USA: Fiasko gigantycznej fuzji na rynku cargo
Łukasz Kuś ⚫ 12.04.2016 ⚫
129

fot. Railfan Jack CC BY-SA 3.0
Canadian Pacific Railway zrezygnowała z przejęcia amerykańskiego przedsiębiorstwa kolejowego Norfolk Southern Corp. Kanadyjczycy oferowali za zakup tej spółki 30 miliardów dolarów.
Starania Canadian Pacific Railway o przejęcie Norfolk Southern trwały pół roku. We wczorajszym lakonicznym komunikacie prezes CPR Hunter Harrison stwierdził, że obecnie nie ma "jasnej ścieżki do przyjacielskiej fuzji”.
Inwestor niemile widziany
Amerykańskie media spekulują, że w USA kanadyjska oferta napotkała silny opór zarówno ze strony klientów Norfolk Southern, jak i polityków, którzy twierdzili, że oferta jest zbyt niska, a fuzja dwóch gigantów kolejowego cargo będzie mieć negatywny wpływ na konkurencyjność rynku. Na ewentualną transakcję musiałaby się zgodzić ponadto amerykańska Izba Transportu Lądowego, a nie ma wcale pewności, czy taka zgoda zostałaby udzielona.
30 mld dolarów to ogromna kwota jeśli ją porównamy z wartością fuzji, jakie miały miejsce na rynku europejskim. W ubiegłym roku Genesee & Wyoming Inc. kupił 95% akcji brytyjskiego przewoźnika Freightliner za równowartość 775 mln dolarów, z kolei PKP Cargo za AWT zapłaciło 427,3 mln zł, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj. Kapitalizacja największego polskiego przewoźnika towarowego z kolei wynosi obecnie ok. 2 mld zł.
Cenna infrastruktura
Gigantyczna kwota za jaką Kanadyjczycy chcieli kupić Norfolk Southern wynika jednak z faktu, że spółka ta jest nie tylko przewoźnikiem, ale także właścicielem 34 tys. kilometrów linii kolejowych we wschodniej części USA. Oprócz zarządzania infrastrukturą NS oferuje także usługi przewozowe zarówno zarówno w segmencie intermodalnym, jak i towarów masowych, a także prowadzi działalność deweloperską i spedycyjną.
Inwestor niemile widziany
Amerykańskie media spekulują, że w USA kanadyjska oferta napotkała silny opór zarówno ze strony klientów Norfolk Southern, jak i polityków, którzy twierdzili, że oferta jest zbyt niska, a fuzja dwóch gigantów kolejowego cargo będzie mieć negatywny wpływ na konkurencyjność rynku. Na ewentualną transakcję musiałaby się zgodzić ponadto amerykańska Izba Transportu Lądowego, a nie ma wcale pewności, czy taka zgoda zostałaby udzielona.
30 mld dolarów to ogromna kwota jeśli ją porównamy z wartością fuzji, jakie miały miejsce na rynku europejskim. W ubiegłym roku Genesee & Wyoming Inc. kupił 95% akcji brytyjskiego przewoźnika Freightliner za równowartość 775 mln dolarów, z kolei PKP Cargo za AWT zapłaciło 427,3 mln zł, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj. Kapitalizacja największego polskiego przewoźnika towarowego z kolei wynosi obecnie ok. 2 mld zł.
Cenna infrastruktura
Gigantyczna kwota za jaką Kanadyjczycy chcieli kupić Norfolk Southern wynika jednak z faktu, że spółka ta jest nie tylko przewoźnikiem, ale także właścicielem 34 tys. kilometrów linii kolejowych we wschodniej części USA. Oprócz zarządzania infrastrukturą NS oferuje także usługi przewozowe zarówno zarówno w segmencie intermodalnym, jak i towarów masowych, a także prowadzi działalność deweloperską i spedycyjną.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |