Partnerzy serwisu:

Ukraina: 4 mld dolarów na tabor

Kasper Fiszer 13.09.2017 40

Ukraina: 4 mld dolarów na tabor
Pociąg Kolei Ukraińskichfot. Kasper Fiszer.
Koleje Ukraińskie zapowiadają bardzo duże inwestycje – przede wszystkim w modernizację i zakup nowego taboru. Realizacji śmiałych planów sprzyjać ma nowy system taryfowy dla nadawców towarowych oraz zmiana sposobu zarządzania olbrzymim przedsiębiorstwem. Do 2021 r. nakłady inwestycyjne mają osiągnąć niemal 7 mld dolarów amerykańskich.
Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) poinformowały wczoraj o swoich planach inwestycyjnych w perspektywie roku 2021. Padające w oficjalnym komunikacie prasowym sumy, jakie chciałoby przeznaczyć na rozwój państwowe przedsiębiorstwo, są imponujące: w ciągu najbliższych czterech lat UZ planuje wydać na ten cel 6,9 mld dolarów amerykańskich, a większość tych środków przeznaczona ma zostać na odnowę parku taborowego (4 mld) – zarówno w zakresie wagonów, jak i taboru trakcyjnego. Pozostałymi obszarami inwestycji mają być infrastruktura oraz personel.

UZ: widzimy związek pomiędzy wielkością przewozów a stanem taboru

Podstawowe założenia kierownictwa UZ na najbliższe lata przedstawił p.o. prezes przedsiębiorstwa Jewhen Krawcow (który zastąpił na tym stanowisku Wojciecha Balczuna). Według niego strategia działalności kolei ma opierać się na pięciu filarach: przewozach towarowych wraz z logistyką, przewozach pasażerskich, infrastrukturze, usługach trakcyjnych oraz produkcji i serwisie. Lakoniczny komunikat prasowy nie precyzuje jednak, jakie konkretne działania mają zostać podjęte w celu rozwoju w poszczególnych sektorach działalności.

Wiadomo jednak, że duży nacisk ma zostać położony na odnowę floty. – Widzimy związek pomiędzy wielkością przewozów a stanem parku taborowego. Jest więc oczywiste, że będziemy go intensywnie odnawiać. Na niezbędne inwestycje w tabor i infrastrukturę potrzebujemy blisko 1 mld dolarów rocznie – powiedział Jewhen Krawcow podczas tzw. okrągłego stołu z innymi przedstawicielami rynku transportowego. UZ planuje zarówno modernizować istniejący, jak i inwestować w nowy tabor. Priorytetem mają być także działania w zakresie infrastruktury, ale w ocenie p.o. prezesa UZ do ich podjęcia w oczekiwanym wymiarze niezbędne jest znalezienie dodatkowych środków finansowych.

Automatyczna indeksacja taryfy towarowej

Wciąż trudna sytuacja przedsiębiorstwa ma ulegać poprawie dzięki nie tylko zakupom, lecz także zmianie sposobu zarządzania. Jewhen Krawcow zapowiedział, że przygotowywane będą plany średniookresowe, przynajmniej trzyletnie, które ułatwią budowanie strategii krótkoterminowej. – Firma powinna mieć plan finansowy na początku każdego roku. Nie do zaakceptowania jest sytuacja, w której nie jest on jeszcze zatwierdzony – podkreślał.

Jewhen Krawcow zapewnił tez o pełnej gotowości do prowadzenia otwartego dialogu w sprawie reformy przedsiębiorstwa nie tylko z władzą, ale też z biznesem. Jednym ze źródeł finansowania planowanych inwestycji ma być indeksacja cennika przewozów towarowych. – Jesteśmy gotowi, by wskazać, jak wydamy te pieniądze – podkreślał szef UZ. Koleje Ukraińskie zapowiedziały wprowadzenie nowego systemu taryfowego w segmencie przewozu ładunków. Zakłada on długookresową indeksację cen opartą o indeks cen producentów przemysłowych.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony