Partnerzy serwisu:

UMWŁ: Podział województwa przeszkodzi połączeniom Wieluń – Łódź

Kasper Fiszer 22.02.2016 315

UMWŁ: Podział województwa przeszkodzi połączeniom Wieluń – Łódź
Logo województwa łódzkiegofot. Kasper Fiszer
Choć sieć kolejowych przewozów pasażerskich organizowanych przez województwo łódzkie obejmuje głównie centralną i północną część regionu, UMWŁ twierdzi, że wydzielenie południowych powiatów wpłynęłoby na pogorszenie sytuacji transportowej ich mieszkańców.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego konsekwentnie sprzeciwia się projektom powstania województwa częstochowskiego, w wyniku czego część ziem leżących dzisiaj na terenie województwa łódzkiego znalazłaby się w nowej jednostce administracyjnej. Dotyczyłoby to powiatów leżących w południowej części regionu – wieruszowskiego, wieluńskiego, pajęczańskiego oraz radomszczańskiego. Jednoznaczny apel w sprawie utrzymania obecnych granic wystosował też łódzki sejmik wojewódzki.

– Marszałek odwiedził powiaty zagrożone oderwaniem od województwa łódzkiego i, spotykając się z samorządowcami oraz mieszkańcami, ocenił nastroje społeczne i potrzeby tych ziem. Okazuje się, że zdecydowana większość mieszkańców tamtych rejonów nie chce podziału województwa – stwierdza Jacek Grabarski z wydziału informacji i komunikacji społecznej UMWŁ. Przekonuje też, że ewentualny podział wpłynąłby znacząco na układ połączeń kolejowych, które zamierza organizować marszałek.

Wkrótce lepsze skomunikowanie Wielunia z Łodzią

Przedstawiciel samorządu wskazuje, że województwo chce dużo lepiej niż dziś skomunikować południową część regionu z jego stolicą, co znalazło odbicie w przyjętym w zeszłym roku planie transportowym. – Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 wskazuje jako potencjalną oś rozwoju połączenie Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń – przypomina.

– Zgodnie z zapisami planu województwo łódzkie rozważy uruchomienie połączeń na tej linii w przypadku oddania do użytkowania infrastruktury kolejowej o odpowiednich parametrach (jest ona planowana w związku z projektem Złoczewskiego Obszaru Funkcjonalnego) – wskazuje. – Jednocześnie powstanie wówczas możliwość wykorzystania dla ruchu pasażerskiego linii kolejowej nr 131 w celu utworzenia relacji np. Wieluń – Wieruszów – Zduńska Wola – Łódź – podkreśla.

Przewozów na „węglówce” nie będzie

Póki co sieć komunikacyjna organizowana przez władze regionu opiera się jednak głównie na połączeniach wokół Łodzi obsługiwanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Jak wskazuje jednak Jacek Grabarski, w porozumieniu z województwem śląskim UMWŁ już dziś uruchamia pociągi łączące Radomsko i z Łodzią, i z Częstochową. Ruch zawieszony jest tymczasem na liniach ze Zduńskiej Woli przez Chorzew-Siemkowice do Tarnowskich Gór i z Chorzewa-Siemkowic do Częstochowy, a Wieluń obsługiwany jest jedynie marginalnie.

– Sieć połączeń określona w planie transportowym stanowi rezultat przeprowadzonych analiz potoków i prognoz ruchu w zestawieniu z możliwościami finansowymi organizatora – tłumaczy przedstawiciel samorządu – i nie przewiduje organizacji przewozów na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew – stwierdza. Wobec tego sytuacja ta prawdopodobnie nie ulegnie w najbliższych latach zmianie niezależnie od ewentualnych korekt podziału administracyjnego.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony