Partnerzy serwisu:

Warmińsko-mazurskie w planach rządowych dotyczących rozwoju kolei

jar, Rynek Kolejowy 26.03.2019 54

Warmińsko-mazurskie w planach rządowych dotyczących rozwoju kolei
Kadr ze stacji Węgorzewofot. jar (2017)
Położony w północno-wschodniej części kraju region od dziesiątków lat traci kolejne kilometry sieci kolejowej. Koncepcja komponentu kolejowego CPK zakłada budowę jednej linii kolejowej. Natomiast program Kolej+ pomija region, mimo że kilka tras kwalifikowałoby się do remontu lub odbudowy.
Województwo warmińsko-mazurskie jest czwartym w kraju regionem pod względem powierzchni. Historycznie istniała tam bogata sieć kolejowa – zasadniczo do większości miast docierają lub docierały linie kolejowe. Jednak od dziesiątków lat region traci kolejne kilometry „dróg żelaznych”. Proces likwidacji ruchu kolejowego postępował również w XXI w. „Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025” odnotowuje „znaczący spadek długości linii eksploatowanych z 1509 km w 1999 r. do 1238 w roku 2011”.

Efektem jest gęstość sieci kolejowej niższa od średniej krajowej (5,1 km na 100 km2 powierzchni w regionie względem 6,5 km „średniej krajowej”). Na części czynnych linii kolejowych zawieszono prowadzenie ruchu kolejowego, wprowadzając prędkość dopuszczalną V=0 km/h. Są to odcinki linii nr 41 Ełk – Gołdap, nr 229 Czerwonka - Ełk, nr 254 Tropy – Braniewo (Kolej Nadzalewowa). Obecnie realizowany Krajowy Program Kolejowy nie zakłada realizacji inwestycji skutkującej przywróceniem przejezdności na żadnej z wymienionych tras.

Nowa linia do CPK

Uchwalona przez rząd „Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” zakłada m.in. rozbudowę sieci kolejowej o niespełna tysiąc kilometrów. Wśród planowanych przedsięwzięć znalazła się linia Ostrołęka – Pisz – Giżycko o długości 122 km, stanowiąca fragment połączenia z Warszawą. Ostatnie doniesienia „Rynku Lotniczego” wskazują na zmianę planowanego przebiegu trasy – zakłada się połączenie Łomży z Piszem. Zatem znaczna część nowej linii kolejowej (stanowiącej fragment „szprychy” nr 3) i tak ma przebiegać w południowo-wschodniej części regionu.

W tym miejscu należy zauważyć, że istniała linia kolejowa z Giżycka przez Orzysz do Pisza. Dalej na południe trasa biegła w kierunku Łomży. Tory jednak kończyły się w miejscowości Kolno – nie ukończono budowy linii do wymienionego miasta położonego nad Narwią. Infrastruktura ta została jednak zlikwidowana już w I połowie XX w., głównie zaraz po II wojnie światowej.

Bez programu „Kolej+”

Natomiast żadnej inwestycji w regionie nie zaproponowano w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, opracowanym przez Ministerstwo Infrastruktury. Jest to o tyle zaskakujące, że do kilku miast powiatowych lub liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców doprowadzone są linie koleje, z których część jest zlikwidowanych lub nieeksploatowanych. Do takich miast należą Gołdap, Lidzbark Warmiński, Olecko i Węgorzewo. Wykonanie odbudowy lub remontów infrastruktury pozwoliłoby odzyskać bezpośredni lub z przesiadką na stacjach węzłowych dojazd koleją do wojewódzkiego Olsztyna.

Program Kolej Plus ma jednak charakter otwarty. Możliwe jest dołączenie do niego, pod warunkiem jednak zaangażowania samorządu wojewódzkiego. Ze strony posłów i radnych wojewódzkich pojawiły się propozycje odbudowy kilku połączeń z pomocą Kolei Plus. Dotyczyły one tras Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto, Kętrzyn – Węgorzewo oraz wspomnianej Kolei Nadzalewowej, czyli ciągu Elbląg – Tolkmicko – Frombork – Braniewo. W przypadku pierwszego z wymienionych odcinków sejmik województwa odrzucił propozycję odbudowy połączenia. Więcej o propozycjach odcinków do Programu Kolej Plus można przeczytać tutaj i tutaj.



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Nowe linie kolejowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony