UTK przyznał otwarty dostęp Polregio, RegioJet, KD i KM
Jakub Madrjas ⚫ 29.12.2020 ⚫
4,7k

Fot. Mariusz Kozłowski, SM42.pl
Na przełomie listopada i grudnia 2020 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał 11 decyzji administracyjnych przyznających czterem przewoźnikom kolejowym prawo otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej.
Jak czytamy w komunikacie, prezes UTK wydał pozytywne decyzje czterem przewoźnikom kolejowym:
- Cieszę się, że mogłem wydać kolejne decyzje w sprawie otwartego dostępu. Jestem przekonany, że wydanie tych rozstrzygnięć przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności na torach. Pasażerom zostaną zapewnione dodatkowe połączenia, całoroczne i sezonowe, stanowiące uzupełnienie podstawowej oferty przewozowej w ramach kontraktów służby publicznej – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.
Jeszcze trudniej o otwarty dostęp
Jak podaje urząd, dla 10 decyzji administracyjnych podstawę prawną rozpatrzenia sprawy stanowiły regulacje rozporządzenia 869/2014. Akt ten utracił moc od 12 grudnia 2020 r. Oznacza to, że podstawę prawną dla niezakończonych oraz przyszłych postępowań dotyczących otwartego dostępu będzie stanowiło rozporządzenie 2018/1795. Jedną z najważniejszych modyfikacji przewidzianych w rozporządzeniu 2018/1795 jest przekazanie przez aplikanta właściwemu zarządcy infrastruktury oraz Prezesowi UTK powiadomienia o planowanym wykonywaniu nowej usługi z odpowiednim wyprzedzeniem - na co najmniej 18 miesięcy przed wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów, w którym ma być realizowana usługa w ramach otwartego dostępu. W przypadku wydania pozytywnej decyzji przez organ regulacyjny zachowanie tego terminu ma stanowić gwarancję uruchomienia przewozów w terminie określonym przez aplikanta - podaje urząd.
Obawy przed wprowadzeniem w życie nowych przepisów wyrażali już wcześniej niektórzy przewoźnicy. Jak już pisaliśmy, wydawanie decyzji o otwartym dostępie już wcześniej trwało w Polsce bardzo długo-nawet kilkanaście miesięcy. Składanie wniosków na półtora roku przed uruchomieniem połączeń może bardzo utrudnić uruchamianie przewozów bardziej elastycznym przewoźnikom w zmiennych warunkach gospodarczych. Więcej na ten temat pisaliśmy w Raporcie w nr 8-9/2020 Miesięcznika Rynek Kolejowy.
- Polregio sp. z o.o. – 8 decyzji,
- Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. – 1 decyzja,
- Koleje Dolnośląskie S.A. – 1 decyzja.
- RegioJet a.s. – 1 decyzja.
- Cieszę się, że mogłem wydać kolejne decyzje w sprawie otwartego dostępu. Jestem przekonany, że wydanie tych rozstrzygnięć przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności na torach. Pasażerom zostaną zapewnione dodatkowe połączenia, całoroczne i sezonowe, stanowiące uzupełnienie podstawowej oferty przewozowej w ramach kontraktów służby publicznej – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.
Jeszcze trudniej o otwarty dostęp
Jak podaje urząd, dla 10 decyzji administracyjnych podstawę prawną rozpatrzenia sprawy stanowiły regulacje rozporządzenia 869/2014. Akt ten utracił moc od 12 grudnia 2020 r. Oznacza to, że podstawę prawną dla niezakończonych oraz przyszłych postępowań dotyczących otwartego dostępu będzie stanowiło rozporządzenie 2018/1795. Jedną z najważniejszych modyfikacji przewidzianych w rozporządzeniu 2018/1795 jest przekazanie przez aplikanta właściwemu zarządcy infrastruktury oraz Prezesowi UTK powiadomienia o planowanym wykonywaniu nowej usługi z odpowiednim wyprzedzeniem - na co najmniej 18 miesięcy przed wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów, w którym ma być realizowana usługa w ramach otwartego dostępu. W przypadku wydania pozytywnej decyzji przez organ regulacyjny zachowanie tego terminu ma stanowić gwarancję uruchomienia przewozów w terminie określonym przez aplikanta - podaje urząd.
Obawy przed wprowadzeniem w życie nowych przepisów wyrażali już wcześniej niektórzy przewoźnicy. Jak już pisaliśmy, wydawanie decyzji o otwartym dostępie już wcześniej trwało w Polsce bardzo długo-nawet kilkanaście miesięcy. Składanie wniosków na półtora roku przed uruchomieniem połączeń może bardzo utrudnić uruchamianie przewozów bardziej elastycznym przewoźnikom w zmiennych warunkach gospodarczych. Więcej na ten temat pisaliśmy w Raporcie w nr 8-9/2020 Miesięcznika Rynek Kolejowy.
Komentarze:
POLREGIO

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |