Partnerzy serwisu:

UTK: Leo Express chce jeździć z Pragi do Warszawy

UTK, Rynek Kolejowy 14.09.2016 538

UTK: Leo Express chce jeździć z Pragi do Warszawy
Pociąg w barwach Leo ExpressFot. Patryk Farana
Urząd Transportu Kolejowego poinformował w oficjalnym komunikacie, że 9 września 2016 r. wpłynęło powiadomienie czeskiego przewoźnika LEO Express o planowanych usługach pasażerskich na trasie Praha hlavní nádraží – Warszawa Wschodnia – Praha hlavní nádraží.
W połowie lipca informowaliśmy o staraniach czeskiego prywatnego przewoźnika kolejowego nad uruchomieniem połączenia Praga – Katowice – Warszawa. W tym artykule opisywaliśmy stanowisko Leo Express związane z informacją, jakoby przewoźnik nie złożył wniosków rozkładowych na terenie Polski. Wcześniej, w projekcie czeskiego rozkładu jazdy, pojawił się pociąg Leo Express łączący czeską i polską stolicę.

– Leo Express złożył wszystkie prawnie wymagane wnioski do PKP PLK. Obecnie trwa postępowanie dotyczące wydania decyzji w sprawie przyznania otwartego dostępu, które prowadzone jest przez Urząd Transportu Kolejowego. W momencie wydania opinii, nastąpi dalsza część procesu decyzyjnego, za który odpowiada PKP PLK – tłumaczył wówczas Peter Jančovič z Leo Express.

Kilka dni później Urząd Transportu Kolejowego potwierdził złożenie wniosku przez czeskiego przewoźnika, dodając, że pojawiła się konieczność uzupełnienia braków, które uniemożliwiały dalszą procedurę. Więcej tutaj.

Postępowanie już w toku

Dzisiaj UTK poinformował, że spółka Leo Express wystąpiła do prezesa UTK z wnioskiem o wydanie certyfikatu bezpieczeństwa część B, dodając, że obecnie toczy się postępowanie administracyjne w sprawie jego wydania. Przewoźnik posiada licencję oraz ważny certyfikat bezpieczeństwa część A, wydane przez czeskiego regulatora Drážní úřad. Co ciekawe, Leo Express deklaruje gotowość uruchomienia tego połączenia już od 1 listopada 2016 r.

– Codziennie ma jeździć jedna para pociągów na trasie Praha hl. n., Praha-Libeň, Kolín, Pardubice hl. n., Zábřeh na Moravě, Olomouc hl. n., Přerov, Hranice na Moravě, Suchdol nad Odrou, Studénka, Ostrava-Svinov, Ostrava hl. n., Bohumín, Zebrzydowice, Pszczyna, Tychy, Katowice, Sosnowiec Główny, Dabrowa Górnicza, Zawiercie, Grodzisk Mazowiecki, Pruszków, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia. Cała trasa ma długość 715 km, z czego 366 km przebiega przez terytorium Polski, a 385 km przez Czechy – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

Pociąg z Pragi miałby odjeżdżać o godzinie 15:13, z Katowic o godzinie 19:55 a przyjazd do Warszawy Centralnej zaplanowany został na godzinę 22:54. W drogę powrotną skład Leo Express z Warszawy Centralnej miałby odjeżdżać o godzinie 0:43, z Katowic o godzinie 3:43 by do Pragi dotrzeć na godzinę 8:19. Szczegółowy rozkład jazdy umieszczamy poniżej. 



Co mogą zyskać pasażerowie?

W komunikacie UTK czytamy między innymi, że głównym celem planowanej oferty jest przewóz pasażerów między stacjami w Czechach i w Polsce. Przyjazd pociągu do Polski planowany jest w godzinach późnych wieczornych, a wyjazd do Czech w godzinach nocnych.

– Leo Express adresuje ofertę do osób dotychczas nie korzystających z połączeń kolejowych, a podróżujących samochodem. Przewoźnik zamierza pozyskać klientów poprzez zaoferowanie bardzo wysokiego standardu i komfortu świadczonych usług oraz atrakcyjnej ceny. Podróż w godzinach nocnych z możliwością oglądania filmów i seriali, przy dostępności wifi na całej trasie i bogatej ofercie cateringowej, mają być dodatkowymi atutami mającymi nakłonić podróżnych do skorzystania z usług czeskiego przewoźnika – czytamy w komunikacie. 

Czeski przewoźnik zakłada przewóz ok. 100 000 pasażerów rocznie w pierwszym roku działalności, z czego 80% mieliby stanowić podróżni jadący między Czechami i Polską. – W kolejnych latach liczba podróżnych miałaby rosnąć. LEO Express nie przewiduje znacznego zainteresowania swoimi połączeniami na odcinkach przebiegających wyłącznie na terenie Polski – informuje UTK.

Uzasadnienie komunikatu

O konieczności wydania komunikatu dotyczącego zamierzeń Leo Express, zdecydowały względy prawne. UTK uzasadnia, że stosownie do treści art. 3 ust. 4 Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) Nr 869/2014 z dnia 11 sierpnia 2014 r. w sprawie nowych kolejowych przewozów pasażerskich (Dz. Urz. UE. L. 239 z 12 sierpnia 2014 r., str. 1), „Organ regulacyjny niezwłocznie publikuje na swojej stronie internetowej powiadomienie dokonane przez wnioskodawcę, z wyjątkiem wszelkich informacji wrażliwych z handlowego punktu widzenia, i informuje o tym podmioty, o których mowa odpowiednio w art. 5 lub 10” – uzasadnia UTK, dodając, że w związku z otrzymaniem od LEO Express a.s. powiadomienia o planowanych nowych międzynarodowych usługach pasażerskich uruchomiona została stosowna procedura przewidziana rozporządzeniem. 


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony