Partnerzy serwisu:

Wielkopolska: Modernizacja linii do Międzychodu w ramach Kolej+?

Kasper Fiszer 17.07.2020 32

Wielkopolska: Modernizacja linii do Międzychodu w ramach Kolej+?
Pociąg specjalny w Międzychodziefot. Kasper Fiszer
Województwo wielkopolskie zapowiada przygotowanie analiz dotyczących m.in. ekonomicznych aspektów planu modernizacji tras kolejowych prowadzących do Międzychodu. Przedstawia też dwa pomysły na finansowanie ewentualnej inwestycji. Środki na ten cel mogłyby pochodzić albo z RPO, albo z programu Kolej+.
Niespełna 11-tysięczny Międzychód leżący w północnej części województwa wielkopolskiego od lat pozbawiony jest dostępu do kolei pasażerskiej. Od dawna lokalne samorządy starają się doprowadzić do przywrócenia przewozów na docierających tam liniach kolejowych – nr 363 ze Swierzyny i 368 z Szamotuł. Na razie jednak stan techniczny wszystich dochodzących do Międzychodu tras nie pozwala na prowadzenie ruchu.

Niezbędne są analizy dotyczące technicznych i ekonomicznych aspetów inwestycji

Województwo wielkopolskie zapewnia, że podejmie działania, które mogą doprowadzić do zmiany tej sytuacji. – Do opracowania planowane są w najbliższym czasie analizy techniczne i ekonomiczne, które są elementem przygotowania inwestycji – mówi Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Dokument ma wskazywać możliwości przeprowadzenia modernizacji lub remontu w standardzie tzw. rewitalizacji istniejącej infrastruktury liniowej.

Analizy przeprowadzą zainteresowane samorządy lokalne przy współudziale urzędu marszałkowskiego. Szansą na finansowanie prac ma być natomiast możliwość pozyskania środków z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2021 – 2027. Obecnie województwo prowadzi z PKP PLK konsultacje dotyczące listy odcinków, które potencjalnie miałyby zostać przeznaczone do remontu ze środków unijnych, którymi dysponować będzie region. Samorząd zaproponował m.in. przywrócenie przejezdności tras biegnących do Międzychodu. – Ostateczne decyzje będą uzależnione od wyników analiz oraz od dostępnej alokacji – zastrzega przy tym nasz rozmówca.

Region nie utworzy komunikacji autobusowej na okres do zakończenia modernizacji torów

Innym pomysłem na remont połączeń ma być wykorzystanie możliwości programu Kolej+. – Samorząd planuje zgłoszenie kilku projektów liniowych, które ze względu na ograniczone środki finansowe nie znalazły się dotąd w tym obszarze interwencji strukturalnej programu regionalnego. Wśród tych projektów planujemy również zgłoszenie przedsięwzięcia dotyczącego połączenia kolejowego do Międzychodu – zapowiada przedstawiciel UMWW.

Do czasu przywrócenia pociągów regionalnych mieszkańcy miasta nie mogą natomiast liczyć na zapewnienie przez władze regionu innego rodzaju transportu pubicznego, w tym przede wszystkim połączeń autobusowych. – Na obecnym etapie nie są rozważane inne możliwości organizacji wojewódzkich przewozów do Międzychodu – stwierdza bowiem Robert Pilarczyk.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony