Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podjął decyzję o wyłączeniu z eksploatacji pojazdu kolejowego typu SA103-003 należącego do Opolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Opolu, w wyniku stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie stanu technicznego pojazdu.
Opolski szynobus SA 103-003 został wyłączony z ruchu ze względu na niesprawną klimatyzację. W tropikalnych warunkach mieszkańcy regionu musieli podróżować m.in. w dniu 7 sierpnia. Podróżni złożyli skargę zarówno do przewoźnika, jak i do Urzędu Transportu Kolejowego informując o niesprawnej klimatyzacji w pociągu nr 64632 relacji Brzeg – Kędzierzyn-Koźle. Mimo zapowiedzi medialnych przewoźnik nie dostarczył wszystkim podróżnym bezpłatnej wody mineralnej. Opolski Zakład Przewozów Regionalnych w Opolu potwierdził, że wody zabrakło, ale jednocześnie podkreślił, że klimatyzacja działała prawidłowo.
- W toku eksploatacji tego pojazdu stwierdzono, że klimatyzacja na tym pojeździe jest stosunkowo mało wydajna i nie jest to związane z usterką. Natomiast woda dla podróżnych została przekazana do pojazdu SA 103-003 w godzinach rannych i ze względu na panujące upały w tym dniu wszystkie zapasy zostały wydane. Dlatego wody dla podróżnych w późniejszych godzinach już nie było. Zmagazynowanie większej ilości wody w pojazdach szynowych w tak wysokich temperaturach jest niemożliwe, ponieważ może prowadzić to do nadmiernego przegrzania się wody i w konsekwencji zepsucia się jej – przyznaje Jerzy Machnicki, dyrektor Opolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Opolu.
Jednak tej opinii nie podzielają kontrolerzy Urzędu Transportu Kolejowego w Warszawie, którzy skontrolowali działanie klimatyzacji we wszystkich pociągach eksploatowanych przez Opolski Oddział Przewozów Regionalnych.
- W wyniku przeprowadzonych działań w dniu 1 września stwierdzono niesprawność klimatyzacji w pojeździe SA103-003. W związku z powyższym pojazd ten został wyłączony z eksploatacji. Ponowne użytkowanie pojazdu przez przewoźnika będzie możliwe po wyeliminowaniu nieprawidłowości – informuje Marcin Radwański, z Departamentu Praw Pasażerów UTK.
UTK zapowiedział, iż w dalszym ciągu będzie prowadził kontrolę utrzymania pojazdów w Opolskim Oddziale Przewozów Regionalnych. W szczególności sprawdzany będzie stan techniczny pojazdów kolejowych oraz zgodność procesu utrzymania taboru z Dokumentacją Systemu Utrzymania.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
