Partnerzy serwisu:

UTK sprawdził punktualność pociągów w trzecim kwartale 2018 roku. Znów spadła

Michał Szymajda 14.11.2018 136

UTK sprawdził punktualność pociągów w trzecim kwartale 2018 roku. Znów spadła
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
W trzecim kwartale 2018 roku pasażerscy przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie 460,2 tys. pociągów. Było to o ok. 19,8 tys. więcej niż w drugim kwartale 2018 roku i ok. 21,8 tys. więcej niż w trzecim kwartale 2017 roku.
W trzecim kwartale 87,42% polskich pociągów dotarło do stacji przeznaczenia o czasie. To wynik gorszy niż w pierwszym (90,14%) i drugim kwartale (88,21%). Spadki punktualności zanotowali trzej najwięksi przewoźnicy w Polsce: PKP Intercity (z 68,2% w II kwartale do 66,8% w III), Przewozy Regionalne (analogicznie: z 88,75% do 87,31%) i Koleje Mazowieckie (z 87,69% do 86,71%). Wśród przewoźników operujących na infrastrukturze PKP PLK chlubnym przykładem odwrócenia tendencji są Koleje Dolnośląskie, które podniosły punktualność z 80,9% w poprzednim kwartale do 85,2% w kwartale III. Sytuacja u pozostałych przewoźników nie zmieniła się wiele. Warte uwagi jest pojawienie się w statystykach czeskiego Leo Expresu, który na linii Kraków – Praga ruszył 20 lipca i kursował przez letnie weekendy. Punktualność ich pociągów w tym okresie to 79%.

– W III kwartale 2018 roku średni czas opóźnień pociągów na stacji końcowej (wraz z opóźnieniami do 5 minut) wyniósł 10 minut 10 sekund. Średni czas opóźnień pociągów z wyłączeniem opóźnień do 5 minut wyniósł natomiast 17 minut 48 sekund. Największy odsetek stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut – 49,3% (ponad 56,3 tysiąca) oraz od 5 do 60 minut – 48,3% (ponad 55,2 tysiąca). Odwołano 3 950 pociągów – napisał UTK.
W zestawieniu niepokoją opóźnienia największego dalekobieżnego przewoźnika – PKP Intercity.

Poprosiliśmy o przesłanie stanowiska w tej sprawie, które publikujemy w całości poniżej.

Wakacje trudnym okresem

Wśród głównych czynników opóźnień, które wystąpiły w trzecim kwartale 2018 r. należy wskazać wydarzenia losowe, które odpowiadają za niemal 30% czasu opóźnień. Wśród pozostałych czynników duży wpływ miało także skomunikowanie z innymi przewoźnikami (ok 12%) oraz tzw. przyczyny handlowe, w tym realizowane w czasie wakacji liczne dodatkowe wzmocnienia pociągów, mające na celu zapewnienie większej liczby miejsc dla pasażerów wybierających się na letni wypoczynek (wyłącznie w III kwartale PKP Intercity zrealizowało wzmocnienia 798 pociągów na około 1157 wagonów).

Widoczny był także większy udział czasu potrzebnego na przejęcie pociągów międzynarodowych ze względu na przedłużone formalności celne oraz występujące opóźnienia na terenach obsługiwanych przez koleje zagraniczne. Na zaistniałe opóźnienia wpływ mają także usterki taboru czy urządzeń sterowania ruchem.

Przeciwdziałanie opóźnieniom nie jest możliwe do podjęcia z dnia na dzień, a jego efekty nie będą widoczne od razu. Działania te wymagają czasu, m.in. ze względu na trwającą korektę rozkładu jazdy. Systemowe zmiany możliwe są do wdrażania od kolejnych korekt rozkładu jazdy, co też realizujemy, a przede wszystkim od przyszłego rozkładu jazdy na sezon 2018/2019. Oto przykłady konkretnych działań:

• zdecydowaliśmy się na optymalizację tras pociągów, tak aby zminimalizować ryzyko kumulacji opóźnień w wyniku przejazdu przez lokalizacje, w których aktualnie trwają prace modernizacyjne. Jednostkowo pociąg poprowadzony jest w miarę możliwości jak najmniejszą liczbą tras, które są aktualnie modernizowane. Przy jednoczesnym odpowiednim skomunikowaniu pociągów minimalizujemy ryzyko opóźnień, zapewniając jednocześnie dogodne połączenia dla wszystkich lokalizacji

• ograniczyliśmy liczbę pociągów wielogrupowych, wprowadzając np. nowe połączenia lub je dzieląc, tak aby zapobiec kumulacji ewentualnych opóźnień

• na podstawie bieżących danych dotyczących liczby pasażerów korzystających z poszczególnych połączeń dopasowane zostały długości i rodzaje składów zapewniających dane połączenia, tak aby zoptymalizować ich długość i wykorzystanie taboru, co powinno pozytywnie wpłynąć na wszelkie opóźnienia związane z lokowaniem podróżnych

• wraz z PKP PLK dostosowaliśmy czas potrzebny na prace manewrowe oraz obrót pociągu, jak również zmianie uległ rodzaj lokomotyw obsługujących niektóre połączenia, tak aby były one bardziej dopasowane do warunków panujących na konkretnych trasach. Te zmiany również powinny pozytywnie wpłynąć na ograniczenie opóźnień.

W październiku lepiej

Jest jeszcze za wcześnie aby mówić o efektach powyższych zmian. Wstępne statystyki punktualności za październik (punktualność na przybyciu ok. 71,9%), wskazują jednak na poprawę względem miesięcy ubiegłych o niemal 4%, jak również poprawę w stosunku do października ubiegłego roku (wzrost o ok. 3,5%), co może świadczyć o dobrym kierunku wprowadzonych zmian.

Jest to dopiero pierwszy krok związany z optymalizacją połączeń. Kolejne zmiany wprowadzone zostały w RRJ 2018/2019 i ich efekty będą na bieżąco monitorowane przez spółkę.

Kolejnym z systemowych rozwiązań, które będą miały przełożenie na zwiększenie punktualności pociągów jest także realizacja programu modernizacyjnego. Docelowo, dzięki przeprowadzonym inwestycjom blisko 80 proc. połączeń uruchamianych przez przewoźnika będzie zestawianych z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Warto także podkreślić, że w odróżnieniu od połączeń regionalnych, pociągi PKP IC pokonują nawet kilkaset kilometrów, przez co są bardziej narażone na ewentualne opóźnienia. Wobec tego zdarzenia, które występują lokalnie, często mają wpływ na ruch większości pociągów dalekobieżnych. Warto także zauważyć, że według pracy przewozowej, udział PKP IC stale wzrasta i w 2018 r. (dane za okres styczeń-wrzesień 2018 r.) wynosi ponad 53%. Oznacza to, że przewozi największą liczbę pasażerów na najdłuższych dystansach. To sprawia, że wszelkie zmiany statystyczne dotyczące czasu przejazdu, przy tej skali realizacji przewozów, będą bardziej widoczne niż w przypadku innych przewoźników.

Spółka obsługuje także coraz większą liczbę pasażerów. Od stycznia do końca września 2018 roku pociągami PKP Intercity podróżowało blisko 35 mln osób, co oznacza ponad 7-proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. W samym III kwartale z usług PKP Intercity skorzystało blisko 13,3 mln pasażerów, czyli o ponad milion więcej niż w trzecim kwartale ubiegłego roku. W związku z tym podejmowane są także stałe działania, mające na celu zapewnienie sprawnej obsługi tak dużej liczby podróżnych i ograniczenie czasu niezbędnego na ich lokowanie.

Istotne zdarzenia w trzecim kwartale

W III kwartale miało miejsce kilka istotnych wydarzeń odpowiedzialnych za ogromne opóźnienia pociągów. Na przykład:

• 18 lipca – przerwa w ruchu na trasie Kraków Batowice – Słomniki w związku z brakiem zasilania sieci trakcyjnej spowodowała opóźnienie 38 pociągów na łączny czas 5017 minut.

• 6 sierpnia – wstrzymany ruch na posterunku odgałęźnym Warszawa Włochy. W wyniku obniżenia sieci trakcyjnej w pociągu doszło do uszkodzenia pantografu. Incydent spowodował opóźnienie 87 pociągów na łączny czas ok. 5998 minut.

• 24 września – zamknięcie toru Starzyny – Sprowa wskutek powalonego słupa energetycznego spowodowało opóźnienie 28 pociągów na łączny czas 6175 minut.

Więcej danych na temat opóźnień w trzecim kwartale można znaleźć tutaj.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wyniki przewozowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony