Partnerzy serwisu:

Wraca pociąg Gorzów Wielkopolski – Berlin

Jakub Rösler 27.10.2022 6,8k

Wraca pociąg Gorzów Wielkopolski – Berlin
fot. MS
Jak informuje nas lubuski urząd marszałkowski, od połowy przyszłego roku powróci połączenie Gorzów Wielkopolski – Berlin przez Kostrzyn. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom infrastrukturalnym po polskiej oraz niemieckiej stronie Odry. Codziennie do dyspozycji podróżnych będą trzy kursy z Gorzowa do Berlina oraz dwa w relacji przeciwnej.
Historia transgranicznego połączenia kolejowego łączącego Gorzów Wielkopolski z Berlinem jest bardzo burzliwa. Zgodnie z pierwotnymi planami Polregio oraz Arrivy z początku 2016 roku, utworzone miało zostać transgraniczne połączenie łączące Toruń z Berlinem. Trasa pociągów miała biec przez Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski oraz Kostrzyn nad Odrą.

Plany spełzły na niczym

Niestety z tygodnia na tydzień planowana trasa pociągu stopniowo się skracała, najpierw do Piły, a później do Krzyża, skąd ostatecznie wyruszył pierwszy kurs. Stało się to, dość niespodziewanie, w drugiej połowie marca 2016 roku. Pociągi jeździły w relacji Krzyż – Berlin do grudnia 2016 roku, kiedy to relacja została skrócona do odcinka Gorzów Wielkopolski – Berlin.

Połączenie funkcjonowało do pandemicznego, 2020 roku, kiedy to w listopadzie zostało ono czasowo zawieszone, a w grudniu skrócone do stacji Kostrzyn nad Odrą. Grudniowa zmiana była spowodowana rozpoczęciem “mostowych” inwestycji po obu stronach polsko-niemieckiej granicy. PKP PLK rozpoczęła wtedy prace mające na celu przywrócenie przejezdności drugiego toru na polskim, granicznym odcinku linii 203, który nie był użytkowany od 2011 roku. U naszego zachodniego sąsiada inwestycja miała znacznie większy zakres, dotyczyła bowiem budowy zupełnie nowego mostu kolejowego nad Odrą.

Prace po polskiej stronie, o dziwo, bez opóźnień

Od grudnia 2020 roku między Kostrzynem a niemiecką stacją Küstrin-Kietz obowiązuje autobusowa komunikacja zastępcza, a pasażerowie chcący podróżować z Gorzowa do Berlina muszą przesiadać się dwukrotnie, w Kostrzynie na zastępczy autobus, a w Küstrin-Kietz do pociągu w kierunku Berlina. Przywrócenie kursowania bezpośrednich pociągów łączących Gorzów ze stolicą Niemiec byłoby bardzo mocne, lecz jest ono uzależnione od zakończenia inwestycji związanych z przeprawami przez Wartę oraz Odrę. Jaki jest więc obecny stan zaawansowania prac?

– Prace na moście kolejowym na Warcie w Kostrzynie nad Odrą realizowane są obecnie terminowo – zgodnie z zapowiedziami, zakończenie inwestycji przewidywane jest w IV kw. br. Wykonawca m.in. uzupełnił ubytki cegieł, kamienia i betonu w podporach oraz przyczółkach. Przeprawa ma nowe stalowe elementy konstrukcji, które zostały zabezpieczone przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Na ukończeniu jest układanie nowych torów na moście i ok. 600 m odcinku między mostem a stacją Kostrzyn nad Odrą, a także zabudowa nowych rozjazdów – poinformował nas rzecznik PKP PLK, Mirosław Siemieniec.

Niemiecka inwestycja w niedoczasie

Siemieniec przypomniał też, że dzięki pracom pociągi będą mogły pokonywać przeprawę z prędkością 120 km/h. PKP PLK realizuje prace z własnego budżetu, a ich koszt to około 26 mln złotych netto.

Rzecznik PLK nie odpowiedział natomiast na nasze pytania dotyczące stanu realizacji inwestycji po stronie niemieckiej i odesłał nas do spółki DB Netz. Tymczasem w najnowszym komunikacie polskiego zarządcy infrastruktury (przesłanym nam 16 godzin po odpowiedziach na nasze pytania) PLK precyzuje, że prace po stronie niemieckiej mają potrwać do maja przyszłego roku. Oznacza to, że budowa mostu przez Odrę opóźni się, ponieważ nowa przeprawa miała zostać oddana do użytku z końcem bieżącego roku, co miało być skorelowane z finiszem prac po polskiej stronie.

Pociągi wrócą w połowie przyszłego roku

Prace po obu stronach granicy powinny zakończyć się więc w przeciągu najbliższych kilku miesięcy, dlatego zapytaliśmy lubuski urząd marszałkowski o to, czy planuje przywrócić bezpośrednie połączenie Gorzowa Wielkopolskiego z Berlinem.

– Wznowienie kursowania pociągów na linii Gorzów Wlkp. – Kostrzyn – Berlin Ostkreuz nastąpi po oddaniu do użytku nowego mostu kolejowego na rzece Odra w Kostrzynie nad Odrą. Za budowę tego mostu odpowiada strona niemiecka. Według naszej wiedzy zakończenie prac ma nastąpić w maju 2023 r. – przekazał nam rzecznik lubuskiego urzędu marszałkowskiego, Paweł Kozłowski.

3 kursy do Berlina i dwa pociągi powrotne

Kozłowski pytany o rozkład jazdy odpowiada, że na trasie zaplanowano trzy kursy w relacji Gorzów Wielkopolski – Berlin oraz dwie w relacji powrotnej. – Rozkład jazdy pociągów 2022/2023 zakłada rozszerzenie oferty bezpośrednich połączeń pomiędzy Berlinem a Gorzowem. Codziennie do dyspozycji podróżnych będą 3 pociągi Gorzów Wlkp. - Berlin Ostkreuz oraz 2 w relacji przeciwnej. Organizatorem tego połączenia będzie - jak dotychczas - po stronie polskiej Województwo Lubuskie, a po stronie niemieckiej Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia (VBB). Pociągi zestawione będą ze składów typu 600-20 produkcji PESA Bydgoszcz, tj. SA139 "Link", przewoźnika Niederbarnimer Eisenbahn AG (NEB) – przekazał nam rzecznik lubuskiej marszałek.

Za finansowanie połączeń będą odpowiadać obaj organizatorzy, każdy na swoim terenie.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony