Partnerzy serwisu:

Urządzenia Harsco mogą poprawić bezpieczeństwo podczas modernizacji linii

mat. sponsorowany 15.08.2018 1,4k

arrow
arrow
Urządzenia Harsco mogą poprawić bezpieczeństwo podczas modernizacji linii
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Urządzenia Harsco mogą poprawić bezpieczeństwo podczas modernizacji linii
Urządzenia Harsco mogą poprawić bezpieczeństwo podczas modernizacji linii
Urządzenia Harsco mogą poprawić bezpieczeństwo podczas modernizacji linii
Urządzenia Harsco mogą poprawić bezpieczeństwo podczas modernizacji linii
Urząd Transportu Kolejowego coraz częściej zwraca uwagę zarządcy infrastruktury kolejowej – PKP PLK – na właściwe zabezpieczenie robót prowadzonych na liniach kolejowych. Liczba prowadzonych obecnie prac i rosnące w Polsce przewozy sprawiają, że poważnie należy zastanowić się nad metodami lepszego zabezpieczenia pracownika. Zwłaszcza tam, gdzie prace budowlane odbywają się „pod ruchem”.
Protran Technology, firma z grupy kolejowego giganta, jakim jest Harsco Rail Company, wyszła z inicjatywą prezentacji urządzeń do zabezpieczenia pracownika i sprzętu na liniach kolejowych, gdzie toczą się prace modernizacyjne. Urządzenia, które pokazała firma, jest dobrze znany w USA oraz w Wielkiej Brytanii, Irlandii i kontynentalnej Europie. W Polsce na razie stanowi nowość.

Na terenie Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie zaprezentowano, w jaki sposób urządzenia Protran mogą przyczynić się do znacznej poprawy bezpieczeństwa pracownika torowego i maszynistów.

Gdzie można zastosować urządzenia ostrzegania?

Przedstawiciele PKP PLK i spółek zależnych, wykonujących prace na infrastrukturze (ZRK DOM, DOLKOM, PNUIK, PPM-T) mieli okazje zobaczyć trzy zastosowania urządzeń Protranu.

W pierwszym scenariuszu główną rolę, przynajmniej z punktu widzenia pracownika, odgrywają ergonomiczne opaski, które zakładają na ramię. Niewielkie urządzenia, w wypadku zbliżania się pojazdu kolejowego do miejsca robót ostrzegają pracownika za pomocą diody i wyraźnego alarmu dźwiękowego. Sygnał do opaski wysyła nadajnik zlokalizowany w lokomotywie. Warto zaznaczyć, że parametry nadania i odbioru sygnału ostrzegawczego mogą być w pełni regulowane przez wykonawcę inwestycji. To znaczy, że on sam określi kiedy zbliżający się do miejsca robót pojazd ostrzeże pracownika, np. w zależności od stosowanej na odcinku prac prędkości pojazdu kolejowego.

W drugim scenariuszu Protran pokazał, jak urządzenia zlokalizowane w dwóch pracujących na jednym torze pojazdach kolejowych mogą ostrzegać maszynistów przed kolizją. Na okoliczność pokazu organizowanego w Krakowie umieszczono je w kabinie małej lokomotywy manewrowej i drezyny. Gdy pojazdy zbliżały się do siebie, w momencie gdy zmniejszyły dystans między sobą do 20 metrów, w kabinach rozległ się wyraźny sygnał dźwiękowy, a natężenie dźwięku rosło wraz ze zmniejszającą się dalej odległością. Urządzenia na bieżąco wskazywało też aktualny dystans między nimi.

– W momencie dużego natężenia prac na torach istnieje poważne ryzyko, że dojdzie do najechania jednego pojazdu na drugi. Te urządzenia pozwalają uniknąć takich sytuacji. Zabezpieczamy tym samym bezpieczeństwo maszynistów, pozwalamy uniknąć długotrwałego wyłączenia pojazdów z ruchu – powiedział Marek Matuszewski, odpowiedzialny na terenie Europy Centralnej i Wschodniej za sprzedaż maszyn i produktów bezpieczeństwa Harsco.

Bardzo interesujący był trzeci pokaz urządzeń producenta. Dzięki specjalnemu czujnikowi, w prosty sposób mocowanego za pomocą elektromagnesu do szyny, można w odpowiedniej odległości od miejsca robót (wybranej przez organizującego prace) wykryć przejeżdżający pociąg. W tym momencie urządzenie prześle sygnał do opasek pracowników (mają one zasięg do 1,5 km, dlatego nadają się do zastosowania w wypadku linii, gdzie po sąsiednim torze pociągi jadą z prędkością 100 km/h) i tym samym nakaże im zwiększenie uwagi i zachowanie dystansu od czynnego toru. Pokazany przez Protran system został przetestowany na infrastrukturze bocznicy w Krakowie i pokazał swoją sprawność – manewrowa lokomotywa, przejeżdżając nad czujnikiem uruchomiła znajdujące się 300 metrów dalej czujniki naramienne podstawionych robotników.

Urządzenia lekkie, łatwe w obsłudze i tanie

– Trzeba zaznaczyć łatwość obsługi urządzeń, które prezentujemy. Wszystkie są łatwo konfigurowalne za pomocą oprogramowania, które mieści się na usb. Protran oczywiście szkoli swoich klientów w ich obsłudze. Trzeba do tego podkreślić, że nadajniki i opaski są lekkie i posiadają wysokowydajne baterie. Do tego, biorąc pod uwagę cenę mniej zaawansowanych technicznie urządzeń konkurencji, jesteśmy sporo tańsi – powiedział Marek Matuszewski.

Podkreśla się, że urządzenia prezentowane przez Protran mogą być łatwo implementowane na rynek polski. Nie ingerują one bowiem w żaden trwały sposób zarówno w tabor, jak i w infrastrukturę. Protran będzie je oferował na rynku polskim.

***

Harsco Rail jest globalnym dostawcą maszyn do utrzymania i budowy torów kolejowych, takich jak pociągi szlifierskie, zgarniarki tłucznia, pociągi do potokowej wymiany nawierzchni czy maszyny podbijające typu Stoneblower, które wykorzystując zaawansowaną technologię wstrzeliwując tłuczeń bezpośrednio pod podkład.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony