W 2 godziny i 15 minut z Warszawy do Olsztyna. Pociągi w końcu przyspieszają
Michał Szymajda ⚫ 06.03.2023 ⚫
8,3k

Fot. PKP Intercity
Po niemal roku od zakończenia wszystkich prac na linii 216 PKP Intercity zacznie uruchamiać pociągi IC w zapowiedzianym przed modernizacją, przez PKP PLK, czasie. Pociągi między Warszawą a Olsztynem nigdy dotąd nie były tak szybkie.
Efektom remontu linii 216, pomiędzy Działdowem a Olsztynem, przyglądaliśmy się od dawna. Chociaż udało się przyspieszyć pociągi na tym odcinku, to rozkład jazdy pociągów PKP Intercity między stolicą a Olsztynem był daleki od zapowiedzianego przez zarządcę infrastruktury: PKP PLK. Jednym z celów modernizacji miało być skrócenie czasu przejazdu na trasie Warszawa - Olsztyn, do 2 godzin i 14 minut. Ten cel nie został osiągnięty aż do teraz. 12 marca pojedziemy już szybciej.
Rekordowy czas przejazdu pociągów Warszawa - Olsztyn
W nowym rozkładzie jazdy pojawiły się wreszcie pociągi, które trasę ze stolicy do Olsztyna pokonają w czasie podobnym do obiecanego. Wszystkie składy z Warszawy przez Działdowo, Nidzicę i Olsztynek przyspieszą. Dwa z nich – IC Skarbek i IC Żeromski – mają trasę z Warszawy Gdańskiej do Olsztyna pokonać w 2 godziny i 15 minut, co jest dla niej wartością rekordową.
Kolejne trzy pociągu kursujące przez Nidzicę będą kursować w czasie poniżej 2 godzin i 22 minut. Dla porównania – teraz pociągi IC w jazdy jadą w 2 godziny i 25 minut. Co zaskakujące – sukces wynikający z rekordu PKP Intercity w swoim komunikacie zupełnie pomija. PKP Intercity ma osiągnąć nowy czas przejazdu bez likwidacji postojów pośrednich, jak sugerowała PKP PLK.
Drugiego toru nie będzie
Posłanka Paulina Matysiak pytało ostatnio Ministerstwo Infrastruktury o szansę na przebudowę (kolejną) linii 216, do standardu dwutorowego, co pozwoliłoby na elastyczność w konstruowaniu rozkładów jazdy (utyskiwało na to warmińsko-mazurskie Polregio). Ale nic takiego nie jest jednak planowane.
- Jak wynika z przekazanych przez PLK informacji, obecnie brak jest problemów związanych z przepustowością omawianej linii kolejowej. Zgodnie z przeprowadzoną przez zarządcę analizą zagadnienia, wstępnie zidentyfikowano możliwość przyszłościowej rozbudowy układów torowych wybranych linii o kolejne tory. Jednak z uwagi na nieokreślony obecnie czas realizacji dokumentacji zarówno przedprojektowej, jak i projektowej dla przedsięwzięć tego rodzaju, skupiono się w głównej mierze na ustaleniu stosownej rezerwy terenowej w obrębie przedmiotowej linii. W związku z powyższym zidentyfikowana została potrzeba zachowania wspomnianej rezerwy terenu pod potencjalną, przyszłą budowę dodatkowego, drugiego toru – napisał wiceminister Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację posłanki.
Umowę na wykonanie kompleksowej modernizacji linii kolejowej 216 od Działdowa aż po Olsztyn PKP PLK podpisały z Torpolem i Intercorem w drugiej połowie 2017 roku. Ich rezultatem jest prędkość pociągów do 120 km/h na odcinku od Olsztyna do Nidzicy i 140 km/h od Nidzicy do Działdowa. Linia ma zupełnie nowe urządzenia sterowania ruchem, niemal wszędzie pojawiły się nowe perony (poza Olsztynem Głównym, który przechodzi prace teraz), pojawiły się nowe urządzenia na przejazdach.
Rekordowy czas przejazdu pociągów Warszawa - Olsztyn
W nowym rozkładzie jazdy pojawiły się wreszcie pociągi, które trasę ze stolicy do Olsztyna pokonają w czasie podobnym do obiecanego. Wszystkie składy z Warszawy przez Działdowo, Nidzicę i Olsztynek przyspieszą. Dwa z nich – IC Skarbek i IC Żeromski – mają trasę z Warszawy Gdańskiej do Olsztyna pokonać w 2 godziny i 15 minut, co jest dla niej wartością rekordową.
Kolejne trzy pociągu kursujące przez Nidzicę będą kursować w czasie poniżej 2 godzin i 22 minut. Dla porównania – teraz pociągi IC w jazdy jadą w 2 godziny i 25 minut. Co zaskakujące – sukces wynikający z rekordu PKP Intercity w swoim komunikacie zupełnie pomija. PKP Intercity ma osiągnąć nowy czas przejazdu bez likwidacji postojów pośrednich, jak sugerowała PKP PLK.
Drugiego toru nie będzie
Posłanka Paulina Matysiak pytało ostatnio Ministerstwo Infrastruktury o szansę na przebudowę (kolejną) linii 216, do standardu dwutorowego, co pozwoliłoby na elastyczność w konstruowaniu rozkładów jazdy (utyskiwało na to warmińsko-mazurskie Polregio). Ale nic takiego nie jest jednak planowane.
- Jak wynika z przekazanych przez PLK informacji, obecnie brak jest problemów związanych z przepustowością omawianej linii kolejowej. Zgodnie z przeprowadzoną przez zarządcę analizą zagadnienia, wstępnie zidentyfikowano możliwość przyszłościowej rozbudowy układów torowych wybranych linii o kolejne tory. Jednak z uwagi na nieokreślony obecnie czas realizacji dokumentacji zarówno przedprojektowej, jak i projektowej dla przedsięwzięć tego rodzaju, skupiono się w głównej mierze na ustaleniu stosownej rezerwy terenowej w obrębie przedmiotowej linii. W związku z powyższym zidentyfikowana została potrzeba zachowania wspomnianej rezerwy terenu pod potencjalną, przyszłą budowę dodatkowego, drugiego toru – napisał wiceminister Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację posłanki.
Umowę na wykonanie kompleksowej modernizacji linii kolejowej 216 od Działdowa aż po Olsztyn PKP PLK podpisały z Torpolem i Intercorem w drugiej połowie 2017 roku. Ich rezultatem jest prędkość pociągów do 120 km/h na odcinku od Olsztyna do Nidzicy i 140 km/h od Nidzicy do Działdowa. Linia ma zupełnie nowe urządzenia sterowania ruchem, niemal wszędzie pojawiły się nowe perony (poza Olsztynem Głównym, który przechodzi prace teraz), pojawiły się nowe urządzenia na przejazdach.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |