Partnerzy serwisu:

Klub Sympatyków Kolei z Wrocławia odnawia EP05-22 ze wsparciem IPN

Roman Czubiński 16.01.2021 652

Klub Sympatyków Kolei z Wrocławia odnawia EP05-22 ze wsparciem IPN
fot. KSK Wrocław
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu rozpoczął zewnętrzną renowację lokomotywy EP05-22. Na mocy zawartego 8 listopada porozumienia o współpracy część kosztów remontu i odbudowy poszycia pojazdu pokryje wrocławski oddział Instytutu Pamięci Narodowej. Wynika to z roli lokomotywy jako „świadka historii” – elektrowóz odegrał rolę w czasie robotniczego protestu w Ursusie w roku 1976.
Postępy renowacji można śledzić na bieżąco na facebookowym profilu KSK Wrocław. Przed kilkoma dniami klub informował o rozpoczęciu usuwania zniszczonych fragmentów poszycia i powłok lakierniczych. Choć elektrowóz jest kompletny, na razie prace będą obejmowały tylko remont blacharski i przywrócenie malowania z lat 70. XX wieku. – Oczywiście chcemy doprowadzić finalnie do uruchomienia lokomotywy, natomiast to będzie o wiele bardziej skomplikowana i kosztowna operacja – zastrzegają członkowie organizacji.

Lokomotywa została wyprodukowana w zakładach Skoda w roku 1961. Na stan PKP została przyjęta jako EU05-22. Obecne oznaczenie zyskała po przebudowie i zwiększeniu prędkości maksymalnej do 160 km/h w roku 1973. Choć przez cały okres służby stacjonowała w Warszawie, na początku XXI wieku, po wycofaniu z eksploatacji, ustawiono ją jako pomnik na terenie lokomotywowni Kraków Prokocim, gdzie spędziła następnych kilkanaście lat. Przekazanie pojazdu Klubowi Sympatyków Kolei nastąpiło we wrześniu roku 2019.

Egzemplarz, o którym mowa, zapisał się w historii protestów robotniczych 25 czerwca 1976 r. Gdy strajkujący przeciw drastycznym podwyżkom cen robotnicy zablokowali linię kolejową 1, pierwszym zatrzymanym pociągiem był ekspres „Opolanin”, prowadzony właśnie EP05-22. Po kilku godzinach elektrowóz odczepiono i zepchnięto na odcinek, z którego zdemontowano wcześniej szyny. Choć pod wpływem protestów podwyżki zostały odwołane, uczestnicy strajku byli bici przez milicjantów oraz skazywani w ustawionych procesach przed dyspozycyjnymi wobec władz sądami. Wokół organizacji pomocy dla represjonowanych rozwinęła się opozycja demokratyczna. Odnowienie i wyeksponowanie lokomotywy ma uświetnić obchody 45. rocznicy tych wydarzeń. Należy pamiętać, że dotacja z IPN pokryje tylko część kosztów - resztę pieniędzy KSK zbiera za pośrednictwem portalu zrzutka.pl.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony