Partnerzy serwisu:

Wielkie pieniądze dla SKM Warszawa. Kupi prawie dwa razy więcej Elfów 2?

Jakub Madrjas 07.02.2018 150

Wielkie pieniądze dla SKM Warszawa. Kupi prawie dwa razy więcej Elfów 2?
Rys. Pesa
Największy projekt w rozstrzygniętym w tym tygodniu konkursie CUPT zgłosiła warszawska SKM. Jest wart prawie pół miliarda złotych. Spółka uzyskała dofinansowanie w pełnej wnioskowanej wysokości, dzięki czemu zrealizuje opcję w najnowszym zamówieniu na tabor i zrefinansuje budowę bazy na warszawskich Szczęśliwicach.
Wczoraj opublikowaliśmy listę zwycięskich projektów w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych na rozwój transportu kolejowego poza siecią TEN-T (działanie 5.2). Są one warte łącznie trzy miliardy złotych. 

Te wyniki oznaczają, że Koleje Mazowieckie kupią co najmniej 55 Flirtów, Koleje Dolnośląskie nabędą 5 ezt i 6 szt do obsługi Kolei Aglomeracyjnej, a PKP SKM Trójmiasto - 10 najdłuższych w Polsce elektrycznych zespołów trakcyjnych.

SKM wykorzysta opcję na dodatkowy tabor


Największy pojedynczym projekt wśród laureatów zgłosiła jednak warszawska Szybka Kolej Miejska - o nazwie „Rozszerzenie potencjału przewozowego kolei metropolitalnej na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – Etap I”. Jest on wart aż 498,6 miliona złotych, a Unia Europejska dofinansuje go w pełnej wnioskowanej kwocie 202 666 071,87 złotych. Obejmuje on zwiększenie możliwości przewozowych oraz podniesienie zakresu i poziomu obsługi taboru wykonywanej przez SKM.

W październiku 2017 roku spółka ogłosiła przetarg na zakup 13 nowych pociągów z opcją zamówienia kolejnych 8, jeśli uzyska dofinansowanie z Funduszy Europejskich - co właśnie się udało. Spółka wykorzysta zatem opcję, i do SKM trafi 15 pojazdów pięcioczłonowych i 6 czteroczłonowych. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła Pesa Bydgoszcz. Teraz SKM czeka na ewentualne odwołania. Jeśli nie wpłyną - podpisze umowę.

Zamówienie obejmuje również dostawę symulatora jazdy wraz z przeszkoleniem pracowników oraz świadczenie obsługi taboru na poziomie utrzymania od P1 do P4 przez okres piętnastu lat. Dzięki przyznaniu środków w ramach programu POiIŚ, nowy tabor wzmocni istniejące połączenia w godzinach szczytu. Będzie także wykorzystywany w ramach nowych połączeń, planowanych do uruchomienia po zakończeniu prac remontowych i modernizacyjnych w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. – Pociągi będą klimatyzowane i w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz wyposażone m.in. w nowoczesny system informacji pasażerskiej, ładowarki USB i defibrylatory AED, pozwalające ratować życie – mówi Krystyna Pękała, prezes SKM.

Refinansowanie bazy na Szczęśliwicach

Szybka Kolej Miejska w ramach projektu uzyskała też środki pozwalające na pokrycie kosztów modernizacji zaplecza na warszawskich Szczęśliwicach. Zmodernizowaną bazę techniczno – postojową oddano do użytku w marcu 2017 roku. Pozwala ona obsłużyć docelowo 50 pojazdów i sprawnie realizować zadania przewozowe. Najważniejszym elementem prac był remont 400-metrowej hali przeglądowo – naprawczej, w 60 proc. zmodernizowanej, a w pozostałej części – wyremontowanej.

Wybudowano również myjnię dla pociągów, wyposażoną w zamknięty system obiegu wody, umożliwiającej mycie taboru przy temperaturze dochodzącej do minus 25°C, a także budynek socjalno – biurowy. Koszt wykonanych robót zamknął się kwotą blisko 45 mln zł netto. Film z realizacji inwestycji można zobaczyć tutaj.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony