Partnerzy serwisu:

Większe prawa pasażerów na kolei prawdopodobnie od 2021 roku

Michał Szymajda 26.11.2018 48

Większe prawa pasażerów na kolei prawdopodobnie od 2021 roku
Większe prawa pasażerów na kolei prawdopodobnie od 2021 rokuFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Pasażerowie będą mogli dochodzić wyższych odszkodowań od przewoźników kolejowych za opóźnienia, poprawi się też sytuacja osób niepełnosprawnych, a w pociągach będzie można przewieźć więcej rowerów. Od kiedy?
Szczegóły nowych rozwiązań, które mają polepszyć warunki przewozu pasażerów koleją na terenie całej Unii Europejskiej, opisaliśmy tutaj. 26 listopada objaśniał je w Warszawie poseł Parlamentu Europejskiego Bogusław Liberadzki.

– Chciałem, by rozporządzenie weszło w życie od 1 stycznia 2024 roku, wtedy gdy skończą się w naszym kraju i innych krajach Europy Środkowej prace przy modernizacji wielu linii kolejowych, finansowanych zresztą w znacznej mierze przez Unię Europejską. Niestety większość członków komisji pracującej nad nowymi zasadami przewozu pasażerów koleją się na to nie zgodziła. Ostatecznie rozporządzenie wejdzie w życie 12 miesięcy po publikacji ostatecznej wersji prawa. Będzie to prawdopodobnie początek roku 2021.

„Siła wyższa” nie wpłynie na wypłatę odszkodowań

Nowe prawo, poza zapewnieniem wypłaty odszkodowania w wypadku mniejszych opóźnień, sprawi, że przewoźnicy nie będą mogli powoływać się na argument „siły wyższej” w wypadku odwołania bądź znacznego opóźnienia pociągu.

– Odbyła się bardzo duża debata na temat „siły wyższej”. Taka klauzula istnieje w przypadku lotnictwa i miała zastosowanie w wypadku erupcji wulkanu na Islandii, gdy samoloty nie mogły polecieć w związku z obecnością pyłów wulkanicznych w powietrzu. Chcieliśmy zawężenia „siły wyższej” do takich zdarzeń jak powódź czy trzęsienie ziemi, były też pomysły by to pojęcie rozszerzyć o na przykład kradzież torów, opady śniegu, opóźnienia inwestycyjne, czy strajk. Ale czy to, że w Polsce spadnie 30 centymetrów śniegu w styczniu powinno być uzasadnieniem dla braku odpowiedzialności wobec pasażera? Czy powinien być nim strajk, w momencie gdy to po stronie przewoźnika leży takie zarządzanie przedsiębiorstwem, by do strajków nie dochodziło? – mówił Liberadzki.

Ostatecznie w nowym prawie zabraknie pojęcia „siły wyższej”. – Pojęcie klęski żywiołowej definiują inne regulacje i prawo, które powinno gwarantować stabilne działanie kraju – dodał poseł.

„Włączyć w normalną mobilność osoby niepełnosprawne”

Poseł opisał jak wyglądać będzie obsługa osób niepełnosprawnych przez kolejarzy. – Zaakceptowaliśmy propozycję, by na dworcach, które obsługują 10 tysięcy pasażerów i więcej dziennie, osoba niepełnosprawna mogła liczyć na pomoc bez zgłoszenia swojej obecności. Uważam, że to nienormalne, by na głównych dworcach w kraju zgłaszać chęć przejazdu pociągiem z 48-godzinnym wyprzedzeniem – ocenił poseł. Dodał, że w przypadku dworców, z których obecnie korzysta powyżej 2 tysięcy pasażerów na dobę (ale mniej niż 10 tysięcy) osoba niepełnosprawna otrzyma asystę jeśli zgłosi chęć podróży na 3 godziny przed odjazdem pociągu.

W przypadku małych stacji i przystanków, z których korzysta poniżej 2 tysięcy pasażerów dziennie, zgłoszenie będzie trzeba wykonać na 12 godzin przed odjazdem wybranego przez niepełnosprawnego składu.
Jak pisaliśmy wcześniej, z nowego prawa skorzystają rowerzyści, bowiem każdy pasażerski pojazd kolejowy już od teraz powinien uwzględniać 8 miejsc dla rowerów. Jeśli chodzi o pociągi, które przed ogłoszeniem nowego prawa, UE założyła, że przystosowanie do przewozu 8 jednośladów będzie się odbywało w trakcie napraw lub przeglądów okresowych (w Polsce będzie to prawdopodobnie P4), o ile nie wpłynie to na bezpieczeństwo pasażerów.

Koleją z Warszawy do Kolonii

Przewoźnicy w Europie będą musieli dogadać się i umożliwić zakup biletów wspólnych. Tzn., że kasa biletowa w Warszawie będzie musiała umożliwić pasażerowi przejazd do np. Kolonii, z wykorzystaniem pociągów PKP Intercity i DB. Kto odpowie za ewentualne niedotrzymanie przesiadki?

– Jeśli polski pociąg dotrze do Berlina opóźniony i nie zdążymy na przesiadkę, należy nam się odszkodowanie od PKP, natomiast DB ma zadbać o to, by bezpłatnie wydać nam bilet na następny pociąg jadący w żądanym kierunku – powiedział poseł. W wypadków sprzedaży biletów agencyjnych odpowiedzialność za sprzedaż i przewóz będzie dzielona. UTK ma wypracować zasady dzielenia tych kompetencji. Niestety, pomimo wcześniejszych zapowiedzi Komisji Europejskiej, nie ma jasno sprecyzowanych ram czasowych powstania jednej europejskiej platformy do zakupu biletów kolejowych.

– Nie chcemy ingerować w biznes, choć z pewnością byłoby dobrze, gdyby na przykład SNCF, DB i PKP utworzyły wspólną agencję sprzedaży – ocenił Liberadzki.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony