Partnerzy serwisu:

UTK bada sposób informowania o przesiadkach w pociągach PKP IC

Jakub Madrjas 07.03.2017 257

UTK bada sposób informowania o przesiadkach w pociągach PKP IC
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.pl
W lutym Fundacja ProKolej zwróciła się do Rzecznika Praw Pasażerów i Prezesa UTK z prośbą o sprawdzenie, czy PKP Intercity właściwie informuje pasażerów o możliwościach przesiadek. Operator ma taki obowiązek, wynikający z przepisów unijnych.
Unjne rozporządzenie 1371/2007 definiujące prawa pasażerów określa, że korzystając z usług kolei powinniśmy mieć „dostęp do informacji o głównych możliwościach przesiadek”. Według Fundacji, z sygnałów docierających od podróżnych i obserwacji wynika, że w Polsce obowiązek ten nie jest realizowany. – Nawet w przewozach międzynarodowych, w najwyższej klasy pociągach PKP Intercity nie można odnaleźć informacji o przesiadkach na terenie Polski. Nie ma jej w materiałach drukowanych dostępnych w wagonach, na wyświetlaczach elektronicznych, ani w komunikatach głosowych. I co charakterystyczne po wyjeździe za granicę problem często ustępuje – uważa ProKolej.

Sławomir Sadowski z Urzędu Transportu Kolejowego informuje „Rynek Kolejowy”, że sprawa jest obecnie badana przez prezesa UTK. Przy okazji UTK przypomina, że Rzecznik Praw Pasażera Kolei, do którego zwróciła się Fundacja, działa jedynie w sporach indywidualnych. – Rzecznik został powołany w celu prowadzenia postępowań w sprawach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Ta forma rozwiązywania sporu przez Rzecznika należy do tzw. alternatywnych metod rozstrzygania sporów. Skargi dotyczące funkcjonowania sytemu kolejowego nadal należy kierować do Prezesa UTK – przypomina Sadowski.

Rzecznik PKP Intercity Cezary Nowak nie widzi uchybień w realizowaniu obowiązku informacji przez spółkę. Jak informuje, operator przyjął stosowne wytyczne, zgodnie z którymi pracownicy drużyn konduktorskich są zobowiązani do „rzetelnego i sumiennego informowania podróżnych o wszelkich kwestiach związanych z podróżą”.

– Podstawową drogą informowania osób podróżujących w pociągach są urządzenia nagłaśniające, a wygłaszanie komunikatów realizowane jest przez kierownika pociągu. Alternatywnie do wygłaszanych przez kierownika pociągu komunikatów, w pojazdach EZT z przystosowaną do tej funkcjonalności infrastrukturą informacje dotyczące najbliżej stacji zatrzymania pociągu, usługi gastronomicznej oraz bezpieczeństwa, są odtwarzane automatycznie. Ponadto w składach zespolonych EZT oraz w wagonach wyposażonych w monitory/wyświetlacze LED emitowane są informacje o następnej stacji – zapewnia Nowak.

Jak dodaje rzecznik, uzupełnieniem informacji dynamicznej jest informacja statyczna opublikowana na plakatach znajdująca się w przedsionkach wagonów zawierająca m.in. informacje o usługach świadczonych na pokładach pociągów (usługi gastronomiczne, możliwość płatności kartą, przewóz roweru oraz możliwości powiadomienia obsługi pociągu o zaistniałym zagrożeniu oraz numery telefonów alarmowych.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rozkład jazdy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony