Partnerzy serwisu:

Wieści z kolei w USA. Nie tylko o koronawirusie

Piotr Kumelowski/oprac. jm, Rynek Kolejowy 14.06.2020 5

Wieści z kolei w USA. Nie tylko o koronawirusie
fot. youtube
- W Ameryce Północnej silnie spadły przewozy towarowe, a koleje dojazdowe i miejskie woziły 10-15% normalnej liczby pasażerów - donosi nasz korespondent Piotr Kumelowski. W tej odsłonie wiadomości z USA przeczytacie też wiele o kolejach muzealnych i wąskotorowych.
Oczywiste jest, ze pandemia dotknęła również kolejnictwo. W Ameryce Północnej silnie spadły przewozy towarowe, a koleje dojazdowe i miejskie woziły 10-15% normalnej liczby pasażerów. Amtrak zawiesił swoje szybkie pociągi Acela miedzy Bostonem, Nowy Jorkiem a Waszyngtonem. Prawie wszyscy wyciągają ręce po dodatkowe fundusze federalne. Wyjątkiem są koleje towarowe. I tu duża niespodzianka: po załamaniu się giełdy, akcje kolei towarowych odzyskują stracony teren szybciej niż większość papierów wartościowych. Koleje są po prostu niezastąpione, szczególnie wobec wciąż opartego na surowcach charakteru amerykańskiej i kanadyjskiej ekonomii.

Jedną z wielkich turystycznych atrakcji Gór Skalistych jest muzealna kolej wąskotorowa Cumbres & Toltec, wijąca się na długości 64 mil między osadami Antonito w Kolorado a Chamą w Nowym Meksyku. Otwarta do ruchu w roku 1880 przez towarzystwo Denver & Rio Grande Western RR obsługiwała przez dekady górnictwo metali, wydobycie ropy naftowej oraz leśnictwo. W roku 1968 oba sąsiadujące ze sobą stany wykupiły opuszczony już 3-stopowy (914 mm) szlak, otwierając go dwa lata później dla ruchu turystycznego. Ruch prowadzony jest wyłącznie trakcją parową, inwentarz parowozów Baldwina z początku XX wieku liczy 6 maszyn plus podobnie wiekowy tabor pasażerski. Kolej zagrała w kilku filmach, w tym w znanym “Indiana Jones i ostatnia wyprawa krzyżowa”. Ze względu na częste opady śnieżne w najwyższych odcinkach linii (najwyższy punkt 10 015 stóp n.p.m) – kolej utrzymuje parowe pługi wirnikowe – oto one w akcji w końcu lutego br. 
 
Elektryzująca informacja dla miłośników “prawdziwych” kolei wąskotorowych nadeszła ze środkowej Pensylwanii. Oto grupa możnych donatorow, już związanych zawodowo z kolejnictwem oraz technicznym muzealnictwem, utworzyła fundacje, która odkupiła całość muzealnej wąskotorówki East Broad Top Railroad z rąk rodziny Kovalchickow. Rodzina Kovalchickow, prowadząca obrót przemysłowym złomem, po zaprzestaniu wydobycia węgla w tym rejonie zakupiła w 1956 r. pozostałą infrastrukturę, tabor i zaplecze węglowej EBT i poprowadziła ruch turystyczny od 1960 do 2011, kiedy to ekonomiczne realia doprowadziły do zawieszenia działalności. Na uroczystości przejęcia EBT przez nowa fundacje porównano tę kolej do owada dawno zatopionego w żywicy, który dzięki temu przetrwał niezmiennym kształcie. Istotnie, unikalne miejsce! 
 
W każdej działalności mieć zamożnego sponsora nie zawadzi. Czasem prace nad starymi lokomotywami czy wagonami wloką się latami, ale czasem rezultaty są szybkie. Tak stalo sie na Florydzie, gdzie potentat cukrowniczy US Sugar, wciąż używający kolei do zwózki trzciny cukrowej, wyasygnował znaczne fundusze na przywrócenie do turystycznego ruchu pod parĄ maszyny Alco o układzie kol 4-6-2 z roku 1920. Lokomotywa ta pierwotnie dymiła w barwach kolei Florida East Coast, prowadząc pasażerskie pociągi po estakadach wiodących ze stałego lądu na kres archipelagu w Key West, skąd funkcjonowało promowe połączenie do Hawany. Od tamtych czasów maszyna miała kilku właścicieli, aż przyciągnęła uwagę szefa US Sugar. Od zakupu do pierwszej jazdy minęły trzy lata, co na realia tutejszego muzealnictwa jest dobrym wynikiem. 
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport