Partnerzy serwisu:

W Ankarze otwarto właśnie specjalny dworzec dla KDP

Martyn Janduła 01.11.2016 250

arrow
arrow
W Ankarze otwarto właśnie specjalny dworzec dla KDP
Nowy dworzec w Angarze dla KDP fot. TCDD
W Ankarze otwarto właśnie specjalny dworzec dla KDP
W Ankarze otwarto właśnie specjalny dworzec dla KDP
W Ankarze otwarto właśnie specjalny dworzec dla KDP
W Ankarze otwarto właśnie specjalny dworzec dla KDP
Narodowy przewoźnik TCDD w piątek dokonał otwarcia dedykowanej stacji do obsługi kolei dużych prędkości w Ankarze, stolicy Turcji. Budynek powstawał w dwa lata. Na jego otwarciu nie zabrakło Recepa Tayyip Erdoğana, prezydenta Turcji oraz premiera Binali Yıldırıma, byłego ministra transportu.
Ankara to drugie największe miasto w Turcji oraz stolica kraju od 1923 roku. W piątek 28 października po dwóch latach budowy udało się ukończyć nową stację kolejową do obsługi kolei dużych prędkości. Nowy obiekt ma wysokość 30 metrów. Mierzy 8 pięter, w tym 3 to piwnice. Cały kompleks liczy 194 tys. m kw.

Z rozmachem

Co więcej, nowy dworzec powstał w sąsiedztwie dotychczasowego dworca głównego, który nadal zachowa swoją funkcję do obsługi normalnych i podmiejskich pociągów. Zatem pasażerowie nadal będą mieli do dyspozycji 4 linie zwykłe i 2 podmiejskie.

Koleje Tureckie (TCDD) podają, że stacja będzie w stanie obsługiwać 50 000 pasażerów dziennie (np. stacja centrum w Metrze Warszawskim obsługuje dziennie do 75 tys. pasażerów). Stacja do obsługi kolei dużych prędkości wyposażona została w 3 platformy z torami po obydwu stronach. Przewoźnik podkreśla, że zapewni to obsługę nawet do 12 pociągów w jednym czasie.

Planistom zależało także na zintegrowaniu nowego obiektu z innymi usługami – zwłaszcza transportu publicznego. Z budynku można wydostać się dwoma tunelami podziemnymi i jednym przejściem naziemnym. W pobliżu nowego dworca znajduje się Ankaray, czyli tak zwane „Lekkie Metro”, Baskentray, czyli coś na kształt kolei miejskiej oraz cztery linie metra – Batikent Metro, Sincan Metro, Kecioren Metro i Metro Airport. Czwartą linię metra otwarto dopiero we wrześniu tego roku.

Miastotwórcza kolej

Na tym jednak udogodnienia się nie kończą. W budynku mieści się hotel, biura, centrum handlowe, restauracje, parkingi i garaże na 1900 pojazdów. W zamierzeniu ma to być miejsce, gdzie pasażerowie mogą zaspokoić wszystkie swoje potrzeby. Obiekt zaplanowano także z myślą o wygodzie osób niepełnosprawnych. Całość inwestycji pochłonęła turecki budżet w kwocie 214 mln euro.

– Będziemy służyć narodowi kładąc kamień na kamieniu. Nie poprzestaniemy na czczych słowach – powiedział na otwarciu Recepa Tayyip Erdoğana, prezydent Turcji. – To my połączyliśmy Ankarę, Istambuł i Konyę, czyli trzy stolice Imperium Osmańskiego linią dużych prędkości – dodał.

– Ludzie mniej korzystają teraz z autostrad. Aż 66% mieszkańców Ankary i Konya korzysta z linii kolei dużych prędkości. Dzięki temu projektowi do stolicy przyjeżdżać będzie tu codziennie 150 tys. osób. Ankara stanie się wreszcie ośrodkiem życia, bo to nie tylko stacja kolejowa, ale także nocne życie i miejsce do zaspokajania wielu potrzeb – mówił podczas otwarcia Binali Yıldırıma, premier Turcji.

W czołówce krajów

Turcja rozpoczęła przygodę z kolejami dużych prędkości w 2009 roku, kiedy to uruchomiono pierwszą linię z Ankary do Eskişehir. Drugą w kolejności była linia z Ankary do Konya z 2011 roku. Dwa lata później uruchomiono trasę z Konya do Eskişehir, a z kolei w 2014 r. Ankara – Stambuł i Konya – Stambuł. Jak podają Koleje Tureckie, kraj był ósmym na świecie, który uruchomił koleje dużych prędkości oraz szósty w Europie.

Turecki rząd planuje ukończyć sieć 4 tys. km nowych głównych linii do 2023 roku. Wchodzą w to w skład trasy wyłącznie dla kolei dużych prędkości, jak i z ruchem mieszanym.

Ponadto Koleje Tureckie złożyły zamówienie na siedem pociągów dużych prędkości Siemens Velaro w 2013 roku. Kontrakt o wartości 285 mln euro objął dostawę pojazdów oraz siedmioletnie utrzymanie. Pierwsze składy dotarły do Turcji w 2016 roku. Pociągi Velaro D zamówione przez Koleje Tureckie przewożą 519 pasażerów i osiągają prędkość eksploatacyjną 300 km/h. Łącznie osiem pociągów Velaro ma być użyte przez TCDD do obsługi linii Ankara – Konya oraz Ankara – Istambuł.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony