W 2019 mniej wypadków na torach, ale więcej ofiar śmiertelnych
Michał Szymajda ⚫ 23.01.2020 ⚫
2,8k

Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
W 2019 roku było mnie wypadków na terenie kolejowym niż w roku ubiegłym. PKP PLK mówi o wzroście poziomu bezpieczeństwa na kolei i rzeczywiście, bardzo niebezpiecznych zdarzeń było nieco mniej. Ale skutkowały one większą liczbą ofiar śmiertelnych.
W 2019 roku było o prawie 28 niebezpiecznych zdarzeń mniej niż w 2018 r., kiedy łącznie było ich 607. To rezultat lepszy o 4,6%. Ze wstępnych szacunków wynika również, że miernik wypadkowości (stosunek liczby wypadków do pracy eksploatacyjnej) osiągnął w 2019 r. najniższy dotychczas notowany poziom - 2,3. Liczba niebezpiecznych zdarzeń na bocznicach kolejowych spadła o 9 (8,8%) i wyniosła 114. To dobre informacje, cieszy się z tego także PKP PLK, która notuje mnie wypadków na skrzyżowaniu linii kolejowych, dróg kołowych i przejść dla pieszych. W 2019 roku przyczyną 75 procent wszystkich zdarzeń były sytuacje niezależne od zarządcy infrastruktury – niewłaściwe zachowania kierowców na przejazdach i nieodpowiedzialne wkraczanie na tory w miejscach niedozwolonych.
W wyniku kolizji pojazdów kolejowych nie było ofiar śmiertelnych
– W 2019 r. w porównaniu z 2018 r. o 11 % zmniejszyła się liczba wypadków z pojazdami na przejazdach kolejowo-drogowych. Również o 11 procent zmniejszyła się liczba kolizji. Kolejny rok nikt nie zginął i nie był poszkodowany w wyniku kolizji dwóch pojazdów kolejowych na torach – konstatuje zadowolony zarządca infrastruktury.
– Kolej jest bezpieczna i potwierdzają to dane zbierane przez Urząd Transportu Kolejowego. Możemy cieszyć się z najniższego miernika wypadkowości od lat i mniejszej liczby wypadków. Jednak wzrosła liczba ofiar śmiertelnych w zdarzeniach na przejazdach i przejściach. To pokazuje, gdzie powinny być skierowane działania poprawiające bezpieczeństwo – powiedział Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Najliczniejszymi rodzajami wypadków, do których dochodziło na sieci kolejowej w 2019 r. wypadki na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych oraz z udziałem osób znajdujących się na torach w miejscach niedozwolonych. Stanowiły one 69,1% wszystkich zdarzeń na sieci kolejowej i udział ten był podobny do ubiegłorocznego. W 2019 r. zarejestrowano 205 wypadków na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych (o 10 mniej niż w 2018 r.). W ubiegłym roku doszło też do 195 sytuacji, w których pojazd kolejowych najechał na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami na stacjach i szlakach, czyli w miejscach niedozwolonych. W porównaniu z 2018 r. zdarzeń takich było o 8 mniej.
– Liczba potrąceń na tzw. dzikich przejściach może się jeszcze zmienić, ponieważ trwają postępowania prokuratorskie. Przy zakwalifikowaniu zdarzenia jako samobójstwa, nie jest ono brane pod uwagę w statystykach wypadkowości – czytamy w raporcie UTK.
Mniej wypadków, więcej ofiar
Niepokojące jest to, że pomimo mniejszej liczby wypadków na przejazdach i przejściach, liczba ofiar śmiertelnych wzrosła z 49 osób w 2018 r. do 66 osób w 2019 r. (+34,7%). Największy wzrost liczby ofiar śmiertelnych w tej grupie wypadków odnotowano w związku z najechaniem pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu (1 ofiara w 2018 r., 14 ofiar w 2019 r.). Kwestia ta będzie przedmiotem pogłębionej analizy prezesa UTK w ramach działań dotyczących bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
UTK i PLK zapowiada kolejne działania na rzecz bezpieczeństwa
– W 2020 roku z inicjatywy UTK będzie testowany nowy system monitorowania przejazdów kategorii D, przygotowaliśmy film edukacyjny dla kierowców i kandydatów na kierowców, edukujemy tysiące dzieci w ramach Kampanii Kolejowe ABC– zapowiedział prezes Góra. Zdaniem PKP PLK bezpieczeństwo będzie zwiększać się w miarę postępów przy realizacji Krajowego Programu Kolejowego.
– Konsekwentnie szkolimy pracowników m.in. wykorzystując nowoczesny symulator dla dyżurnych ruchu, doskonalone są procedury, prowadzimy kampanię „Bezpieczny przejazd”, a inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego zapewniają coraz więcej bezkolizyjnych przejazdów oraz nowe urządzenia sterowania ruchem – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
W wyniku kolizji pojazdów kolejowych nie było ofiar śmiertelnych
– W 2019 r. w porównaniu z 2018 r. o 11 % zmniejszyła się liczba wypadków z pojazdami na przejazdach kolejowo-drogowych. Również o 11 procent zmniejszyła się liczba kolizji. Kolejny rok nikt nie zginął i nie był poszkodowany w wyniku kolizji dwóch pojazdów kolejowych na torach – konstatuje zadowolony zarządca infrastruktury.
– Kolej jest bezpieczna i potwierdzają to dane zbierane przez Urząd Transportu Kolejowego. Możemy cieszyć się z najniższego miernika wypadkowości od lat i mniejszej liczby wypadków. Jednak wzrosła liczba ofiar śmiertelnych w zdarzeniach na przejazdach i przejściach. To pokazuje, gdzie powinny być skierowane działania poprawiające bezpieczeństwo – powiedział Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Najliczniejszymi rodzajami wypadków, do których dochodziło na sieci kolejowej w 2019 r. wypadki na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych oraz z udziałem osób znajdujących się na torach w miejscach niedozwolonych. Stanowiły one 69,1% wszystkich zdarzeń na sieci kolejowej i udział ten był podobny do ubiegłorocznego. W 2019 r. zarejestrowano 205 wypadków na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych (o 10 mniej niż w 2018 r.). W ubiegłym roku doszło też do 195 sytuacji, w których pojazd kolejowych najechał na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami na stacjach i szlakach, czyli w miejscach niedozwolonych. W porównaniu z 2018 r. zdarzeń takich było o 8 mniej.
– Liczba potrąceń na tzw. dzikich przejściach może się jeszcze zmienić, ponieważ trwają postępowania prokuratorskie. Przy zakwalifikowaniu zdarzenia jako samobójstwa, nie jest ono brane pod uwagę w statystykach wypadkowości – czytamy w raporcie UTK.
Mniej wypadków, więcej ofiar
Niepokojące jest to, że pomimo mniejszej liczby wypadków na przejazdach i przejściach, liczba ofiar śmiertelnych wzrosła z 49 osób w 2018 r. do 66 osób w 2019 r. (+34,7%). Największy wzrost liczby ofiar śmiertelnych w tej grupie wypadków odnotowano w związku z najechaniem pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu (1 ofiara w 2018 r., 14 ofiar w 2019 r.). Kwestia ta będzie przedmiotem pogłębionej analizy prezesa UTK w ramach działań dotyczących bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
UTK i PLK zapowiada kolejne działania na rzecz bezpieczeństwa
– W 2020 roku z inicjatywy UTK będzie testowany nowy system monitorowania przejazdów kategorii D, przygotowaliśmy film edukacyjny dla kierowców i kandydatów na kierowców, edukujemy tysiące dzieci w ramach Kampanii Kolejowe ABC– zapowiedział prezes Góra. Zdaniem PKP PLK bezpieczeństwo będzie zwiększać się w miarę postępów przy realizacji Krajowego Programu Kolejowego.
– Konsekwentnie szkolimy pracowników m.in. wykorzystując nowoczesny symulator dla dyżurnych ruchu, doskonalone są procedury, prowadzimy kampanię „Bezpieczny przejazd”, a inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego zapewniają coraz więcej bezkolizyjnych przejazdów oraz nowe urządzenia sterowania ruchem – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |