Partnerzy serwisu:

Wielkopolska zatwierdziła trzy z pięciu projektów Kolei Plus

Jakub Rösler 03.06.2022 2,6k

Wielkopolska zatwierdziła trzy z pięciu projektów Kolei Plus
fot. BR
Jak informuje nas Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego, samorząd zdecydował już o realizacji trzech projektów w ramach programu Kolej Plus. Mowa o rewitalizacjach linii do Śremu, Międzychodu oraz Gostynia.
Województwo wielkopolskie zgłosiło do programu Kolej Plus pięć projektów. Cztery z nich dotyczą rewitalizacji istniejących już linii kolejowych, natomiast jeden, dotyczący Turku, odnosi się do budowy zupełnie nowej linii kolejowej. Dla każdego z projektów wykonano wstępne studium planistyczno-prognostyczne, których niektóre zapisy poznaliśmy. W ubiegłych tygodniach analizowaliśmy i opisywaliśmy każdą z pięciu planowanych inwestycji, a więc rewitalizację linii kolejowych do Śremu, Międzychodu, Gostynia oraz Czarnkowa, a także budowę nowego szlaku do Turku.

Trzy projekty zatwierdzone


W kwietniu poznaliśmy listę rankingową projektów zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach programu Kolej+. Na liście znalazły się wszystkie wielkopolskie projekty, co oznacza, iż mogą one liczyć na rządowe dofinansowanie w wysokości maksimum 85% wydatków kwalifikowanych do każdego projektu. Jakie są więc dalsze decyzje wielkopolskiego samorządu odnośnie tego, które z projektów będą zrealizowane?

– Województwo wielkopolskie na dany moment potwierdziło wolę dalszego procedowania 3 wielkopolskich projektów. Mowa o rewitalizacjach linii kolejowych do Śremu, Międzychodu oraz Gostynia. Należy jednak zaznaczyć, że pozyskanie dofinansowania uwarunkowane jest podpisaniem przez Samorząd i PKP PLK umów o realizacji inwestycji – mówi nam Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.

Linie do Turku i Wągrowca pod znakiem zapytania


Pilarczyk dodaje też, iż kwestia realizacji dwóch pozostałych projektów, a więc rewitalizacji ciągu Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec oraz budowy nowej linii Konin – Turek pozostaje otwarta, lecz decyzje w tym zakresie jeszcze nie zapadły.

– W przypadku linii do Turku prowadzimy rozmowy z naszymi samorządowymi partnerami (powiatami oraz gminami) w sprawie finansowania inwestycji, a dokładniej sfinansowania wkładu własnego, który został określony w zasadach programu jako wydatki ponoszone na realizację projektu w kwocie stanowiącej co najmniej 15% udziału w wydatkach kwalifikowanych oraz wydatki niekwalifikowane z wyłączeniem podatku VAT od wydatków kwalifikowanych. W przypadku Czarnkowa czekamy natomiast na potwierdzenie informacji o tym, iż budżet całego programu Kolej+ zostanie podwojony i rzeczywiście będzie wynosił 11 miliardów złotych – tłumaczy Robert Pilarczyk.

Dyrektor przekazał nam też, iż w przypadku trzech projektów skierowanych do realizacji (Gostyń, Śrem oraz Międzychód), umowa z PKP PLK potwierdzająca wolę realizacji tych inwestycji powinna zostać zawarta w przeciągu około miesiąca.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony