Partnerzy serwisu:

W Czechach nie powstanie narodowy pool pasażerski. Będą poole regionalne

Michał Plaza 30.03.2017 224

W Czechach nie powstanie narodowy pool pasażerski. Będą poole regionalne
Stacja w Żelaznym Brodzie na północy Czechfot. Michał Szymajda, Rynek Kolejowy
W dyskusji o tym, jak powinny wyglądać przewozy pasażerskie w Czechach na razie wygrała opcja konserwatywna, która w realiach polskich i tak byłaby rewolucyjna. To nie państwo lecz regiony będą tworzyć poole taborowe.
Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej zrezygnowało z tworzenia poolu taborowego. Rządząca koalicja nie doszła do porozumienia w kwestii powołania państwowej wypożyczalni pociągów. Minister Transportu nie przekonał do swych planów partii socjaldemokratycznej i partii ludowo-chrześcijańskiej. Wpływ na tę decyzję miał także głośny opór ze strony związków zawodowych oraz państwowego przewoźnika České dráhy.

Pieniądze na poole dla regionów

Środki finansowe planowane na zakup państwowych pociągów zostały przeniesione do puli regionalnej, z której korzystać mogą regionalne władze samorządowe. Pierwszym regionem, który tworzy swój regionalny pool taborowy, jest Jihomoravský kraj (województwo południowomorawskie). Region ogłosił przetarg na zakup 31 składów elektrycznych, które mają być dostarczone w 2019 roku. Wartość zamówienia szacuje się na 5,5 mld koron.

Nowa klasa w RegioJet

Prywatny przewoźnik kolejowy RegioJet należący do grupy StudentAgency wprowadził do swej oferty klasę LowCost. Nowa klasa LowCost różni się od klasy Standard wyłącznie brakiem serwisu i opieki ze strony stewarda (bezpłatna prasa, woda, ciepłe napoje). Pozostałe 2 kategorie w pociągach dziennych to Business oraz Relax, a w przypadku połączeń nocnych dodatkowo 2 kategorie miejsc leżących.

Oferta LowCost w zamierzeniu ma być 20% tańsza niż kategoria Standard – w marcu pierwsze pociągi z wagonami tzw. czwartej klasy rozpoczęły kursowanie w relacji Praga – Brno (najniższa cena 135 czk, ok 21 zł, 255 km). W tej relacji RegioJet rozpoczął prowadzenie przewozów w grudniu 2016 roku, otwierając kolejne pole konkurencji z państwowym przewoźnikiem ČD. Warto również dodać, iż RegioJet równolegle obsługuje połączenia autobusowe pomiędzy stolicami Czech i Moraw – docelowa polityka firmy zmierza do stopniowego przenoszenia potoków podróżnych z autobusów na tory.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony