdego jest już jasne, że kolej jest podstawą gospodarki - podkreślił dodając, że dbałość resortu o rozwój kolei opiera się na trzech filarach - inwestycji liniowych w infrastrukturę, dworcowych oraz w tabor.
Z kolei reprezentujący Komisję Europejską Filip-Alexandru Negreanu-Arboreanu podkreślał, że europejska kolej wciąż potrzebuje likwidacji barier na granicach państw, pełnego wdrożenia IV pakietu kolejowego i montażu systemu ERTMS. Jak dodał, modernizacji wymaga nawet pół miliona wagonów. Przypomniał również, że opracowywany jest plan wsparcia przewozów międzynarodowych, który Komisja przedstawi w grudniu.
Komentarze:
Kongres Kolejowy

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |