Partnerzy serwisu:

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

inf. pras oprac. JM 08.09.2022 870

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Zmiana sposobu kształtowania opłat, zasady stosowania ulg za dostęp do infrastruktury kolejowej, sposób kontroli stawek oraz zwiększanie efektywności zarządców infrastruktury to podstawowe zadania powstałego Zespołu do spraw stawek. W inicjatywie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego uczestniczą przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych, eksperci rynku kolejowego oraz organizacje zrzeszające przewoźników.
– Zespół ds. stawek będzie zajmował się poszukiwaniem systemowych rozwiązań stymulujących rozwój transportu kolejowego. Stawki dostępu do infrastruktury nie powinny ograniczać szans kolei w konkurowaniu z innymi środkami transportu. Szczególnie, że to pociągi są najbezpieczniejszym sposobem transportu lądowego a w dodatku są to przewozy przyjazne środowisku naturalnemu” – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego w komunikacie UTK.

Jak czytamy, w  posiedzeniach Zespołu uczestniczą nie tylko przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego, Ministerstwa Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe, ale też organizacji przedsiębiorców: Railway Business Forum, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Fundacji „ProKolej”, Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Instytutu Praw Obywatelskich, Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych oraz Izby Gospodarczej Transportu Lądowego. Są też związkowcy ze Związku Zawodowych Maszynistów Kolejowych.

Jak czytamy, do głównych zadań Zespołu należeć będą:
  • analiza i przygotowanie propozycji zmian metodologii kształtowania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej;
  • opracowanie mechanizmów zwiększenia efektywności zarządcy infrastruktury kolejowej (uwzględniających m.in. przepustowość i punktualność na sieci zarządcy);
  • ustalenie zasad dla uproszczonej kontroli opłat
  • podjęcie analizy porównawczej sektora transportu drogowego i kolejowego;
  • przegląd i analiza dobrych praktyk (przyjrzenie się wymiarowi europejskiemu i zastanowienie się, co można wdrożyć w Polsce);
  • wypracowanie propozycji zmian legislacyjnych w tym obszarze, w który Zespół sobie postawił za cel działania.
Podczas posiedzenia Zespołu 25 sierpnia 2022 r. rozpoczęto dyskusję nad zagadnieniem kwalifikacji kosztów jako kosztów bezpośrednich, na podstawie treści art. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/909 z dnia 12 czerwca 2015 r. w sprawie zasad obliczania kosztów, które są ponoszone bezpośrednio jako rezultat przejazdu pociągu. Członkowie zespołu zostali zobowiązani do przedstawienia opinii w zakresie każdej kategorii/grupy kosztów wymienionych odpowiednio w art. 4 ust. 1 oraz art. 3 ust. 4 ww. rozporządzenia 2015/909. – Zespół wypracuje wspólne stanowisko w zakresie interpretacji ww. kosztów – ogłosił urząd.

Warto przypomnieć, że kwestia stawek dostępu do infrastruktury oraz kwalifikacji kosztów bezpośrednich jest w tym roku wyjątkowo trudna. Po dwóch odmowach Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego zatwierdzenia projektu cennika zarządcy infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły do zatwierdzenia trzeci projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2022/2023. Co ciekawe, został on opublikowany 25 sierpnia – tego samego dnia, w którym zaczął działać zespół.

Kolejne projekty cennika PLK zakładają podwyżkę opłat – mimo wieloletnich apeli branży, bo stawki obniżać, podobnie jak w innych krajach. W tym roku jest to szczególnie ważne ze względu na szalejący kryzys energetyczny i podwyżki cen energii trakcyjnej rzędu kilkuset procent.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony