Partnerzy serwisu:

Wodorowy iLint wyrusza na pierwsze trasy we Francji

inf. pras oprac. JM 08.09.2021 865

arrow
arrow
Wodorowy iLint wyrusza na pierwsze trasy we Francji
fot. Alstom
Wodorowy iLint wyrusza na pierwsze trasy we Francji
Wodorowy iLint wyrusza na pierwsze trasy we Francji
Wodorowy iLint wyrusza na pierwsze trasy we Francji
Coradia iLint, pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem wyprodukowany przez Alstom, po raz pierwszy został zaprezentowany we Francji - na torach testowych urzędu transportu kolejowego w Valenciennes (departament Nord). 
Alstom realizuje program promocji pociągu Coradia iLint skierowany do samorządów lokalnych, instytucji odpowiedzialnych za organizację i nadzór transportu oraz przewoźników - jak tłumaczy, aby podkreślić rolę tego rozwiązania z perspektywy celów zrównoważonego transportu. Niedawno jednostka została zaprezentowana w Polsce. Producent podkreśla, że wodór jest elementem głównych projektów będących przedmiotem wspólnego europejskiego zainteresowania (PIIEC – fr. projet important d'intérêt européen commun en santé), które Unia Europejska zainicjowała w 2020 roku a we Francji uzyskał wsparcie w postaci Planu Wodorowego, który zainicjowano w 2018 roku.

Kolejne testy wodorowego iLinta


Alstom pracuje nad uruchomieniem pociągu regionalnego wyposażonego w wodorowe ogniwa paliwowe od ośmiu lat. Pierwsze w dwa w pełni wodorowe pociągi iLint weszły do komercyjnej eksploatacji w Niemczech w 2018 roku. Do chwili obecnej dwa niemieckie landy zamówiły 41 składów tego typu pociągów. Udane testy przeprowadzono w Austrii, Holandii i Szwecji – teraz nadszedł czas na Francję. We Włoszech operator FNM potwierdził zamówienie 14 pociągów napędzanych wodorem – realizacja nastąpi pod koniec 2020 roku. W awangardzie zamówień znalazła się również Francja – państwowy przewoźnik kolejowy SNCF złożył zamówienie na 12 hybrydowych pociągów elektryczno-wodorowych Coradia Polyvalent. Będą poruszać się na trasach w czterech regionach administracyjnych: Owernia-Rodan-Alpy, Burgundia-Franche-Comté, Grand Est, Oksytania.

– Teraz ambicją Alstom jest przyspieszenie realizacji strategii wodorowej, jak również dalszy rozwój innowacyjnych rozwiązań ekologicznych – podkreślił Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom France cytowany w komunikacie. – Chcemy dostarczyć rządom i przewoźnikom odpowiednie narzędzia techniczne i ekonomiczne, które pozwolą na odejście od oleju napędowego. Chcemy wnieść swój wkład do francuskiego i europejskiego przywództwa w tej technologii przyszłości – dodał

Francja kluczowa dla wodoru


Coradia iLint świetnie się sprawdzi na trasach niezelektryfikowanych. Jest idealnym rozwiązaniem dla linii obsługujących cały kraj, co dziś stanowi strategiczną kwestię mobilności dla wielu państw i regionów. Pociąg zaprezentowano w konfiguracji przeznaczonej na rynek niemiecki. Producent przyznaje, że konieczne będzie dokonanie pewnych adaptacji, by pociąg Coradia iLint spełniał normy francuskie. Zainicjowano już odpowiednie procedury.

Alstom deklaruje duży udział francuskiej produkcji w technologiach wodorowych - układ napędowy zaprojektowano i wyprodukowano w Tarbes (departament Pirenejów Wysokich). Do tego niedawno przejęto spółkę Helion Hydrogen Power z siedzibą w Aix-en-Provence (departament Delty Rodanu), która specjalizuje się ogniwach paliwowych dużej mocy.

Jak zapowiedziano, próbna jazda pociągu Coradia iLint na otwartej sieci francuskich kolei odbędzie się w 2022 roku na linii Tours-Loches w Regionie Centralnym-Dolinie Loary.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wodór w transporcie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony