Partnerzy serwisu:

Węglówka stała się największym projektem PLK. Budżet skoczył z jednego miliarda do czterech

Jakub Madrjas 14.03.2019 79

Węglówka stała się największym projektem PLK. Budżet skoczył z jednego miliarda do czterech
fot. Patryk 98 sm42.pl
Najistotniejszą zmianą na liście projektów zaktualizowanego KPK jest znaczne zwiększenie kwoty na modernizację południowej części Magistrali Węglowej. Pierwotnie szacowany na miliard złotych projekt stał się w ten sposób największą, wartą 4,2 mld złotych inwestycją PKP PLK.
Projekt modernizacji kluczowej dla transportu towarów Magistrali Węglowej C-E 65 na południowym odcinku z Chorzowa do Zduńskiej Woli według pierwotnej wersji Krajowego Programu Kolejowego miał pochłonąć miliard złotych. W lipcu 2017 roku jego wartość podwojono – do 2,133 mld złotych. PKP PLK, rozpisując przetargi, udało się "zmieścić" w tej kwocie, ale zapisała w nich możliwość udzielenia zamówień podobnych, z którymi wartość przetargów wyniosła 3,8 mld zł brutto.

Jak się okazało, oferty na zamówienia podstawowe znacznie przekroczyły kosztorys. Wpływ na to miał nie tylko wzrost cen w przetargach. Jak zauważyła Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska dokumentacja była przygotowana niewłaściwie – tak, by otrzymać kwotę zgodną z szacunkami zapisanymi w KPK. W efekcie unieważniono już dwa z czterech postępowań.

Kosztorys "od czapy"

Minister Andrzej Adamczyk stwierdził wczoraj, że kosztorys tej modernizacji w Krajowym Programie Kolejowym został wpisany cyt. “od czapy”, dodając, że ta inwestycja jest przykładem podnoszonej przez niego na początku kadencji kwestii “pustych szuflad” z projektami. – Ogłoszone zostały przetargi bez przygotowania, bez przeprowadzonych badań hydrogeologicznych itd. Efekt jest taki, że później wpadamy w korkociąg i turbulencje zwiększających się kosztów realizacji inwestycji – podkreślił. Jak dodał, sytuacja przekroczenia ofert w przetargach nie wynika zatem jedynie z wzrostu cen na rynku.

Podczas niedawnej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego po raz drugi podwojono wartość projektu dla południowej części Magistrali Węglowej. Pierwotnie szacowany na miliard złotych projekt stał się w ten sposób największą, wartą 4,2 mld złotych inwestycją PKP PLK. To jasny sygnał, że PLK zamierza zrealizować projekt w całości jeszcze w tej perspektywie unijnej. Podpisała już zresztą umowę na dofinansowanie projektu. Warto zaznaczyć, że umowa z CUPT podaje wyższą wartość projektu – nie zapisane w KPK 4,2 mld, a 5,2 mld złotych (w tym 3 mld złotych dofinansowania). Być może będą więc jeszcze potrzebne dodatkowe pieniądze na realizację.

Dwa przetargi do rozstrzygnięcia, dwa do ogłoszenia

Jak poinformował prezes PKP PLK, w zakresie LOT-ów C i D spółka przygotowuje się do przeprowadzenia aukcji elektronicznej i ma zamiar rozstrzygnąć aktualnie prowadzone przetargi. – Przygotowujemy korektę dokumentacji na LOT-y A i B. Do końca drugiego kwartału będziemy gotowi do ogłoszenia przetargu na LOT A. Natomiast LOT B jest bardziej skomplikowany, analizujemy go i będzie to ostatni etap modernizacji tej linii na odcinku od stacji Chorzów Batory do stacji Zduńska Wola Karsznice – poinformował prezes.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony