Uniewinnieni pięć lat po katastrofie w Lac-Megantic
Piotr Kumelowski ⚫ 05.03.2018 ⚫
5,3k

Fot. youtube
Tragiczne wydarzenia, jakie rozegrały się lipcową nocą w 2013 r. w miasteczku Lac-Megantic w kanadyjskiej prowincji Quebec odżyły z całą silą podczas ogłaszania 19 stycznia br. decyzji 12 jurorów wobec trzech oskarżonych kolejarzy – maszynisty, dyżurnego ruchu i kontrolera odcinka. Zostali uniewinnieni.
Przypomnijmy: wahadło 72 cystern regionalnej kolei Montreal, Maine & Atlantic z ładunkiem ropy naftowej zatrzymało się na noc na położonej na spadku mijance Nantes, 12 km przed Lac-Megantic. Maszynista przepisowo pozostawił silnik na jałowym biegu, zaciągnął hamulce na 7 cysternach i oddalił się na spoczynek. Wkrótce na lokomotywie pojawiły się niewielkie płomienie, przybyli strażacy szybko je ugasili lecz wyłączenie dieslowskiego silnika spowodowało postępujący spadek ciśnienia w głównym przewodzie hamulcowym. Po pół godzinie skład drgnął i ruszył, aby nabierając pędu po 15 minutach coraz bardziej szaleńczej jazdy wpaść do centrum miasteczka z prędkością dochodzącą do 100 km/godz.
Po wykolejeniu skład eksplodował w wielkiej kuli ognia. Żywcem spłonęło 47 osób, a samo centrum zalane płonącą ropa praktycznie przestało istnieć. Jurorzy ocenili, ze trzech podsądnych zrobiło wszystko, co nakazywały im przepisy i praktyka, a przyczyny są bardziej złożone: stan techniczny lokomotyw, jednoosobowe turnusy na ciężkich składach z niebezpiecznym ładunkiem, przemęczenie drużyn spowodowane odgórnymi naciskami, łuki w okresowych szkoleniach, nieznajomość kolejowych praktyk przez miejscowych strażaków. Łącznie wyszczególniono aż 18 takich przyczyn.
Po wykolejeniu skład eksplodował w wielkiej kuli ognia. Żywcem spłonęło 47 osób, a samo centrum zalane płonącą ropa praktycznie przestało istnieć. Jurorzy ocenili, ze trzech podsądnych zrobiło wszystko, co nakazywały im przepisy i praktyka, a przyczyny są bardziej złożone: stan techniczny lokomotyw, jednoosobowe turnusy na ciężkich składach z niebezpiecznym ładunkiem, przemęczenie drużyn spowodowane odgórnymi naciskami, łuki w okresowych szkoleniach, nieznajomość kolejowych praktyk przez miejscowych strażaków. Łącznie wyszczególniono aż 18 takich przyczyn.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |