Partnerzy serwisu:

Upały dały się we znaki. Ponad 1000 pociągów odwołanych lub opóźnionych

Jakub Madrjas 02.07.2019 49

Upały dały się we znaki. Ponad 1000 pociągów odwołanych lub opóźnionych
Fot. FAREN, SM42.pl
Czerwiec upłynął w Polsce pod znakiem upałów. Tylko w ostatnim tygodniu PKP PLK odnotowała pół tysiąca zdarzeń na sieci kolejowej związanych z wysokimi temperaturami. 
Pasażerowie kolei w ostatnich tygodniach narzekali nie tylko na upał, ale i na duże opóźnienia pociągów i brak dobrej informacji na ich temat. Ze statystyk na Portalu Pasażera można wyczytać, że codziennie odwoływanych jest kilkadziesiąt pociągów (np. dziś już 26), a punktualność pozostawia wiele do życzenia (dziś utrzymuje się poniżej 90% dla wszystkich pociągów). Praktycznie codziennie dochodzi do zdarzeń w dużym stopniu utrudniających ruch kolejowy – na przykład wczoraj z powodu awarii sieci trakcyjnej przez kilka godzin zamknięta była Centralna Magistrala Kolejowa. 

Poprosiliśmy PKP PLK o podsumowanie utrudnień. Jak podaje Martyn Janduła z biura prasowego spółki, w ostatnim tygodniu, w którym wystąpiły wysokie temperatury, w okresie od 24 czerwca do 1 lipca doszło do 482 zdarzeń na sieci, gdzie zanotowano usterki sieci trakcyjnej, srk lub toru. Przedstawiciel PLK przyznaje też, że w związku ze zdarzeniami zarządca infrastruktury w celu zachowania bezpieczeństwa wprowadzał odcinkowe ograniczenia prędkości. – Miało to wpływ na jazdę ok. 1200 pociągów, które średnio notowały 9-minutową zmianę w stosunku do realizowanego rozkładu jazdy – podaje przedstawiciel PLK.

– Na czas upałów PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzają dodatkowy monitoring linii kolejowych. Od 24 czerwca do 1 lipca wykonano 125 jazd patrolowych. Monitoring sytuacji na kolei jest prowadzony szczególnie w godzinach popołudniowych, w czasie najwyższych temperatur. Regularnie mierzona jest temperatura szyn. Także maszyniści przekazują informacje z terenu do dyżurnych ruchu. Metal kurczy się w niskich temperaturach, a w wysokich rozszerza się. Z uwagi na rozszerzalność metalu w wysokich temperaturach może wystąpić deformacja toru – informuje Janduła, wskazując, że w przypadku wystąpienia bardzo wysokich temperatur, tory nagrzewają się nawet do 60 stopni C. - W przypadku wystąpienia deformacji toru, na miejsce natychmiast wzywane są służby techniczne, które usuwają usterkę – zapewnia. 

Dzisiaj Urząd Transportu Kolejowego opublikował stanowisko, w którym zaznacza, że przewoźnicy powinni być przygotowani na awarię klimatyzacji czy dłuższy postój nieklimatyzowanych pociągów. Powinni zabezpieczyć doraźne środki zaradcze, szczególnie gdy prognozowane są wysokie temperatury. – Proszę o zabezpieczenie odpowiednich rezerw wody pitnej w uruchamianych pociągach. Pożądane jest również zapewnienie odpowiednich zapasów wody na stacjach węzłowych, z których – w sytuacjach awaryjnych – możliwe było jej dostarczenie do pociągów zatrzymanych na szlaku – apeluje prezes UTK Ignacy Góra.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony