Utrudnienia na kolei zniknęły. Z Internetu
Jakub Madrjas ⚫ 29.03.2016 ⚫
453

Fot. Patryk Farana
Wygaszenie przez PKP Informatyka wyszukiwarki połączeń Sitkol odcięło dostęp do ważnej funkcjonalności – zestawienia utrudnień w ruchu na sieci kolejowej. Na szczęście w podstawowej wyszukiwarce rozkładu wdrażana będzie taka opcja.
Jak pisaliśmy w lutym, portal Sitkol, służący planowaniu podróży został zamknięty. PKP Informatyka, która zarządza stroną, tłumaczyła, że Sitkol powielał funkcjonalności innych stron z rozkładem i generował tylko koszty.
Brak całościowej informacji o utrudnieniach
Jednak na podstawowej promowanej przez grupę PKP stronie rozklad-pkp.pl brakuje jednej, dość istotnej funkcjonalności znanej z Sitkolu – zestawienia utrudnień na sieci kolejowej. Zakładka „utrudnienia” jest wciąż dostępna na stronie old.rozklad-pkp.pl, ale brakuje w niej informacji, bo nie jest aktualizowana.
PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą wprawdzie Portal Pasażera, na którym można znaleźć informacje o utrudnieniach, jednak funkcjonalność, którą można znaleźć pod podstroną twój pociąg/na trasie pokazuje tylko utrudnienia dotyczące poszczególnych pociągów. Są one aktualizowane na bieżąco, ale dotyczą pojedynczych pociągów. Znowu w zakładce mapa można zobaczyć utrudnienia na mapie - ale tylko w postaci informacji o wystąpieniu problemu.
Tymczasem w rozkładzie Sitkol i poprzedniej wersji strony rozklad-pkp.pl, informacje o utrudnieniach w całym kraju były podane w formie przejrzystej tabeli. Informowała ona o wszystkich lokalizacjach utrudnień, ich przyczynach i co chyba najważniejsze - o planowanej dacie i godzinie ich zakończenia. Teraz strony, która podsumowuje takie informacje, nie ma.
Będzie podgląd „na żywo”
– Zakładka „utrudnienia” w wyszukiwarce połączeń kolejowych była aktualizowana przez dyspozytorów PKP PLK – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzeczniczka PKP Informatyki Ewa Jońska.
Jak informuje Jońska, trwają prace związane z integracją systemów zarządzanych przez PKP PLK z wyszukiwarką PKP Informatyki. Celem jest udostępnienie pasażerom informacji o utrudnieniach w czasie rzeczywistym. – Wewnętrznie nową funkcjonalność zaczniemy testować już w kwietniu – zapowiada rzeczniczka.
PLK: Portal Pasażera zawiera szczegółowe informacje o utrudnieniach
PKP Polskie Linie Kolejowe w reakcji na nasz artykuł zapewniły, że Portal Pasażera zbudowany i utrzymywany przez PKP PLK dostarcza kompleksowej informacji o utrudnieniach nie tylko występujących na liniach kolejowych (tak jak to było w Sitkol) ale także związanych z taborem. - Utrudnienia są bardzo szczegółowo prezentowane nie tylko jako samodzielne „wydarzenie” na mapie, ale także zostają na bieżąco uwzględniane w trasie pociągu, którego dotyczą. Informacje o utrudnieniach dostępne są w wyszukiwarce połączeń pociągu (w tym, w szczegółach poszczególnych połączeń), na trasie (na stacji oraz na wykazie opóźnionych pociągów) oraz na mapie. Wszystkie utrudnienia grupowane są z podziałem na: komunikację zastępczą, utrudnienia pierwotne, utrudnienia wtórne (np. opóźniony pociąg może spowodować również opóźnienie innego pociągu), prognozowane (utrudnienia, które mogą ale nie muszą wystąpić) oraz pogodowe - zaznacza PKP PLK.
Zarządca infrastruktury tłumaczy, że zestawienie wszystkich utrudnień nie jest konieczne, bo użytkownik Portalu Pasażera nie musi samodzielnie wyszukiwać utrudnień i identyfikować ich ze swoim pociągiem. - Aplikacja automatycznie wyszukuje za użytkownika występujące utrudnienia i przypisuje je z dokładnością do poszczególnych przystanków do trasy wyszukanego pociągu wraz z ich odpowiednim pogrupowaniem - pisze zarządca infrastruktury.
Za wdrożenie aplikacji umożliwiającej śledzenie w czasie rzeczywistym położenia pociągów pasażerskich PLK zostały nagrodzone Lokomotywą Rynku Kolejowego w kategorii „Dla Pasażera” podczas 11. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2015, które odbyły się w dn. 22- 25.09.2015 r. w Gdańsku.
Brak całościowej informacji o utrudnieniach
Jednak na podstawowej promowanej przez grupę PKP stronie rozklad-pkp.pl brakuje jednej, dość istotnej funkcjonalności znanej z Sitkolu – zestawienia utrudnień na sieci kolejowej. Zakładka „utrudnienia” jest wciąż dostępna na stronie old.rozklad-pkp.pl, ale brakuje w niej informacji, bo nie jest aktualizowana.
PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą wprawdzie Portal Pasażera, na którym można znaleźć informacje o utrudnieniach, jednak funkcjonalność, którą można znaleźć pod podstroną twój pociąg/na trasie pokazuje tylko utrudnienia dotyczące poszczególnych pociągów. Są one aktualizowane na bieżąco, ale dotyczą pojedynczych pociągów. Znowu w zakładce mapa można zobaczyć utrudnienia na mapie - ale tylko w postaci informacji o wystąpieniu problemu.
Tymczasem w rozkładzie Sitkol i poprzedniej wersji strony rozklad-pkp.pl, informacje o utrudnieniach w całym kraju były podane w formie przejrzystej tabeli. Informowała ona o wszystkich lokalizacjach utrudnień, ich przyczynach i co chyba najważniejsze - o planowanej dacie i godzinie ich zakończenia. Teraz strony, która podsumowuje takie informacje, nie ma.
Będzie podgląd „na żywo”
– Zakładka „utrudnienia” w wyszukiwarce połączeń kolejowych była aktualizowana przez dyspozytorów PKP PLK – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzeczniczka PKP Informatyki Ewa Jońska.
Jak informuje Jońska, trwają prace związane z integracją systemów zarządzanych przez PKP PLK z wyszukiwarką PKP Informatyki. Celem jest udostępnienie pasażerom informacji o utrudnieniach w czasie rzeczywistym. – Wewnętrznie nową funkcjonalność zaczniemy testować już w kwietniu – zapowiada rzeczniczka.
PLK: Portal Pasażera zawiera szczegółowe informacje o utrudnieniach
PKP Polskie Linie Kolejowe w reakcji na nasz artykuł zapewniły, że Portal Pasażera zbudowany i utrzymywany przez PKP PLK dostarcza kompleksowej informacji o utrudnieniach nie tylko występujących na liniach kolejowych (tak jak to było w Sitkol) ale także związanych z taborem. - Utrudnienia są bardzo szczegółowo prezentowane nie tylko jako samodzielne „wydarzenie” na mapie, ale także zostają na bieżąco uwzględniane w trasie pociągu, którego dotyczą. Informacje o utrudnieniach dostępne są w wyszukiwarce połączeń pociągu (w tym, w szczegółach poszczególnych połączeń), na trasie (na stacji oraz na wykazie opóźnionych pociągów) oraz na mapie. Wszystkie utrudnienia grupowane są z podziałem na: komunikację zastępczą, utrudnienia pierwotne, utrudnienia wtórne (np. opóźniony pociąg może spowodować również opóźnienie innego pociągu), prognozowane (utrudnienia, które mogą ale nie muszą wystąpić) oraz pogodowe - zaznacza PKP PLK.
Zarządca infrastruktury tłumaczy, że zestawienie wszystkich utrudnień nie jest konieczne, bo użytkownik Portalu Pasażera nie musi samodzielnie wyszukiwać utrudnień i identyfikować ich ze swoim pociągiem. - Aplikacja automatycznie wyszukuje za użytkownika występujące utrudnienia i przypisuje je z dokładnością do poszczególnych przystanków do trasy wyszukanego pociągu wraz z ich odpowiednim pogrupowaniem - pisze zarządca infrastruktury.
Za wdrożenie aplikacji umożliwiającej śledzenie w czasie rzeczywistym położenia pociągów pasażerskich PLK zostały nagrodzone Lokomotywą Rynku Kolejowego w kategorii „Dla Pasażera” podczas 11. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2015, które odbyły się w dn. 22- 25.09.2015 r. w Gdańsku.
Komentarze:
Rozkład jazdy

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |