Trzy firmy chcą opracować studium dla łącznicy w Zawadzie
Martyn Janduła ⚫ 22.08.2017 ⚫
1,9k

Fot. Aung, Domena publiczna
Polskie Linie Kolejowe szukają wykonawcy, który przygotuje studium wykonalności dla zadania budowy łącznicy w Zawadzie oraz modernizacji linii kolejowych nr 69 i 72. Zarządca chce poprawić parametry linii i poprawić w przyszłości przepustowość trasy.
Przedmiot zamówienia Polskich Linii Kolejowych został podzielony na dwa zadania. Dla obu wykonawca przygotuje studium wykonalności, które określi wariant odbudowy łącznicy w Zawadzie między liniami 69 i 72 oraz modernizacji linii kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek. Opracowanie dokumentacji przedprojektowej posłuży dla przygotowania projektu „Prace na liniach kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada”.
Szacowana wartość przygotowania dokumentu to 3,075 mln zł brutto. PLK chcą dać wykonawcy 341 dni na opracowanie studium, które poprzedzone będzie wielorakimi analizami, w tym analizą techniczną wariantów inwestycyjnych z oszacowaniem ich kosztów. Tymczasem do przetargu zgłosiły się wyłącznie trzy firmy. Najtańszą ofertę złożyło WYG International – 2,56 mln zł. Firma zadeklarowała skrócenie czasu realizacji każdej z części zadania o 30 dni. Drugą w kolejności ofertą jest ta od firmy Multiconsult – 2,98 mln zł. Firma również zadeklarowała tożsame terminy skrócenia czasu prac. Najdroższa oferta pochodzi z IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. Firma z kwotą 3,5 mln zł przekroczyła budżet zamawiającego. Poza ceną (60%) i terminem wykonania zamówienia (20%), PKP PLK ocenią także doświadczenie personelu (20%).
Z pominięciem Zawady
Łącznica kolejowa Płoskie – Siedliska połączy linię kolejową nr 69 z linią nr 72 i pozwoli pominąć stację Zawada. Ma to skrócić czas jazdy pociągów pomiędzy Lublinem a Zamościem. Odbudowa tego połączenia ma mieć istotne znaczenie dla poprawy przepustowości linii kolejowych w regionie oraz wpłynąć na zwiększenie dostępności wschodnich regionów Polski. Za realizacją zadania przemawiają zidentyfikowane przez PLK niedogodności, jak niesatysfakcjonujący czas jazdy ze względu na zmianę kierunku jazdy na stacji Zawada oraz czasochłonna zmiana kierunku jazdy.
Przedmiotem analiz studialnych ma być objęta linia kolejowa nr 69 z infrastrukturą towarzyszącą na odcinku Rejowiec – Zawada od km 1,111 do km 53,992 oraz linia 72 na odcinku Zawada – Zamość Szopinek od km 0,424 do km 12,997. Pierwsza ze wspomnianych linii jest drugorzędna, jednotorowa, z kolei na odcinku od km -0,340 do km 1,537 zelektryfikowana, zaś na pozostałym odcinku niezelektryfikowana. Prędkość konstrukcyjna tego odcinka to przedział od 100 do 120 km/h dla pociągów pasażerskich.
Niezadowalający stan torów i podtorza
PLK określają jako niezadowalającą prędkość jazdy na odcinkach linii nr 69 od km -0,340 do km 42,680 oraz nr 72 od km 0,424 do km 12,997. Stwierdzono niewystarczającą przepustowość linii spowodowaną zbyt długim szlakiem Krasnystaw – Ruskie Piaski. Jak czytamy w specyfikacji występuje „tylko jeden tor na stacji Krasnystaw i Ruskie Piaski umożliwiający krzyżowanie pociągów oraz zbyt mało torów czynnych na stacji Zawada”. Problemem są też występujące odcinkowo ograniczenia prędkości spowodowane układem geometrycznym toru oraz niezadowalający stan techniczny toru i podtorza. Czas przejazdu pociągów w kierunku Zamościa komplikuje konieczność zmiany kierunku ruchu w Zawadzie.
Wykonawca będzie musiał zatem przedstawić w studium preferowany wariant realizacji przyszłych robót. PLK chcą wyzyskać na wszystkich odcinkach prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz min. 80 km/h dla pociągów towarowych. Opracowanie posłuży do przygotowania w kolejnym etapie dokumentacji projektowej niezbędnej dla przygotowania realizacji projektu.
Szacowana wartość przygotowania dokumentu to 3,075 mln zł brutto. PLK chcą dać wykonawcy 341 dni na opracowanie studium, które poprzedzone będzie wielorakimi analizami, w tym analizą techniczną wariantów inwestycyjnych z oszacowaniem ich kosztów. Tymczasem do przetargu zgłosiły się wyłącznie trzy firmy. Najtańszą ofertę złożyło WYG International – 2,56 mln zł. Firma zadeklarowała skrócenie czasu realizacji każdej z części zadania o 30 dni. Drugą w kolejności ofertą jest ta od firmy Multiconsult – 2,98 mln zł. Firma również zadeklarowała tożsame terminy skrócenia czasu prac. Najdroższa oferta pochodzi z IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. Firma z kwotą 3,5 mln zł przekroczyła budżet zamawiającego. Poza ceną (60%) i terminem wykonania zamówienia (20%), PKP PLK ocenią także doświadczenie personelu (20%).
Z pominięciem Zawady
Łącznica kolejowa Płoskie – Siedliska połączy linię kolejową nr 69 z linią nr 72 i pozwoli pominąć stację Zawada. Ma to skrócić czas jazdy pociągów pomiędzy Lublinem a Zamościem. Odbudowa tego połączenia ma mieć istotne znaczenie dla poprawy przepustowości linii kolejowych w regionie oraz wpłynąć na zwiększenie dostępności wschodnich regionów Polski. Za realizacją zadania przemawiają zidentyfikowane przez PLK niedogodności, jak niesatysfakcjonujący czas jazdy ze względu na zmianę kierunku jazdy na stacji Zawada oraz czasochłonna zmiana kierunku jazdy.
Przedmiotem analiz studialnych ma być objęta linia kolejowa nr 69 z infrastrukturą towarzyszącą na odcinku Rejowiec – Zawada od km 1,111 do km 53,992 oraz linia 72 na odcinku Zawada – Zamość Szopinek od km 0,424 do km 12,997. Pierwsza ze wspomnianych linii jest drugorzędna, jednotorowa, z kolei na odcinku od km -0,340 do km 1,537 zelektryfikowana, zaś na pozostałym odcinku niezelektryfikowana. Prędkość konstrukcyjna tego odcinka to przedział od 100 do 120 km/h dla pociągów pasażerskich.
Niezadowalający stan torów i podtorza
PLK określają jako niezadowalającą prędkość jazdy na odcinkach linii nr 69 od km -0,340 do km 42,680 oraz nr 72 od km 0,424 do km 12,997. Stwierdzono niewystarczającą przepustowość linii spowodowaną zbyt długim szlakiem Krasnystaw – Ruskie Piaski. Jak czytamy w specyfikacji występuje „tylko jeden tor na stacji Krasnystaw i Ruskie Piaski umożliwiający krzyżowanie pociągów oraz zbyt mało torów czynnych na stacji Zawada”. Problemem są też występujące odcinkowo ograniczenia prędkości spowodowane układem geometrycznym toru oraz niezadowalający stan techniczny toru i podtorza. Czas przejazdu pociągów w kierunku Zamościa komplikuje konieczność zmiany kierunku ruchu w Zawadzie.
Wykonawca będzie musiał zatem przedstawić w studium preferowany wariant realizacji przyszłych robót. PLK chcą wyzyskać na wszystkich odcinkach prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz min. 80 km/h dla pociągów towarowych. Opracowanie posłuży do przygotowania w kolejnym etapie dokumentacji projektowej niezbędnej dla przygotowania realizacji projektu.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |