Partnerzy serwisu:

Ukraina: Środki z budżetu państwa na tabor pasażerski i elektryfikację. „Historyczna chwila”

Kasper Fiszer 17.12.2020 3,1k

Ukraina: Środki z budżetu państwa na tabor pasażerski i elektryfikację. „Historyczna chwila”
Stacja Czerkasyfot. Kasper Fiszer
Koleje Ukraińskie mają otrzymać w 2021 r. po raz pierwszy w swojej historii środki z budżetu państwa na zakup taboru pasażerskiego. Przedsiębiorstwo zelektryfikuje też z publicznej kasy kilka odcinków, które wykorzystywane są zarówno w ruchu dalekobieżnym, jak i podmiejskim. Kondycja finansowa przewoźnika nie jest obecnie dobra, a zarząd pracuje nad strategią optymalizacji kosztów prowadzenia działalności.
Jak poinformowały w komunikacie prasowym Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ), budżet Ukrainy na rok 2021 zakłada korzystne z punktu widzenia przewoźnika zapisy dotyczące wydatków na tabor i infrastrukturę pasażerską. Przedsiębiorstwo nazywa dzień uchwalenia dokumentu historycznym, bo pieniądze na ten cel przewidziano w planie finansowym państwa po raz pierwszy. Mają one zostać przeznaczone przede wszystkim na zakup nowych wagonów oraz na elektryfikację linii.

Modernizacja dla ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego

Na opublikowanej przez UZ liście odcinków przeznaczonych do elektryfikacji znalazły się trasy Czerkasy – Stacja im. Tarasa Szewczenki (znajduje się ona w mieście Smiła), Żytomierz – Nowogród Wołyński i Kijów – Wasylków. Na stacji Wasylków-2 ma powstać infrastruktura pasażerska. To z kolei umożliwi uruchomienie podmiejskich pociągów ze stolicy kraju.

– Pierwszy raz w historii niepodległej Ukrainy w przyjętej ustawie budżetowej znalazły się zapisy uwzględniające potrzeby UZ. To dla nas ważna wiadomość o znaczeniu kolei dla kraju – komentuje Wołodymyr Żmak, prezes zarządu Kolei Ukraińskich. Podziękował za rządowe wsparcie, ale w komunikacie prasowym dotyczącym otrzymanej dotacji przedsiębiorstwo poinformowało, że oczekuje od państwa likwidacji podatku gruntowego od ziem, na których znajdują się linie kolejowe, oraz rezygnacji z pobierania akcyzy od paliwa kupowanego na potrzeby kolei.

UZ chce korzystnych zmian podatkowych, by lepiej płacić pracownikom

Miałoby to przynieść UZ dodatkowe 6 mld hrywien rocznie (ok. 800 mln zł). Kolej chciałaby przeznaczyć te środki na proces modernizacji oraz na poprawę warunków pracy. W innym komunikacie prasowym UZ przyznała, że firma znajduje się obecnie w złej kondycji finansowej, a w okresie od stycznia do września tego roku wygenerowała stratę w wysokości 11 mld hrywien.

Przyczyny strat mają być w opinii zarządu spółki różne, ale jedną z nich jest „wirtualny zysk” osiągnięty w 2019 r. w wyniku różnic w kursach walut. Koleje Ukraińskie zapowiadają działania mające na celu obniżenie kosztów prowadzonej działalności, w tym w zakresie zużycia prądu i oleju napędowego, ograniczenia kradzieży czy optymalizacji ruchu towarowego. Trwają także prace nad nową taryfą towarową, która ma zapewnić konkurencyjny, ale uzasadniony ekonomicznie poziomem wydatków fracht.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony