Partnerzy serwisu:

Wrocław Brochów. Prace trwają pozornie, pociągi jeżdżą dłużej faktycznie

Michał Szymajda 02.09.2021 3,4k

Wrocław Brochów. Prace trwają pozornie, pociągi jeżdżą dłużej faktycznie
Fot. RK
Od listopada 2020 roku teoretycznie toczą się prace przy przebudowie stacji Wrocław Brochów. W praktyce niewiele się tam dzieje, za to zamknięcie jednego z torów poważnie wpływa na ruch pociągów.
Windy, wyższy peron z odnowioną wiatą, wyremontowane przejście podziemne – tak zmieni się przystanek kolejowy Wrocław Brochów. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe pochłonie blisko 7 mln złotych – pisał zarządca kolejowej infrastruktury w grudniu ubiegłego roku, już po zamknięciu części stacji kolejowej dla ruchu kolejowego i skierowaniu go na tory towarowe stacje, co miało miejsce 8 listopada.

– Dla podróżnych przygotowany zostanie dwukrawędziowy peron – pociągi będą się zatrzymywały na obu przylegających do peronu torach. Po przebudowie peron będzie wyższy, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z wagonów. Wygodniejsze podróże zapewni odnowiona długa wiata. (…) Prace obejmą przejście podziemne. Znaczącym udogodnieniem będą windy, które umożliwią dostęp do peronu osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych – wyliczali przedstawiciele PKP PLK.

Na placu budowy niewiele się dzieje

Tymczasem prace nie ruszyły w grudniu 2020, a wykonawca zrealizował tylko niewielką ich część. Roboty nie postępowały znacząco przez kolejne miesiące 2021 roku. Jak informuje PKP PLK, do tej pory wykonano jedynie „niektóre prace związane z demontażem infrastruktury oraz budową peronu”. Obecność na miejscu utwierdza nas w przekonaniu, że do końca prac zostało mnóstwo czasu, a robotników na placu budowy nie ma.

Okazuje się, że prawomocne pozwolenie na budowę wykonawca otrzymał otrzymał dopiero... z końcem lipca 2021. Zamknięcie jednego z torów trwało pomimo tego od listopada i sprawiało, że pociągi jeździły dłużej.

– Czasowo, w związku z przebudową peronu wyspowego, wyłączony z ruchu jest jeden z dwóch torów na stacji W- w Brochów. Niektóre pociągi dalekobieżne i regionalne kierowane są przez tory towarowe. Wcześniej wykonano prace i zwiększono dopuszczalną prędkość z 20 do 60 km/h. Pociągi od strony Opola dojeżdżają do stacji Święta Katarzyna z prędkością do 160 km/h. Następnie na wysokości stacji Brochów przejeżdżają wolniej przez układ torów stacji towarowej lub przez stacje Brochów. Ze względu na zmianę toru na stacji zwalniają.
W przejeździe od Wrocławia do Opola zwolnienie jest tylko na kilkuset metrach obok stacji i składy jada z prędkością ponad 100 km/h. Przejazd przez tory „towarowe” jest ze zwolnieniem do 40 – 60 km/h – opisał charakter zmian w kursowaniu pociągów Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Pociągi jadą dłużej po bardzo ważnej linii

Powoduje to pogorszenie czasów przejazdu przynajmniej o kilka minut względem rozkładu jazdy pociągów sprzed listopada 2020. Odcinek linii 132 między świętą Katarzyną a Wrocławiem należy do pierwszej dziesiątki najbardziej obciążonych ruchem pasażerskim odcinków w Polsce.

– Takie sytuacje, że inwestor nie ma pozwolenia na budowę i przez wiele miesięcy nic się nie dzieje nie powinny się zdarzać na tak obciążonych odcinkach. O słabym planowaniu tego remontu świadczy także fakt, że nie są wymieniane w ramach zamknięć torowych ponad 50 letnie konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Można by niewielkim, dodatkowym kosztem w ramach jednej roboty załatwić całość na tym krótkim odcinku i mieć spokój na wiele lat – komentuje ekspert rynku kolejowego Piotr Malepszak.

Pomimo pozwolenia na budowę sytuacja na stacji nie zmieniła się. Nie znamy obecnie terminu ukończenia robót na stacji i momentu, w którym pociągi przyspieszą przy przejeździe przez Brochów. Niestety, skrócenie czasu jazdy uzyskane przez składy PKP Intercity w relacjach Kraków - Wrocław, dzięki niemal zakończonemu remontowi odcinka Kraków – Katowice, jest często marnotrawione przy dojeździe do Wrocławia

Dodajmy, że w lipcu 2021 PKP PLK ogłosiła przetarg w celu znalezienia wykonawcy nadzoru inwestycyjnego dla projektu poszerzonego o przebudowę budynku dyżurnych ruchu na peronie 1. brochowskiej stacji. Minął już termin składania ofert, ale PLK nie informuje jeszcze o podpisaniu umowy ze zwycięzcą przetargu. 
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony