Partnerzy serwisu:

UTK: Mniej wypadków na kolei nie tylko w efekcie pandemii

Jakub Madrjas 01.09.2021 968

UTK: Mniej wypadków na kolei nie tylko w efekcie pandemii
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Urząd Transportu Kolejowego opublikował "Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego” za 2020 roku. Jak zauważa prezes Urzędu Ignacy Góra, liczba wypadków spadła dużo bardziej, niż praca eksploatacyjna. 
Jak podsumowuje UTK, w 2020 r. odnotowano 406 wypadków na sieci kolejowej, o 22,7% mniej niż rok wcześniej. Praca eksploatacyjna obniżyła się jedynie o 5,8%, co doprowadziło do historycznie niskiego poziomu miernika wypadków. - Wartość miernika w 2020 r. w obiektywny sposób potwierdza, że polska kolej również w tak trudnym roku była bezpieczniejsza, a spadek liczby wypadków nie jest jedynie efektem spadku wykonywanych przewozów – ocenia dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Dużo mniej wykolejeń i kolizji

Jak podkreśla UTK, każdy z rodzajów wypadków w 2020 r. odnotował spadek. Największe miały miejsce w przypadku wykolejeń i kolizji, których liczba zmniejszyła się odpowiednio o 40% i 35%. Średnio po ok. 15% spadła liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych i z udziałem osób nieupoważnionych do przebywania na terenie kolejowym. Znacznie większy spadek odnotowano zatem w przypadku liczby zdarzeń wewnątrz systemu kolejowego, aniżeli z udziałem strony trzeciej. Efektem tego jest wyjątkowo wysoki, wynoszący 77,3% udział wypadków z udziałem strony trzeciej w ogólnej liczbie wypadków.

Spadek liczby wypadków w 2020 r. pociągnął za sobą również spadek liczby osób w nich poszkodowanych. Zginęło 148 osób, o 8,1% mniej niż rok wcześniej, a ciężko rannych zostały 44 osoby (spadek o 8,3%). Aż 98% wszystkich osób poszkodowanych w wypadkach kolejowych w 2020 r. to skutek wypadków z udziałem strony trzeciej – na przejazdach kolejowo-drogowych lub z udziałem osób nieupoważnionych przebywających na terenie kolejowym.

Dokument do pobrania w całości

Wśród bardziej szczegółowych danych, warto odnotować że w ubiegłym roku znacznie wzrosła liczba zgłoszeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego (z 393 do 440). Do obszarów, w których odnotowywana jest największa liczba zgłoszeń należy stan techniczny i proces utrzymania infrastruktury kolejowej – jest to niemal połowa wszystkich zgłoszeń - czytamy w raporcie. Nieznacznie poprawił się za to miernik liczby zdarzeń SPAD (niezatrzymanie przed sygnalizatorem zabraniającym jazdy) - było ich 100, co uwzględniając spadek ruchu, stanowi podobny poziom jak rok wcześniej.

Na podobnym poziomie co w 2019 roku utrzymał się ogólny wskaźnik nieprawidłowości (stwierdzanych przez UTK). Największy spadek wskaźnika nieprawidłowości w 2020 r. w porównaniu do roku ubiegłego odnotowano w system zarządzania bezpieczeństwem oraz bezpieczeństwie eksploatacji bocznic kolejowych. Z kolei wskaźnik wzrósł najbardziej jeśli chodzi o spełnienie warunków w zakresie wydanych dokumentów uprawniających, przygotowanie i realizację procesu przewozowego oraz stan techniczny i proces utrzymania infrastruktury kolejowej.

Podsumowanie najważniejszych danych dotyczących bezpieczeństwa kolejowego zawiera opublikowane „Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego”. Dokument można pobrać tutaj.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony