Partnerzy serwisu:

UTK odkrył przypadki wyłączania nowoczesnego systemu sterowania ETCS w pociągach

Jakub Madrjas 13.06.2022 8,2k

UTK odkrył przypadki wyłączania nowoczesnego systemu sterowania ETCS w pociągach
zdjęcie ilustracyjneFot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Urząd Transportu Kolejowego skontrolował, czy przewoźnicy spełniają wymóg jazdy z wykorzystaniem pokładowego systemu sterowania ETCS. Ujawniono szereg nieprawidłowości, ale na razie obyło się bez kar.
Pociągi posiadające urządzenia pokładowe systemu ETCS, poruszające się po liniach wyposażonych w ten system, należy prowadzić z wykorzystaniem tych urządzeń. Jednak kontrole prowadzone przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego pokazują, że dochodzi do sytuacji w których system ETCS nie jest uruchamiany a maszyniści nie mają znajomości obsługi tego systemu – poinformował urząd w komunikacie.

Szereg nieprawidłowości

Na sześć dotychczas przeprowadzonych kontroli połowa z nich wykazała naruszenia polegające na braku wykorzystania systemu do sterowania pociągiem, pomimo poruszania się po liniach kolejowych z zabudowanymi i czynnymi urządzeniami ETCS oraz braku znajomości obsługi tego systemu przez maszynistów.

–  W dotychczas przeprowadzonych kontrolach z zakresu przygotowania i realizacji procesu przewozowego, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywania przez poszczególnych przewoźników urządzeń pokładowych systemu ETCS, prezes UTK stwierdził nieprawidłowość w postaci jazdy bez nadzoru urządzeń pokładowych systemu ETCS przy jednoczesnym braku posiadania właściwego przeszkolenia przez maszynistę w: LTE Polska sp. z o.o., Lotos Kolej sp. z o.o., Alza Cargo sp. z o.o – informuje "Rynek Kolejowy" Tomasz Frankowski, rzecznik UTK.

Co więcej, trwają czynności po pozostałych kontrolach (przeprowadzonych u przewoźników pasażerskich), więc liczba odkrytych przypadków może się zwiększyć. Jak potwierdza "Rynkowi Kolejowemu" Frankowski, nie wymierzono kar przewoźnikom. – Z uwagi na wskazane nieprawidłowości wystosowano pisemne ostrzeżenia informujące o naruszeniu przepisów z zakresu kolejnictwa. Obligują one przewoźników kolejowych do udzielenia odpowiedzi o działaniach podjętych lub planowanych do podjęcia (wraz z harmonogramem) w celu usunięcia stwierdzonego naruszenia – informuje rzecznik. 

UTK zapowiada kolejne kontrole


Jak zapewnia Urząd, działania przewoźników w zakresie korzystania z ETCS będą dalej weryfikowane. – Brak wykorzystania ETCS skutkuje obniżaniem poziomu bezpieczeństwa. Dlatego Prezes UTK w przypadku ujawnienia podobnych nieprawidłowości może podejmować działania administracyjne o charakterze sankcyjnym, wobec przewoźników kolejowych dopuszczających się naruszeń – czytamy w komunikacie. 

Urząd przypomina, że podczas przejazdów na linii, która wyposażona jest zarówno w system klasy A (np. ERTMS/ETCS) jak i klasy B (np. polski SHP), pociąg, który również wyposażony jest w systemy klasy A i klasy B, może korzystać z systemu klasy B jedynie jako rozwiązanie awaryjne. Wynika to z pkt 7.2.5 TSI Sterowanie. Ponadto, zgodnie z § 30b ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji pociągi wyposażone w urządzenia pokładowe systemu ETCS, poruszające się po liniach wyposażonych w czynne i dopuszczone do eksploatacji urządzenia przytorowe systemu ETCS, należy prowadzić z wykorzystaniem tych urządzeń.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony