Partnerzy serwisu:

Dwa lata opóźnienia modernizacji linii 25 pomiędzy Skarżyskiem a Sandomierzem

Kasper Fiszer 10.10.2022 3,7k

Dwa lata opóźnienia modernizacji linii 25 pomiędzy Skarżyskiem a Sandomierzem
Stacja Ostrowiec Świętokrzyskifot. Jakub Hałum, lic. CC BY-SA 3.0
Opóźnienie modernizacji linii nr 25 sięgnęło już dwóch lat. Części zakontraktowanych pierwotnie robót nie wykona też ZUE. Na mocy porozumienia PKP PLK ze spółką z zakresu robót wyjęta została spora część zadań, które powierzone zostały innym przedsiębiorstwom wybranym w dwóch kolejnych przetargach.
Linia nr 25 Łódź Kaliska – Dębica mogłaby stać się ważnym korytarzem łączącym południowy wschód kraju z jego centrum. Wciąż nie jest jednak intensywnie wykorzystywana, na co wpływ ma nie tylko brak sieci trakcyjnej pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną, ale i przeciągająca się modernizacja dalszego jej fragmentu – ze Skarżyska do Sandomierza. Choć roboty miały zakończyć się w zeszłym roku, do wykonania wciąż pozostało bardzo wiele.

Duże opóźnienie wynikające ze zmian projektowych

– W ramach inwestycji wykonywana jest przebudowa nawierzchni torowej wraz z korektą geometrii torów. Wzmocnione zostanie podtorze, powstanie nowa sieć trakcyjna, przebudowane będą przejazdy kolejowo-drogowe, a obiekty inżynieryjne przejdą modernizację. Zainstalowane zostaną też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym – opisuje zakres przedsięwzięcia Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Poza tym przebudowane mają zostać stacje i przystanki. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie mają kursować z prędkością do 120 km/godz., a towarowe – do 80 km/godz.

W październiku 2017 r. krajowy zarządca infrastruktury zawarł umowę na zaprojektowanie i realizację robót, która zakładała, że inwestycja zostanie sfinalizowana w 2021 r. – Obecny termin zakończenia prac to sierpień 2023 r. – wskazuje na dwuletnie opóźnienie nasz rozmówca. Co więcej, wyłoniony w przetargu wykonawca – ZUE – nie wykona wszystkich prac określonych w kont4akcie. Został on bowiem aneksowany, a część robót została wyjęta z zakresu umowy. W związku z tym PLK ogłosiły dwa kolejne postępowania przetargowe obejmujące roboty, których ostatecznie nie przeprowadzi ZUE.

Do grona wykonawców dołączyły SArINŻ i Roverpol

– Podpisaliśmy dwie kolejne umowy z terminem realizacji do września i grudnia 2023 r. – mówi przedstawiciel PLK. Jako główny powód opóźnień podaje on gorszy niż zakładany stan obiektów inżynieryjnych. Badania w tym zakresie przeprowadził wykonawca. W związku ze zmianami wprowadzonymi na tzw. mapach powodziowych konieczne stało się też zwiększenie światła poziomego i pionowego mostów, które zakwalifikowano jako znajdujące się na terenach zalewowych. Wymusiło to nie tylko poszerzenie zakresu robót, ale i zmianę projektów.

– Na obecną chwilę koszt całej inwestycji wynosi ok. 636 mln 695 tys. zł – mówi Piotr Hamarnik. Nieco ponad pół mld zł brutto otrzyma ZUE (to wartość kontraktu po jego aneksowaniu). Dodatkowe ok. 11 mln zł ten sam wykonawca otrzyma z tytułu zawartej w 2021 r. umowy na zamówienie podobne. Pozostałą kwotę otrzymają wykonawcy wyłonieni w nowych przetargach. W maju tego roku PLK zawarły umowę z SArINŻ, a we wrześniu – z Roverpolem.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony