Partnerzy serwisu:

Linia E30. Na co PLK wydała trzy i pół miliarda?

Agnieszka Serbeńska 08.03.2016 1,2k

arrow
arrow
Linia E30. Na co PLK wydała trzy i pół miliarda?
Fot. PKP PLK
Linia E30. Na co PLK wydała trzy i pół miliarda?
Linia E30. Na co PLK wydała trzy i pół miliarda?
Linia E30. Na co PLK wydała trzy i pół miliarda?
Skrócenie czasu przejazdu i wyższy komfort obsługi na stacjach. Tak w skrócie można opisać modernizację linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę. Na trasie kursują już pociągi Pendolino.
– To jedna z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na południu kraju – zaznacza Rafał Pietrończyk, dyrektor projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III” współfinasowanego z POIiŚ.

Inwestycja objęła modernizację blisko 140 km torów. Po zakończeniu prac czas przejazdu najszybszym pociągiem między Krakowem a Rzeszowem wyniesie ok. 90 minut. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Nowe oblicze stacji

Szybsza podróż pomiędzy stolicami Małopolski i Podkarpacia to nie jedyne korzyści z kolejowej inwestycji. Duże zmiany widoczne są na stacjach, na przykład w Bochni. Tam wybudowano przejście podziemne, łączące dwie części miasta podzielone linią kolejową. Przebudowano też perony i wyposażono je w wiaty, ławki, system nagłośnienia i informacji pasażerskiej. Stacja została w pełni dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zamontowano m.in. windy, a także podwyższono perony, dzięki czemu łatwiej jest wsiadać i wysiadać z pociągu.

Prace związane z modernizacją linii kolejowej wpłynęły również na poprawę układu komunikacyjnego Bochni. W ciągu ulicy Krzeczowskiej powstał wiadukt kolejowy, który zastąpił dotychczasowy przejazd. To podniosło poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu i usprawniło ruch samochodowy. Diametralna poprawa nastąpiła również po przebudowaniu obiektu w ciągu ul. Wygoda, gdzie pierwotnie odbywał się ruch wahadłowy. Obecnie istnieje możliwość jednoczesnego przejazdu samochodów w obu kierunkach. Natomiast zmodernizowane obiekty inżynieryjne, w ciągu ul. Wodociągowej i ul. Majora Bacy, stały się wygodniejsze dla użytkowników.

W drodze do przyśpieszenia

Obecnie prowadzone są intensywne prace na czterech stacjach: Tarnów Mościce, Tarnów, Ropczyce i Sędziszów Małopolski. Już na początku kwietnia rozpocznie się wzmacnianie podłoża na szlaku Ropczyce – Sędziszów Małopolski. Na pozostałych odcinkach trwają roboty związane z przebudową dróg oraz prace okołotorowe. Wybudowane zostaną także 4 nowe wiadukty drogowe (m.in. w Woli Rzędzińskiej, w ciągu drogi powiatowej Wola Rzędzińska – Ładna – Skrzyszów).

Wśród ważniejszych obiektów na obszarze modernizowanej linii zaplanowano także przebudowę wiaduktów kolejowych w Tarnowie w ciągu Al. Tarnowskich i ul. Gumniskiej. W miejscu przewidzianych do likwidacji 2 przejazdów kolejowych kat. A w miejscowości Czarna i Grabiny (w ciągu dróg powiatowych) wybudowane zostały wiadukty kolejowe. W ramach projektu modernizowany jest system i urządzenia odpowiedzialne za bezpieczny i sprawny przejazd pociągów. Powstaną również dwa Lokalne Centra Sterowania Ruchem Kolejowym (LCS), które pozwalają przygotować i obsługiwać kursowanie pociągów na dłuższych odcinkach linii.

Ekologia

Zmodernizowana linia kolejowa, dzięki zastosowaniu m.in. szyn bezstykowych, znacznie zmniejszy swoje oddziaływanie na środowisko, ograniczając poziom emisji hałasu oraz drgań akustycznych. Dodatkowo hałas ograniczają ekrany akustyczne, ustawione w miejscach wyznaczonych na podstawie badań. Z kolei dla zwierząt zostały przebudowane przepusty tak, by mogły one pełnić funkcje przejść na szlakach ich migracji.

Poprawa za ponad 3,4 mld zł

Modernizowany odcinek jest częścią linii kolejowej E 30 należącej do Korytarza III stanowiącego element sieci TEN-T. Inwestycja objęła fragment magistralnej linii nr 91 Kraków – Medyka. Modernizację przeprowadzono na 54 proc. długości torów tej trasy (łącznie linia mierzy ponad 258 km). Poza podwyższeniem prędkości maksymalnych uzyskano dopuszczalny nacisk na oś 221 kN.

Projekt był realizowany w ramach sześciu kontraktów, na odcinkach: Podłęże – Bochnia (dł. 22,8 km), Bochnia – Biadoliny (dł. 22,3 km), Biadoliny – Tarnów (dł. 18,9 km), Tarnów – Dębica (dł. 31,3 km), Dębica – Sędziszów Młp. (dł. 22,1 km), Sędziszów Młp. – Rzeszów (dł. 21,3 km). Łączna wartość projektu sięgnęła ponad 3,4 mld zł netto. Do wykonania zostały jeszcze niewielkie prace, które zostaną przeprowadzone w ramach drugiej fazy projektu. Ich termin zakończenia przypada na kwiecień 2018 roku.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony